با این روش شبها سرفه نخواهید کرد

کدخبر: ۱۷۱۱۱۱
سرفه های شبانه ای که در هنگام خواب رخ می دهند برای افرادی که دچار سرماخوردگی شده اند، جنبه کابوس را دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، سرفه های شبانه ای که در هنگام خواب رخ می دهند برای افرادی که دچار سرماخوردگی شده اند، جنبه کابوس را دارد.چون فرد را مدام از خواب بیدار می کنند. این مطلب حاوی توصیه هایی است که باعث می شود سرفه های شبانه تسکین پیدا کند و خواب راحت تری داشته باشید.

۱- محیط منزل را مرطوب نگه دارید : محیط خشک منزل، خطر سرفه ها را افزایش می دهد چون مخاط را خشک می کند. میزان رطوبت مناسب برای افرادی که سرفه می کنند، تقربیا ۸۰۰% است. برای ایجاد بخار یا از دستگار بخور استفاده کنید یا کاسه ای را روی شوفاژ یا بخاری قرار دهید. برای تصفیه هوا نیز می توانید از چند قطره اکالیپتوس استفاده کنید.

۲- موقع خواب، سرتان بالاتر از بدنتان باشد : اگر سرفه خصوصا سرفه های خلط دار اذیتتان می کند، در حالت نیمه نشسته بخوابید. این گونه سرتان از بدنتان بالاتر قرار می گیرد. قرار گرفتن در این وضعیت مانع پر شدن برونشها به دلیل ترشحات زیاد می شود و زمینه را برای خروج خلطها فراهم می کند.

اگر سرفه های مزمنی دارید که دلیلش ریفلاکس معده است نیز، لازم است به حالت نیمه نشسته بخوابید تا اسید معده بالا نیاید. برای این کار لازم است یک بالش دیگر روی بالشت خود قرار دهید.

۳- قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید : تنفس بخار آب گرم موجب تسکین مجاری تنفسی و نرم و مرطوب شدن مخاط می شود. در نتیجه سرفه های شبانه موقع خواب، تسکین می یابند. به این منظور، حمام را گرم کنید و یک دوش آب گرم بگیرید. برای این کار قبل از ورود به حمام دوش آب گرم را باز کنید تا حمام گرم شود و بخار کند و سپس به آن وارد شوید.

۴- شستشوی بینی قبل از خواب برای کاهش سرفه ها : ترشحات بینی که پشت حلق جمع می شوند، موجب سرفه هستند. برای خلاص شدن از این ترشحات، قبل از خواب مجاری تنفسی را با سرم شستشو یا آب نمک شستشو دهید و اخلاط را خارج کنید.

۵- از اسپری بینی استفاده کنید : انواع اسپری های بینی در داروخانه ها وجود دارند که برای کاهش سرفه و باز کردن بینی از آنها استفاده می کنند.

البته بهتر است، پزشک اسپری متناسب با وضعیت شما را تجویز کند و تعداد دفعات استفاده از آن را نیز مشخص کند. با استفاده از این اسپری ها، ریه ها التهاب کمتری خواهند داشت و سرفه های شبانه کاهش می یابند. نوعی از این اسپریها در سایت معرفی شده است .( کلدا ماریس )

۶- دمنوشهای مناسب برای خوابی بدون سرفه : اگر سرماخورده اید و التهاب گلو دارید، لازم است مایعات گرم بیشتری میل کنید. مرطوب نگه داشت ناحیه گلو و بینی موجب روان شدن ترشحات برونش می شود و شما را از شر سرفه های خلط دار خلاص می کند. نوشیدنی گرم موجب می شود مخاط تحریک شده از سرفه ها، خشک نشود.

برای داشتن خوابی راحت، پیش از خواب دمنوش گرم میل کنید. این دمنوش ها می توانند شامل : زنجبیل، گل ختمی، گل پنیرک، آویشن و غیره باشند. ترکیب نشاسته و آب جوش یا شیر نیز برای تسکین گلو عالی است. کافی است نشاسته یا حتی آرد را با آب یا شیر داغ کرده و بنوشید. برای این کار لازم است شیر را داغ کنید و یک قاشق آرد به آن اضافه کنید کمی هم بزنید تا یک دست و گرم شود.

۷- آبنباتهای ضد سرفه استفاه کنید : آبنباتهای ضد سرفه که به آنها آب نبات سرد نیز می گویند برای تسکین سرفه مفیدند. اگر سرفه های شبانه وقت خواب آزارتان می دهند، پیش از خواب یک عدد از این آب نباتها را در دهان بگذارید. زیرا گلو را نرم می کنند و از سرفه پیشگیری می کنند. از “به دانه” نیز می توانید استفاده کنید.

این دانه های کوچک در دهان لعاب دار می شوند و باعث تسکین گلو و جلوگیری از سرفه می شوند.

۸- بخور اوکالیپتوس برای خوابی راحتتر : اگر بینی شما گرفته است و نمی توانید به درستی نفس بکشید، چند قطره عصاره روغنی گیاه اوکالیپتوس را داخل آب گرم بریزید و بخور بگیرید. بخور گرفتن موجب نرم و مرطوب شدن مجاری تنفسی می شود و سرفه هایتان کمتر خواهد شد.

۹- از بادکش درمانی برای کاهش سرفه استفاده کنید : برای تسکین سرفه های شبانه خلط داری که خواب را بر شما حرام کرده اند، از بادکش روی کتفها و کنار ستون فقرات استفاده کنید. اگر بادکش ندارید، می توانید یک تکه سبک آجر یا سنگ را داغ کرده، در پارچه بپیچید و روی سینه، کتف ها و شانه ها قرار بدهید. کیسه آب گرم نیز گزینه خوبی است.

استفاده از برخی داروها مانند کامفر، منتول و ترموراب که روی گلو یا سینه زده می شوند باعث تسکین سرفه های شبانه و خواب راحتتر هستند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید