علیرضا بختیاری در هشتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد دنیای اقتصاد مطرح کرد

ضرورت اجماع در اولویت های فولاد

کدخبر: ۱۹۹۸۷۳
فعالیت اقتصادی در ایران با چالش‌های فراوانی همراه است که صنعت فولاد و معدن هم از این مساله مستثنا نیست. علیرضا بختیاری، مدیرمسوول گروه رسانه ای دنیای اقتصاد با اعلام این مطلب در هشتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران گفت:
ضرورت اجماع در اولویت های فولاد

به گزارش اقتصادنیوز ، بختیاری با بیان مطلب فوق افزود : فرصت‌های توسعه صنعت فولاد در ایران به‌دلایل متعددی ازجمله انرژی ارزان، در دسترس بودن منابع طبیعی و نیروی انسانی ماهر بر کسی پوشیده نیست. اما استفاده از این فرصت‌ها در گرو بسترسازی و مواجهه با چالش‌هایی است که توسعه این صنعت استراتژیک را با مانع مواجه می‌کند. به گفته وی،

این چالش‌ها شامل فهرستی طولانی است اعم از: وضعیت زیرساخت‌ها، کمبود آب، عدم توجه به آمایش سرزمین، محدودیت‌های جذب سرمایه خارجی به این صنعت استراتژیک، تامین برق موردنیاز برای برنامه توسعه فولاد، عدم توازن بین ظرفیت تولید سنگ‌آهن و ظرفیت تولید فولاد، تعریف دقیق از نقش دولت در توسعه این صنعت، توجه به رقابت‌پذیری جهانی، ثبات مقرراتی برای حضور در بازار جهانی، مساله مهم تامین مالی، عوامل تحمیلی و زائد موثر بر قیمت تمام‌شده و ... است. وی افزود:

اما مساله اصلی وجود این چالش‌ها نیست، بلکه وزن متفاوت این چالش‌ها در ذهن سیاست‌گذاران، فعالان صنعت فولاد و صاحب‌نظران توسعه صنعتی است که تمرکز روی اولویت‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. بختیاری تاکید کرد:باید با فراهم‌سازی بستر هم‌اندیشی این سه گروه موثر در توسعه صنعت فولاد، امکان اجماع روی اولویت‌ها و صورت‌مساله اصلی فراهم شود که کلید راه‌حل در گرو آن است. وی ادامه داد:

گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» بر این اعتقاد است که حل ریشه‌ای مشکلات اقتصادی کشور در گرو تعامل فکری سه گروه اصلی ذی‌صلاح درتصمیم‌سازی برای مسائل اقتصادی شامل سیاست‌گذاران، صاحب‌نظران و فعالان اقتصادی است. این تعامل فکری باعث می‌شود که در اتخاذ تصمیمات اقتصادی هم به معضلات واقعی فعالان اقتصادی توجه شود و هم مبانی کارشناسی و پشتوانه تئوریک این تصمیمات مورد توجه واقع شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید