محقق ایرانی ماده هیبریدی دو بعدی را شبیه سازی کرد

کدخبر: ۱۶۲۷۴۰
دانشمند ایرانی برای نخستین بار ماده هیبریدی دو بعدی را برای استفاده در تجهیزات « اپتو الکترونیک» شبیه سازی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ساینس دیلی، روزبه شهسواری محقق ایرانی دانشگاه رایس با همکاری گروهی از محققان شبیه سازی کامپیوتری ماده هیبرید دوبعدی برای کاربرد در تجهیزات اپتو الکترونیک را انجام داده اند. شاخه اپتو الکترونیک در حقیقت مطالعه و کاربرد دستگاه های الکترونیکی و سیستم هایی است که نور را ردیابی و کنترل می کنند. این رشته معمولا زیر مجموعه دانش«فتونیک» است.

به هرحال محققان  نانوخوشه اکسید منیزیم را میان دو برش گرافن با ضخامت یک اتم  قرار دادند تا ماده ای ابر قدرتمند و ابررسانا بسازند که خواص نوری آن ارتقا یافته است.

 شهسواری و همکارانش پس از شبیه سازی کامپیوتری این ترکیب، متوجه شدند چنین ماده ای برای سنجش مولکولی حساس، تجزیه و تصویربرداری زیستی قابلیت های زیادی دارد.

او در این باره می گوید:  نتیجه مطالعه ما به محققان دیگر کمک می کند تا طیف وسیعی از ساختارهای هیبریدی دو و سه بعدی با مولکول های محصور بسازند.

این دانشمند ایرانی معتقد است نظریه ای که او و گروهش ارائه کرده اند در مواد دوبعدی دیگر مانند نیترید بور شش ضلعی نیز کاربرد دارد. شهسواری در این باره می افزاید: هیچ ماده ای به تنهایی نمی تواند تمام مشکلات فنی را حل کند. همیشه هیبرید مواد مختلف بهترین ویژگی های آنها را ترکیب می کند تا تاثیری خاص داشته باشد.

گروه تحقیقاتی من هم اکنون مشغول مطالعه این مواد هیبرید هستند تا با بررسی اجزا و ساختارهای آنها چالش های جدیدی بیابند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید