اندونزی خواستار آغاز فرایند خلع سلاح هسته ای شد

کدخبر: ۱۶۴۱۳۹
اندونزی در گفت وگوهای منع استفاده از سلاح هسته ای در سازمان ملل در نیویورک از همه دولت های دارای سلاح هسته ای خواست فرایند خلع سلاح را آغاز کنند.

 

به گزارش ایرنا، 'دیان تریانشاه دجانی' نماینده دائم اندونزی در سازمان ملل روز سه شنبه در اجلاس مذاکره سند حقوقی ممنوعیت سلاح های هسته ای، گفت در حالی که دولت های دارای سلاح هسته ای با بیان دلایل امنیتی، داشتن این قبیل سلاح ها را توجیه می کنند، اما آنها در واقع تهدیدکننده امنیت جهانی هستند.

به نوشته روز چهارشنبه تارنمای 'جاکارتا گلوب'، وزارت امور خارجه اندونزی به نقل از نماینده دائم این کشور سازمان ملل تاکید کرد: نگرانی فعلی امنیت جهانی تهدیدات سلاح های هسته ای است. تنها راه دفاع مقابل این تهدیدات حذف کامل سلاح های هسته ای است.

وی با تاکید بر اهمیت اجماع در مورد این توافق جدید بدون وجود شکاف قانونی که ممکن است موجودیت سلاح های هسته ای را مشروع کند، گفت که این توافق، پیمان منع گسترش (NPT) را تضعیف نمی کند، بلکه کامل کننده آن است.

'حسن کلیب' مدیر کل امور چندجانبه وزارت امور خارجه اندونزی اوایل ماه جاری میلادی با بیان اینکه جاکارتا خواستار کنوانسیونی برای ممنوعت کامل سلاح های هسته ای است، از کشورهای دارای سلاح های هسته ای خواست به تعهدات خود در قبال از بین بردن کامل این قبیل سلاح ها پایبند باشند.

بیش از 100عضو سازمان ملل، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل و نماینده عالیرتبه خلع سلاح از حاضران در این نشست بودند و دور بعدی این نشست قرار است ماه ژوئن برگزار شود.

براساس این گزارش، حدود 40 کشور از جمله آمریکا، انگلستان و فرانسه که دارای سلاح هسته ای هستند در دور بعدی این نشست شرکت نمی کنند.

اندونزی در سال 1970 پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا کرد و در سال 1979 آن را مورد تصویب قرار داد. در مجموع 191 کشور از جمله پنج کشور دارای سلاح هسته ای تاکنون این پیمان را امضاء کرده اند، اما هند، پاکستان، رژیم صهیونیستی و کره شمالی این پیمان را امضاء نکرده اند.

با آغاز نخسین دور مذاکرات سازمان ملل متحد در نیویورک برای دستیابی به ابزاری الزام آور جهت ممنوعیت سلاح های هسته ای، واشنگتن این نشست را به بهانه غیر واقع گرایانه بودن آن تحریم کرد.

اکتبر گذشته 123 کشور عضو سازمان ملل متحد پیشنهاد مذاکرات برای منع سلاح های هسته ای را مطرح کردند. آنها معتقدند که خطر فاجعه اتمی به دلیل تنش های ناشی از برنامه سلاح هسته ای کره شمالی و روی کار آمدن دولت جدید و غیرقابل پیش بینی درآمریکا روز به روز بدتر شده است.

کشورهای اتریش، ایرلند، مکزیک، برزیل، آفریقای جنوبی وسوئد نقش پیشتازی را در حمایت از تلاش ها برای منع سلاح های هسته ای داشته اند که صدها سازمان غیرانتفاعی دیگر نیز از آن حمایت کرده اند.

اما انگلیس، فرانسه، رژیم صهیونیستی، روسیه و آمریکا همگی به آن رای مخالف داده اند. چین، هند و پاکستان رای ممتنع داده اند. این کشورها در مجموعه بزرگترین قدرت های هسته ای اعلام شده و اعلام نشده بشمار می آیند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید