6 پیامد اخراج دیپلمات های روسی از آمریکا

کدخبر: ۱۵۷۵۶۰
اگر بخواهیم دررابطه با میزان تنش کنونی ایالات متحده آمریکا و روسیه طرح موضوع کنیم ، نخست اندیشه باراک اوباما را به عنوان یک سیاستمدار نو دموکرات در عرصه سیاسی باید بررسی کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، اوباما براساس آنچه درست می یابد عمل می کند، نه آنچه به نفع خود می بیند، وی به دموکراسی نرم به جای دموکراسی اقتدارگرا معتقد است از همین رو در پی قدرت هوشمند و تجلی آن در کنش سیاسی در دو عرصه داخلی و خارجی بوده است. 

رفتار سیاسی او در برابر روس ها به مثابه رفتار مرحوم مصدق در برابر انگلیس ها بود، وی بر اساس دموکراسی گستری نرم محورانه خود در برابر تحرکات اقتدارگرایانه پوتین، حرکت فعال نشان نداد. 

برای وی هدف جداسازی روس هاازاروپایی ها و چینی ها بود، اوکراین و کریمه بهایی بود که باید برای نهادینه کردن ژئوپلتیک این معنا پرداخت می شد و نفرت افکنی در جهان عرب بر علیه حضور روسیه در خاورمیانه باید در سوریه کاشته می شد. 

از همین رو آمریکایی ها از حضور روسیه در سوریه ناراضی نبودند، بمب افکن های روسیه، سرزمین سوخته ایجاد و دلارهای باد آورده نفتی نیز در سوریه هزینه می شد. 

اکنون اوباما؛ نگران از دموکراسی اشراف گرای پوپولیستی ترامپ در بستر لغزان حرکت آینده ترامپ در صحنه سیاسی با برخورد صریح با پوتین در ماجرای دستکاری در انتخابات نوامبر سال ٢٠١٦ بر آن است تا لبه های تیز نگاه افکار عمومی را متوجه ترامپ و هل دادن او به سمت سیاست خارجی و اولویت آن نماید. 

اخراج دیپلمات های روسیه نشان از تلاش دموکرات ها برای حفظ همگرایی درونی طرفداران خود و قدرتمند نگاه داشتن حزب دموکرات بر محوریت اکثریت آراء به جای اکثریت کارت های الکترال دارد و ترامپ را در آغاز روزهای نخست ریاست جمهوری با بحران روبرو و در همین حال لغزندگی بیشتری برای وی در جهت مدیریت اوضاع در آینده به وجود می آورد.

(سایت کاخ کرملین نامه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به روسای جمهور فعلی و آینده آمریکا را منتشر کرد که در آن اقدام غیر دوستانه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که تا پایان دوران ریاست جمهوری وی زمانی باقی نمانده را می توان در جهت تضعیف روابط روسیه و آمریکا در آینده دانست)

دراین پایگاه اطلاع رسانی آمده است (این امر به وضوح بر خلاف خواسته مردم روسیه و آمریکا است با در نظر گرفتن وظیفه اصلی روسیه و آمریکا برای حفظ امنیت جهانی، باعث آسیب پیچیده ای در روابط بین الملل می شود)

وحتی روسیه جهت بازگرداندن دیپلمات های این کشور و خانواده های آنان که به تصمیم آمریکا از این کشور اخراج شده اند، به آمریکا هواپیما می فرستد که نشان دهنده اوج بی اعتمادی روسیه به طرف مقابل است.

پس ازآنکه پوتین ازمقابله به مثل با اقدامات اوباما خودداری کرد و گام‌های بعدی رابه پس ازمراسم تحلیف ترامپ موکول کرد، ترامپ درپیامی با تمجید ازاقدام رییس جمهور روسیه او را بسیار باهوش خطاب کرد.

به نظر می رسد اوباما توانسته با برنامه های ضد روسی خود در سیاست خارجی دولت ترامپ به صورت غیر مستقیم نقش ایفا کند و رئیس جمهور آینده در عمل انجام شده قرار دهد.

ترامپ وعده های بلندی به ویژه در ارتباط با عظمت آمریکا و ثروت آمریکایی ها داده است او اگر نتواند به این وعده ها عمل کند باید به فرافکنی بپردازد و سمت گیری به سیاست خارجی و حتما حمله نظامی مجددی می تواند راهگشا باشد.

از این رو، اخبار مبنی بر اخراج دیپلمات های روس و طرح دستکاری هکرهای روسی می تواند ابعاد وسیعی از پیامدها را نمایان کند:

1-افکارعمومی را تحریک و حرکت ضدترامپی را استمرار خواهد بخشید. 

2- مراسم تحلیف ترامپ را با بحران هم آغوش و کاخ رهبری وی را بر شن روان خواهد نهاد.

3- امکان ورود به بررسی های دقیق تر در باب انتخابات را باز خواهد نمود. 

4-جهت گیری روس گرایانه ترامپ را با چالش روبرو خواهد ساخت. 

5-اگرچه بسیار محدود؛ ولی موثر زمینه زیر ذره بین قرار دادن دولت همگرا با روسیه و ضد تهران ترامپ را در افکار عمومی رهبری خواهد کرد. 

6-اوباما زمینه مناسبی برای ترامپ جهت تقدیم یک هدیه سوخته به مسکو را فراهم خواهد ساخت، این به نفع امریکای آینده خواهد بود.

هدایت افکار عمومی در دو سطح نخبگان و توده ها در آمریکا بس مهم اند، دموکرات ها می توانند با این تلاش بار دیگر به اتاق رهبری افکار عمومی امریکا بعد از شوک انتخاباتی اخیر بر حزب خود وارد شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید