مچکریم آقای ترامپ!

کدخبر: ۱۷۱۳۴۰
تصمیمات ترامپ از زمان حضور در کاخ سفید تا به امروز به نفع ایران بوده است. ایران باید از فرصت ترامپ بهترین استفاده را کند.

به گزارش عصر ایران؛ اروپایی‌ها از تصمیمات ترامپ عاصی هستند. رییس جمهور جدید آمریکا کاری کرده است که هیچ رییس کشوری در اروپا حاضر نیست خود را متحد ترامپ  معرفی کند. همه می‌خواهند یک فاصله‌ای را با رییس ایالات متحده آمریکا ایجاد کنند. تقریبا می‌توان گفت هیچ رییس دولتی در اروپا دوست ندارد در جهان به عنوان دوست ترامپ معرفی شود.

بعد از جنگ جهانی دوم این بزرگ‌ترین شکاف ایجاد شده میان رهبران اروپا و ترامپ است. هیچ یک از تاریخ نگران روابط بین الملل به یاد ندارند که یک رییس جمهور آمریکا این چنین میان اروپایی‌ها منفور باشد. برخورد تلخ سران اروپا با خروج آمریکا از پیمان آب و هوای پاریس به خوبی بیانگر این معناست.

این فاصله ایجاد شده برای ایران یک فرصت طلایی است. ایران می‌تواند از اختلاف‌های ایجاد شده در میان اروپا و آمریکا بهترین استفاده را داشته باشد. قدرت اجماع سازی آمریکای ترامپ علیه یک کشور به شدت کاهش یافته است. یعنی کشورهای جهان حاضر نیستند هزینه تصمیمات عجولانه و تقریبا بدون فکر ترامپ را بدهند.

ایران می‌تواند روابط اقتصادی خود را با اروپا به زمان اصلاحات برگرداند. به نظر می‌رسد اروپا نیز آمادگی این بازگشت را دارد. دولت دوازدهم به ریاست روحانی می‌تواند از حماقت‌های ترامپ به نفع ایران استفاده کند. نزدیکی به اروپا می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد ایران داشته باشد. رفع تحریم‌های اروپا علیه ایران می‌تواند یک دگرگونی بزرگ در اقتصاد ایران ایجاد کند.

مچکریم آقای ترامپ!

از سوی دیگر آمریکا حتی توان برقراری توازن در میان کشورهای عربی را هم ندارد. به نظر می‌رسد آمریکای ترامپ در خاورمیانه به دنبال پول بیشتر است. هرکسی پول بیشتری بدهد می‌تواند حمایت آمریکا را داشته باشد. بعد از سال‌ها کشورهای عربی دچار بحران وحدت شده‌اند.

قطر از کشورهای عربی حوزه‌ خلیج فارس و مصر جدا شده است و به ایران و ترکیه نزدیک شده است. امروز ایران توانسته قطر از مهم‌ترین کشورهای عربی را وارد زمین بازی خود کند. این شکار بزرگ حتی اگر برای کوتاه مدت هم باشد برای ایران یک پیروزی بزرگ است. شاید این پیروزی در زمان فرد دیگری به غیر از ترامپ اتفاق نمی‌افتاد.

روسای آمریکا معمولا تلاش می‌کنند اختلاف‌های ایجاد شده میان متحدان خود را با مذاکره حل کنند اما ترامپ این کار را انجام نداد و در میان دعوای عربستان و قطر اعلام کرد «قطر حمایت از "تروریسم" را فورا متوقف کند» و لحظاتی بعد کاخ سفید تلاش کرد این حرف های ترامپ را ماست مالی کند و بگوید منظور ترامپ همه کشورهاست.

تصمیمات ترامپ از زمان حضور در کاخ سفید تا به امروز به نفع ایران بوده است. ایران باید از فرصت ترامپ بهترین استفاده را کند. شاید ترامپ تنها 4 سال در راس قدرت در آمریکا باشد. دولت دوازدهم باید تمام گل‌های خود را در زمان ترامپ وارد دروازه آمریکا کند.

به زبان ساده می‌توان گفت ایران باید به رییس جمهور آمریکا بگوید مچکریم آقای ترامپ!!

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید