صدور خودرو از سال 93 روند کاهشی داشته است + جدول

آخرین وضعیت صادرات خودرو ایران

کدخبر: ۱۸۷۰۷۶
وزارت صنعت، معدن وتجارت طبق روالی معمول، در شرایطی برنامه صادراتی خودروسازان را تا پایان سال‌جاری ۳۵ هزار دستگاه اعلام کرد که دو شرکت بزرگ خودروساز در ۶ ماه نخست امسال تنها ۲ هزار و ۵۷۹ دستگاه خودرو به دیگر کشورها صادر کرده‌اند.
آخرین وضعیت صادرات خودرو ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، بنابر پیش‌بینی‌های صورت گرفته، شرکت سایپا در سال‌جاری باید ۲۵ هزار دستگاه از محصولات خود را صادر کند که این موضوع به معنی رشد بیش از ۲۵۷ درصدی صادرات نسبت به سال ۹۵ است؛ ایران‌خودرو نیز پیش‌بینی صدور ۱۰ هزار دستگاه از محصولات این شرکت را در سال‌جاری دارد که این پیش‌بینی نیز بیش از ۲۳۳ درصدی رشد را نسبت به سال ۹۵ نشان می‌دهد.

حال در شرایطی وزارت صنعت و معدن و تجارت دولت یازدهم برنامه صادراتی خودروسازان را در همان اوایل سال‌جاری ارائه کرد که ایران‌خودرو در ۶ ماهه اول سال‌جاری ۹۹۴ دستگاه و سایپا یک هزار و ۵۸۵ دستگاه خودرو به مقاصد صادراتی ارسال کرده‌اند.به این ترتیب روند نزولی صادرات خودرو اگر چه حکایت از ناتوانی تولید‌کنندگان در صدور محصولاتشان به بازار‌های خارجی دارد، اما ادامه این روند می‌تواند منجر به بروز چالش‌هایی در پیشروترین صنعت کشور شود.

اما وزارت صنعت و معدن و تجارت طبق روالی سالانه، برنامه‌ای مبنی‌بر میزان تولید و صادرات خودرو به تولید‌کنندگان دیکته می‌کند این در شرایطی است که طبق آمارهای ارائه شده از سوی خودروسازان، هر چند برنامه‌های تولیدی هماهنگ با برنامه ریزی وزارت صنعت پیش می‌رود، اما صادرات در جهت معکوسی در حال حرکت است که این موضوع به گفته برخی کارشناسان می‌تواند بحران تقاضا در بازار داخل را شکل دهد. بحرانی که دیروز در همایش روز ملی صادرات محمد شریعتمداری وزیر صنعت و معدن و تجارت نیز به آن پرداخت. در این بین هر چند وزیر صنعت بر ارائه مشوق‌های صادراتی و واقعی‌سازی نرخ ارز برای رشد محصولات قابل‌صدور به دیگر کشورها تاکید کرد اما این پرسش مطرح می‌شود که اگر تمام شرایط مطلوب برای صادرات کالا از ایران فراهم شود آیا محصولاتی که صنعت خودروی کشورمان به تولید می‌رساند، امکان صدور به کشورهای دیگر را دارند؟ سوال دیگر اینکه برخی خودروهای تولیدی ایران که هم‌اکنون با قیمت بالا و کیفیت نامناسب به بازار داخل عرضه می‌شود قابلیت صدور به کشورهای همجوار را دارد؟

پاسخ کارشناسان به پرسش‌های مطرح شده منفی است؛ به عقیده آنها، برخی تولیدات کنونی صنعت خودرو کشورمان نه‌تنها از معیارهای مشتری‌پسند در بازارهای اطراف محروم هستند، بلکه به‌دلیل رقابت‌پذیری محصولات داخلی امکان صدور نیز ندارند. بنابراین در صورتی که دولت مشوق‌های صادراتی را برقرار و شرایط جذابی نیز برای صادرات به بازارهای هدف در نظر بگیرد، باز هم به‌دلیل خاصیت محصولات تولیدی، خودروسازان نمی‌توانند اهداف صادراتی را محقق کنند. این کارشناسان همچنین تاکید دارند که در صادرات خودرو شاخص‌های مشخصی چون کیفیت بالا و قیمت مناسب مبتنی بر نیاز مشتری در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین اگر قرار است دولت از صادرات خودرو حمایت کند بهتر است که تولید‌کنندگان را در جهت ارتقای کیفی محصولات کمک کند تا صادرات نیز قوت بگیرد.

صادرات خودرو از سال ۹۳ تاکنون روند کاهشی داشته است، به عبارت دیگر دو خودروساز بزرگ کشور از سال ۹۳ تاکنون نتوانستند برنامه صدور محصولات خود به بازارهای صادراتی را محقق کنند. در حالی تولیدات خودروسازان در بازارهای منطقه‌ای از رونق افتاده است که وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در مراسم روز ملی صادرات انتقادات جدی نسبت به آمار ضعیف صادرات کالاها در کشور مطرح کرد. در حالی وزیر صنعت بر موضوعات متعددی همچون ارائه مشوق صادراتی، واقعی شدن نرخ ارز به منظور توسعه صادرات سخن گفت که طی سال‌های گذشته بسیاری از کارشناسان نیز بر این موارد به منظور رونق صادرات کالاها از جمله خودرو تاکید داشته‌اند. در این شرایط اما یکی از پرسش‌های مهم در صنعت خودرو آن است که اگر دولت شرایط را برای خودروسازان مهیا کند آیا تولیدات کنونی می‌‌توانند در بازارهای هدف نظر مشتریان خارجی را جلب کند؟

خودرو

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید