بورس SME از هفته دیگر کار خود را آغاز می کند

بورس « شرکت های کوچک و متوسط » چگونه کار می کند؟

کدخبر: ۱۵۶۳۳۸
بورس تهران به زودی شاهد آغاز معاملات شرکت های کوچک و متوسط در قالب ایجاد یک تابلو جدید خواهد بود. این یک حرکت رو به جلو در اقتصاد شرکت های کوچک است که از این طریق می توانند به جای تکیه بر وام بانکی ، از طریق بازار سرمایه نیاز مالی خود را تامین کنند. از سوی دیگر در بازار سهام نیز فرصت جدیدی برای سرمایه گذاری فراهم خواهد شد. اما بورس شرکت های کوچک چگونه کار می کند.
بورس « شرکت های کوچک و متوسط » چگونه کار می کند؟

به گزارش اقتصادنیوز یکی از مزایای شرکت های کوچک و متوسط ( SME ) این است که حتی شرکت هایی که سودآور نیستند نیز با حفظ ملاحظاتی می توانند وارد بازار شوند. در بازار سرمایه شرکت‌هایی که جمع حقوق صاحبان سهام آنها کمتر از 50 میلیارد تومان است در دسته شرکت‌های کوچک و متوسط طبقه‌بندی می‌شوند. این شرکت‌ها حتی اگر زیان‌ده باشند، در صورت ارائه چشم‌انداز روشن از سودآوری صورت‌های مالی حسابرسی شده امکان حضور در این بازار را خواهند داشت.

بهنام محسنی، معاون شرکت فرابورس ایران در خصوص ساز و کار بورس SME گفت: طبق تعاریف به ثبت رسیده نزد سازمان بورس برای شرکت‌های کوچک و متوسط، به جای درنظرگرفتن سرمایه این شرکت‌ها در تقسیم‌بندی، حقوق صاحبان سهام لحاظ خواهد شد. بر این اساس حداقل حقوق صاحبان سهام SME‌ها معادل 100میلیارد تومان و حداکثر 50 میلیارد تومان است. وی با اشاره به اینکه ارزش اسمی هر برگه سهام نیز همان هزار ریال ذدرنظر گرفته شده، گفت: طبق قوانین موجود هیچ سرمایه‌گذار خردی نمی‌تواند به خرید سهام این شرکت‌ها اقدام کند و در مقابل تمامی شرکت‌های حقوقی امکان خرید سهام در بازار (SME)را دارند. محسنی در ادامه با اشاره به مجاز بودن سرمایه‌گذاران نهادی به سرمایه‌گذاری در این بازار گفت: بر اساس این قانون سرمایه‌گذاران نهادی از جمله هلدینگ‌ها، لیزینگ‌ها، شرکت‌های بانک و بیمه، صندوق‌های بازنشستگی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهادهای دولتی و عمومی می‌توانند وارد این بازار شوند. همچنین سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی که 5 درصد یا بیش از 500 میلیون تومان از ارزش اسمی شرکت را خریداری کنند در زمره سرمایه‌گذاران نهادی قرار می‌گیرند. به گفته وی در موضوع سرمایه‌گذار نهادی اعضای هیات مدیره شرکت مدیران ناشر و افرادی که وظایف مشابه مدیر عامل را دارند نیز جزو سرمایه‌گذار نهادی محسوب می‌شوند.

محسنی در ادامه با اشاره به تخصیص دو تابلوی مجزا به این شرکت‌ها گفت: این بازار شامل دو تابلوی دانش‌بنیان و تابلوی رشد خواهد بود؛ تابلوی اول شامل شرکت‌های دانش‌بنیان است که عموما خصوصیت های‌تک دارند. این دسته صرفا به ایجاد شاخص‌سازی برای SMEها کمک خواهند کرد.وی در ادامه افزود: در تابلوی رشد نیز هدف غایی و نهایی استقرار اصول حاکمیت شرکتی برای شرکت‌های SME پذیرش‌شده خواهد بود.معاون شرکت فرابورس ایران درخصوص معاملات این سهام نیز اظهار کرد: از نظر معاملاتی نیز دو نوع معامله برای این شرکت‌ها در نظر گرفته‌ایم؛ آن دسته از سهامی که بازار‌گردان دارند و معاملات سهام آنها پیوسته و به شیوه معاملات بازار اول و دوم فرابورس خواهد بود. دسته دوم نیز شرکت‌هایی هستند که بازار‌گردان رسمی ندارند. وی درخصوص جزئیات معاملات دسته دوم، توضیح داد: این شرکت‌ها در ساعت 8:30 تا 9 صبح ثبت سفارش شده و در ساعت 9 قیمت آپشن تعیین می‌شود و تا ساعت 12 قابل معامله است. در ساعت 12 نیز سفارش‌گیری مجدد از بازار انجام می‌شود تا قیمت مجددا بازنگری شود.

محسنی در ادامه اظهاراتش با اشاره به توافقی بودن معاملات در این بازار گفت: معاملات این بازار بدون دامنه نوسان قیمت انجام می‌شود و همچنین معاملات صورت‌گرفته در بازار SME توافقی خواهد بود و علت اصلی این موضوع نیز آن است که سهامداران فعلی باید به دلیل مسائل استراتژیک شرکت، در ورود سهامدار جدید به هم‌اندیشی برسند. وی درخصوص اینکه چرا سهامداران خرد حق ورود و سرمایه‌گذاری در این سهام را ندارند، گفت: هدف از سرمایه‌گذاری در این بازار کوتاه‌مدت نیست بلکه با یک دید بلند‌مدت و به دور از هرگونه سفته‌بازی خواهد بود. همچنین خریداران با توجه به ماهیت دانش‌بنیان بودن شرکت، باید آگاهی و اطلاعات کافی از نحوه و نوع فعالیت آن داشته باشند که این موضوع از سوی سهامداران جزء به سختی رعایت خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید