برقراری ارتباط با معلولان به وسیله تداخل کامپیوتر و مغز

کدخبر: ۱۶۰۲۱۴
افرادی که دچار نشانگان قفل شدگی هستند اکنون به وسیله یک تداخل مغزی می توانند با بقیه ارتباط برقرار کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، این افراد توانایی حرکت هیچ یک از ماهیچه های بدن خود را ندارند و به همین دلیل برقراری ارتباط برای آنها غیر ممکن است.

اما اکنون این سیستم تداخل مغزی کامپیوتری به آنها کمک می کند تا افکار خود را منتقل کنند. محققان امیدوارند این دستگاه بتواند کیفیت زندگی برای افراد مبتلا به این بیماری را بهبود بخشد.

هرچند بیمار مبتلا به نشانگان قفل شدگی به طور کامل معلول به حساب می آید اما همچنان قابلیت های آگاهی، شناختی و حرکت چشم و چشمک زدن را دارند.

محققان مرکز ویس در ژنو برای کمک به این بیماران یک سیستم تداخل مغزی- کامپیوتری ساخته اند. این تحقیق که شامل بیمارانی در مراحل پیشرفته نشانگان قفل شدگی بود.

محققان سوالاتی شخصی با پاسخ های معمول از بیماران پرسیدند. مانند نام همسر شما یواخیم است؟ آیا خوشحال هستید؟ شرکت کنندگان نیز در حالی به این سوالات پاسخ دادند که یک کلاه مخصوص، میزان تغییرات اکسیژن  مغز را در بیمار بررسی می کرد.

نتایج نشان داد این دستگاه تا ۷۰ درصد پاسخ های درست را منتقل می کند.

 پروفسور «نیل بیربائومر» رهبر این تحقیق می گوید: این نتایج نظریه های پیشین درباره عدم توانایی مبتلایان به نشانگان قفل شدگی را به طور کامل رد می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید