حذف چربی از غذا ممنوع!

کدخبر: ۱۶۸۶۶۲
اگر گمان می‌کنید چربی‌ها باید مطلقا از برنامه غذایی‌تان حذف شوند، سخت در اشتباه هستید. مغز، قلب و حتی غدد بدن ما به چربی به عنوان سوخت خود نیاز دارند.

به گزارش بهداشت نیوز، الگوهای غذایی مختلفی که براساس باورهای نادرست تغذیه‌ای شکل می‌گیرند، می‌توانند تاثیری منفی و مخرب بر سلامت جسمانی افراد برجای بگذارند. حذف چربی‌ها از برنامه غذایی و مصرف بیش از حد انرژی‌زاها، از جمله همین الگوهای غذایی نادرست هستند که در ادامه، بیشتر به بررسی آنها می‌پردازیم.

۱. رژیم غذایی کم‌چرب برای من مفید است! در طول دهه‌های گذشته، چربی‌ها به‌عنوان یکی از بدنام‌ترین مواد غذایی مشهور شدند و کار تا جایی پیشرفت کرد که مردم فکر کردند چربی‌ها مطلقا برای سلامتی مضر هستند. با توجه به این روند، بسیاری از مردم جهان پذیرفتند که اولین گام برای تقویت سلامتی و کاهش وزن، انتخاب مواد غذایی کم‌چرب است. با این‌حال، متخصصان تغذیه تاکید می‌کنند که موضوع چربی‌ها پیچیده‌تر از تصورات اولیه است، چون چربی‌ها به سه گروه اساسی تقسیم می‌شوند: چربی‌های ضروری (مثل امگا-۳)، چربی‌های اشباع و چربی‌های هیدروژنه (یا ترانس). دو گروه اول برای بدن حیاتی هستند، چون عملکردهای ضروری مغز، ترشح هورمون‌ها و فعالیت قلب به این چربی‌ها نیاز دارند. حتی برخلاف بدنامی چربی‌های اشباع، بعضی از این چربی‌ها برای بقای انسان‌ها ضروری به‌شمار می‌روند، چون بدن انسان بدون چربی‌های اشباع نمی‌تواند هورمون‌های جنسی را تولید کند. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که خوردن گوشت قرمز اورگانیک می‌تواند میزان چربی‌های ضروری و مفید برای قلب را در بدن افزایش بدهد. البته تردیدی نیست که چربی‌های ترانس کاملا باید با احتیاط مصرف شوند. غذاهایی مانند غذاهای سرخ‌کردنی و مواد غذایی فرآوری‌شده حاوی میزان زیادی از چربی‌های ترانس هستند. این چربی‌ها مصنوعی می‌توانند شرایط لازم برای رسوب چربی‌ها در رگ‌های خونی را فراهم کنند و درنهایت به بیماری‌های قلبی-عروقی منجر شوند.

۲. بعد از ورزش باید از محصولاتی مثل شکلات‌بارها یا مواد غذایی انرژی‌زا استفاده کنم! تنها اگر شما ورزشکار فوق حرفه‌ای باشید، تمرین‌های ورزشی طولانی و شدید انجام بدهید یا بدن‌سازی کار کنید، آن‌وقت می‌توانید در بعضی از موارد سراغ محصولاتی مثل شکلات‌بارها و مواد غذایی انرژی‌زا بروید. در غیر این صورت، دریافت پروتئین از طریق وعده‌های غذایی اصلی برای تامین انرژی مورد نیاز بدن شما کافی است و به کالری بیشتر نیاز ندارید. یکی از وظایف اصلی پروتئین‌ها، ‌رشد و ترمیم سلول‌ها است و به همین دلیل پروتئین‌ها می‌توانند به تقویت عضله‌ها کمک کنند. البته همه پروتئین‌ها با هم برابر نیستند و اگر قصد دارید که توده عضلانی را افزایش بدهید، باید از مواد غذایی پروتئینی خاصی استفاده کنید که حاوی اسیدهای آمینه باشند. حتی این اسیدهای آمینه هم در گوشت‌های قرمز، ماهی، تخم‌مرغ و سویا وجود دارند. بنابراین، در نظر گرفتن وعده‌های غذایی کامل و مناسب، هم به تقویت عضله‌ها کمک می‌کند و هم خستگی بعد از ورزش را برطرف می‌سازد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید