قالیباف از کاندیداتوری انصراف داد

کدخبر: ۱۶۲۶۲۶
روزنامه آرمان- احسان اسقایی: محمد باقر قالیباف، فرمانده دهه۷۰ نیروی انتظامی و شهردار پایتخت، فردی که سال‌ها ریاست بر ساختمان بهشت را تجربه کرده و چند بار نیز در سابقه سیاسی خود کاندیداتوری و لقب ناکام ریاست‌جمهوری را یدک می‌کشید، بنا به اظهار مشاور سیاسی خود از کاندیداتوری انصراف داده است.
قالیباف از کاندیداتوری انصراف داد

 پیش از این، بر اساس برخی از نظر سنجی‌ها شهردار تهران درمقایسه با سایر رقبای اصولگرا بیشترین رای را به خود اختصاص داده بود، همین چند روز پیش بود که نشست جبهه مردمی نیروهای انقلاب تشکیل شد و در این نشست از محمد باقر قالیباف به عنوان یکی از ده کاندیدای برگزیده نام برده شد، اما بعدها مشخص شد که هیچ کس با قالیباف برای وجود اسمش در بین کاندیداهای ائتلاف مردمی رایزنی نکرده بود. البته چند ماه پیش که زمزمه تشکیل ستاد‌های انتخاباتی قالیباف در تهران و شهرستان‌ها به گوش می‌رسید خبری به نقل از قالیباف منتشر شد که وی در صورت اجماع اصولگرایان بر نامش حاضر به رقابت با روحانی است. درنتیجه به نظر می‌رسد یا اصولگرایان از ائتلاف بر نام قالیباف به اجماع نرسیده‌اند یا اینکه اساسا قرار نیست ائتلافی در کار باشد و مکانیزم جبهه مردمی با شکست روبه‌رو شده است. البته احتمال دیگری هم وجود دارد با نگاه به لیست برگزیده ۳۰ نفره جبهه مردمی احتمالا قالیباف به این نتیجه رسیده است که از ائتلاف اصولگریان یا کاندیدای واحدی خارج نخواهد شد یا او کاندیدای این ائتلاف نیست.

قالیباف کاندیدا نیست

خبر انصراف قالیباف را مشاور سیاسی او به رسانه داده است. مشاور سیاسی وی در این زمینه گفته است: قالیباف برای کاندیداتوری در انتخابات مذاکره اى با جبهه مردمی نداشته است و اعضاى جبهه و نیروهاى منتخب براساس لطف و علاقه خود نام وی را مطرح کرده‌اند. حسین قربانزاده درباره نتایج انتخابات مجمع جبهه نیروهای مردمی و انتخاب قالیباف به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی این مجمع برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده اظهار داشت: قطعا کشور به دلیل اینکه درگیر مسائل و مشکلات گوناگونی است نیاز به وحدت و همدلی وجود دارد. مشاور سیاسی قالیباف ادامه داد: اگرچه در میان نیروهاى این جبهه اختلاف نظر و تفاوت سلیقه‌هایى نیز وجود دارد، اما اصل ایجاد وحدت میان همه اعضاى این جبهه بر مبانى روشن و شفاف براى مواجهه با مشکلات اساسى کشور ضرورى و بسیار مفید است. وی افزود: البته قالیباف برای کاندیداتوری در انتخابات مذاکره اى با این جبهه نداشته است و اعضاى جبهه و نیروهاى منتخب براساس لطف، علاقه و اعتقاد خود نام وی را مطرح کرده‌اند. قربانزاده خاطرنشان کرد: به نظر بنده قالیباف قصدى هم براى حضور در انتخابات ریاست‌جمهورى ندارد.

چرا قالیباف انصراف داد

هرچند محمدباقر قالیباف، دوبار رخت کاندیداتوری ریاست‌جمهوری را برتن پوشیده و هر دو بار ناکام از آن خارج شد، اما میزان آرای وی درانتخابات سال۹۲ با رشد خوبی مواجه شد و اگر روحانی چند صد هزار رای کمتر می‌آورد، وی به همراه روحانی به مرحله دوم انتخابات می‌رفت. شاید همین افزایش آرا از جمله دلایل قالیباف برای حضور مجدد درانتخابات ریاست جمهور بود، اما بحث واگذاری املاک و حادثه پلاسکو آرزوی او را دست نیافتنی‌تر کرد. هرچند قالیباف کوشید از این دو ماجرا رهایی یابد، اما از قرار معلوم کار او تمام شد و دیگر انگیزه‌ای برای حضور درانتخابات‌ریاست‌جمهوری وجود ندارد. او می‌داند حتی اگر به یگانه کاندیدای جریان اصولگرا تبدیل شود، دستان وی در مواجهه با روحانی خالی‌تر از ۹۲ است. او دستان باز روحانی در توافق وین، اجرای برجام، تک‌رقمی شدن تورم، رشد اقتصادی و امید به وی درمیان جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب، اعتدالی و اصولگریان میانه‌رو را می‌بیند. از این رو دیگر تمایلی به رقابت با روحانی ندارد. شاید سعید جلیلی نیز همین احساس را در چند ماه آینده نسبت به روحانی پیدا کند و پا به میدان رقابت با روحانی نگذارد. زمین رقابتی که روحانی تمایل دارد رقبای وی در آن پای‌ بگذارند زمین هسته‌ای است. سعید جلیلی اگر اندکی به آینده سیاسی اصولگرایی معتقد باشد از رقابت با روحانی پرهیز خواهد کرد.

روحانی برنده انتخابات خواهد بود

از لیست ده نفره‌ای که از نتیجه همه‌پرسی جریان اصولگرا در انتخابات جبهه مردمی به صورت غیررسمی منتشر شد، رئیسی و قالیباف انصراف دادند و تا این لحظه، تنها گزینه مطرح باقی مانده که رجالیت سیاسی در او هویداست جلیلی است که احتمال انصراف او نیز وجود دارد. همچنین عبدالحسین روح‌الامینی، دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی گفت: آقای محسن رضایی از تمایل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به حضورش در انتخابات تشکر کرده و به دوستان خود در این جبهه اعلام کرده است قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی را ندارد. این در حالی است که روحانی قصد دارد در انتخابات ۹۶ حاضر شود و با در نظر گرفتن عدم وجود سابقه سیاسی موثر در دیگر کاندیداها، روحانی احتمالا برنده انتخابات ۹۶ خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید