بی ثباتی سیاست‌های ترامپ تهدیدی بر اقتصاد جهان

کدخبر: ۱۶۰۹۷۲
موسسه رتبه‌بندی فیج ریتینگ اعلام کرد بی‌ثباتی و بلاتکلیفی سیاست‌های اقتصادی رئیس جمهور جدید آمریکا اقتصاد جهانی و شرکای اقتصادی این کشور را تهدید می کند.

به گزارش فارس به نقل از اسپوتنیک، موسسه رتبه‌بندی فیچ ریتینگ هشدار داد، بلاتکلیفی و بی‌ثباتی موجود در اجرای سیاست های اقتصادی و تجاری از سوی رئیس جمهور جدید آمریکا، اعتبار دیگر کشورها را تهدید می کند.

این موسسه در گزارش خود آورده است که کشورهایی که بیشترین روابط اقتصادی را با آمریکا داشته و بالاترین حجم سرمایه های این کشور را پذیرا بوده اند بیشترین آسیب را خواهند دید.

فیچ در گزارش خود آورده است که این احتمال وجود دارد که کشورهایی که در راستای روابط نزدیک خود با واشنگتن مقصد حجم قابل توجهی از سرمایه گذاری های مستقیم از این کشور بوده اند با سیاست های تنبیهی از سوی ترامپ روبرو شوند.

در این گزارش آمده است که کشورهایی مانند کانادا، برزیل، آلمان، مکزیک، و ژاپن آنهایی هستند که به صورت شفاف از سوی دونالد ترامپ مورد حمله قرار گرفته اند.

در واقع کشورهای چین، برزیل، آلمان، کانادا، هلند، و انگلیس بیشترین حجم سرمایه گذاری را از طرف آمریکا در بخش صنعت خود داشته اند.

فیچ معتقد است که به دلیل شدت گرفتن موج تصمیمات ناگهانی ناشی از کنار گذاشتن مسیرهای متداول در روابط بین المللی و همچنین کنار گذاشتن قواعد مناسبات در روابط بین کشورها از سوی دولت ترامپ، روند پیش بینی سیاست های آمریکا به طور کلی از بین رفته است.

فیچ در گزارش خود می افزاید قطع شدن روابط تجاری بین کشورها، محدود شدن مهاجرت، تقابل و رویارویی سیاستگذاران، و از بین رفتن جریان سرمایه گذاری در جهان مخاطراتی است که از بالاترین ریسک وقوع برخوردار بوده و بر امور مالی عمومی و اقتصاد جهانی تأثیر منفی خواهند گذاشت.

فیچ تأکید می کند علی رغم اینکه هنوز زمان زیادی از ورود ترامپ به کاخ سفید نمی‌گذرد، وی آمریکا را از پیمان تجارت آزاد شراکت ترانس پسیفیک خارج کرده و از برنامه خود برای تجدید نظر در عضویت این کشور در قرار تجارت آزاد نفتا خبر داده است.

وی همچنین اعلام کرده است که شرکت های آمریکایی و بین المللی را که به جای آمریکا در دیگر کشورها سرمایه گذاری می کند را نیز هدف سیاست های تنبیهی خود قرار خواهد داد.

ترامپ همچنین دیگر کشورهای جهان از جمله چین را به دستکاری عمدی نرخ ارز ملی و کاهش آن ،با هدف افزایش رقابتپذیری کالاهای خود در بازار جهانی، متهم کرده است.

ارزیابی های فیچ نشان می دهد اگر چه حجم تغییرات ایجاد شده در شرایط کنونی به حدی است که می توان آنها را در چارچوب‌های کنونی حل کرده و مخاطرات آنها را از بین برد اما شرایط کنونی این ریسک ها نشان از روند رو به کاهش بازدهی در جهان دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید