اشاره جهانگیری به نقش ورزش در دولت بعدی

کدخبر: ۱۶۷۵۰۱
نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ورزش در هویت بخشی به جامعه سهم مهمی دارد به ارائه بخشی از برنامه های ورزشی دولت آینده پرداخت.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری دیروزدر تشریح برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود در حوزه ورزش که از رادیو ورزش پخش شد، به جایگاه ورزش در قانون اساسی اشاره کرد و گفت: نظام جمهوری اسلامی و هر نظامی در ارتباط با مردم، مسئولیت‌هایی دارد که باید در قوانین و اسناد مختلفی مانند قانون اساسی نمود داشته باشد تا مردم بر اساس آن قانون وظایف را از مسئولان طلب کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: مهمترین بخش‌هایی که وجود دارد در بحث سلامت، هویت ملی و حقوق ملی مردم است. وقتی به ورزش به عنوان مولفه‌های تاثیرگذار نگاه می‌کنیم باید به سلامت مردم توجه کنیم. اگر سلامت مردم ساماندهی‌نشود، حکومت مجبور به ورود در عرصه درمان است. می‌توان با ورزش به شادابی و امید جوانان به آینده کمک کرد.

معاون اول رییس جمهور یادآور شد: هنگامی که پرچم ایران در نقاط مختلف جهان بالا می‌رود باعث افتخار و غرور ایرانیان است و هویت ملی را افزایش می‌دهد. انسجام و وحدت مردم در افزایش هویت ملی شکل می‌گیرد. ایرانی بودن بدون در نظر گرفتن اقلیت مذهبی باعث یکرنگی مردم شده و ورزش در هویت بخشی به جامعه سهم مهمی دارد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با اهمیت ورزش همگانی خاطرنشان کرد: دولت باید به صورت جدی به ورزش بپردازد و منابع مورد نیاز را تخصیص دهد. ورزش همگانی اهمیت بالایی دارد و باید بتوان مردم را برای ایجاد سلامت ترغیب کرد. در سال‌های اخیر سعی شده با فرهنگ سازی به ورزش همگانی پرداخته شود.

ورزش قهرمانی باید مورد توجه دولت باشد

او بر لزوم توجه دولت به ورزش قهرمانی تاکید کرد و گفت: ورزش قهرمانی باید مورد توجه دولت قرار گیرد تا قهرمانان در عرصه‌های مختلف افتخارآفرینی کنند. در کشور ما محدودیت‌هایی وجود دارد که یکی از آنها زیرساخت‌ها و اماکن ورزشی مخصوصا برای خانم‌ها است.

جهانگیری ادامه داد: باید منابعی اختصاص داده شود تا به خانم‌ها اماکنی مخصوص خودشان اختصاص یافته و این شرایط در شهرستان‌ها و مناطق محروم اولویت دارد. باید در تخصیص اماکن ورزشی بین زنان و مردان با عدالت برخورد کرد. برخی روستاها امکانات اولیه ورزشی را هم ندارند. در دولت یازدهم برای مشارکت بخش خصوصی در ورزش قدم‌هایی برداشته شده و برخی اماکن نیمه کاره به آنها واگذار شده تا با تکمیل آن، اماکن در اختیار ورزشکاران قرار گیرند.

او افزود: برخی خیرین در ساخت اماکن ورزشی ورود پیدا کردند و ساخت برخی مکان‌ها و لوازم ورزشی در اختیار آنها قرار گرفته است.

نامزد دوازدهیمن دوره ریاست جمهوری در خصوص برنامه ششم توسعه عنوان کرد:‌ در برنامه ششم توسعه درصدی از مالیات بر ارزش افزوده به ورزش اختصاص پیدا کرده و امیدواریم در ادامه این میزان افزایش یابد. در بخش ورزش حرفه‌ای هم باید در برنامه‌ریزی از متخصصان و صاحب‌نظران این عرصه استفاده و منابع آن را افزایش داد.

فضایل اخلاقی بین ورزشکاران باید افزایش یابد

او در خصوص اخلاق در ورزش عنوان کرد: اخلاق یکی از مهمترین ویژگی‌های یک جامعه انسانی است و حتی اگر به رسالت پیامبر اکرم نیز نگاه کنیم مهمترین موضوع برای ایشان مکارم اخلاقی است. این راهکار کلی برای تمام جامعه است. نسل جوان از ورزشکاران الگو می‌گیرند و علاقمندی به قهرمانانی مانند تختی و پوریای ولی به عنوان سمبل مطرح است که از ارزش‌های اخلاقی این افراد نشأت می‌گیرد. باید در بین ورزشکاران فضایل اخلاقی افزایش یابد تا جوانان الگوی مناسبی داشته باشند اگر جوانان در تصمیم‌گیری آزاد باشند بهتر عمل می‌کنند.

جهانگیری با اشاره به معنای اقتصاد مقاومتی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی یک مجموعه سیاسیت‌هایی است که تدوین شده تا اقتصاد کشور را به نقطه مطلوب برساند که تعریف آن این است که اقتصاد بتواند در مقابل تکان‌های خارجی مقاومت کند. ساختار چنین اقتصادی برای کشور ما بسیار مهم است.

امور ورزشی به مردم واگذار شود

جهانگیری مردمی کردن اقتصاد را دومین رویکرد اقتصاد مقاومتی مطرح کرد و گفت:‌ این امر می‌تواند در ورزش نیز اتفاق بیافتد. امور ورزش باید به دست مردم باشد. چه اشکال دارد ورزشگاه‌ها به دست مردم اداره شود. راهکارهایی باید پیدا کرد که فدراسیون‌ها مردمی باشد. امور ورزش مانند امور دیگر باید طبق یک برنامه پنج ساله به مردم واگذار شود.

او در خصوص اقتصاد عدالت بنیان اظهار کرد: در تمام بخش‌ها و رشته‌های ورزشی می‌توان اقتصاد عدالت بنیان داشت به این گونه که منابع و تخصیصات به تمام رشته‌ها اختصاص یابد و با بالا بردن یک رشته، رشته‌های دیگر محروم نشوند و روسای ورزشی بر اساس شایستگی انتخاب شوند. در رابطه با درونزایی و برونگرایی در ورزش نیز می‌توان به ظرفیت‌های ورزشی در داخل اشاره کرد. صادرات تولیدات ورزشی کشور به خارج و تعامل با ورزش دنیا و ارتقای آن می‌تواند در دستور کار ورزش ایران قرار گیرد. ورزشکاران ایرانی به درستی در سطح جهان شعار جدایی ورزش از سیاست‌های دنیا را سرداده‌‌اند که این یک دیپلماسی صحیح است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید