افزایش 90 سانتی آب ارومیه

کدخبر: ۱۷۱۳۲۲
مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: با وجود کاهش میزان بارش ها در سال آبی جاری میزان ارتفاع آب دریاچه ارومیه در مقایسه با چهار سال گذشته ۹۰ سانتیمتر افزایش دارد.

پرویز آراسته در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه با اشاره به افزایش سه برابری پهنه آبی دریاچه اظهارداشت: ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به چهار سال گذشته با وجود کاهش بارش‌ها افزایش ۹۰ سانتیمتری داشته که موجب افزایش بیش از سه برابری پهنه آبی آن شده است.

وی با بیان اینکه میزان بارش‌ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با ۲۸ درصد کاهش نسبت به پارسال مواجه است، افزود: با وجود این کاهش، مساحت این عرصه آبی از ۷۳۰ کیلومتر مربع در سال ۹۲ به ۲ هزار و ۵۶۳ کیلومتر مربع رسیده که این امر باعث شده دریاچه ارومیه هم اکنون ۲ میلیارد و ۵۹۰ میلیون متر مکعب آب داشته باشد.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه این اداره کل با انجام اقداماتی از جمله کاشت درختچه های گز و قره داغ درصدد تثبیت شنهای روان در این منطقه است، عنوان کرد: کاشت درختان گز و قره داغ در حاشیه دریاچه ارومیه در ۴۸۰ هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در راستای تثبیت شن‌های روان از جمله طرح‌های اجرایی بوده است.

وی با اشاره به طرح‌های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه که در حوزه محیط زیست انجام شده است، اضافه کرد: به علت اینکه ماسه‌های روان می‌توانند نهال‌های کاشته شده را تحت تأثیر قرار داده و از بین ببرند لذا پروژه دوم تحت عنوان مالچ پاشی تعریف شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در همین راستا مالچ پاشی بیولوژیکی در سطح ۴۵ هکتار محدوده جبل کندی ارومیه در حاشیه دریاچه انجام شده است.

وی گفت: در خصوص طرح تامین آب مورد نیاز حیات وحش دریاچه ارومیه  سطوح آبگیری در جزایر پارک ملی احداث شده و آب حاصل از باران در مخزن‌های آب در سطح جزایر دریاچه جمع آوری می‌شود و به مصرف حیات وحش می‌رسد.

آراسته با اشاره به اینکه طرح حفاظت فیزیکی حاشیه دریاچه ارومیه از سال گذشته اجرایی شده و در این خصوص با همکاری بسیج سازندگی سپاه شهدای استان ۲۹۰ کیلومتر از پیرامون دریاچه ارومیه از سلماس تا بناب قرق شده که افزایش پوشش گیاهی را به دنبال داشته است.

آراسته با تاکید بر اینکه با جدیت جلوی حضور دام در آن منطقه گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: پوشش گیاهی منطقه به منظور تثبیت شن روان و ریزگردها است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید