یک تغییر نام هسته‌ای

کدخبر: ۱۷۱۷۱۵
پیشتر مقامات سازمان انرژی اتمی با تغییر نام راکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک در روند مذاکرات هسته‌ای مخالفت کرده بودند اما این مهم انجام و دلیل آن نیز «تغییر نام برای تاکید بر آب سنگین» عنوان شده است.
یک تغییر نام هسته‌ای

به گزارش میزان، دومین نشست فصلی شورای حکام در سال جاری میلادی امروز - دوشنبه 22 خرداد - آغاز به کار کرد.

در این نشست گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های پسابرجامی ایران که نسبت به گزارش قبلی آژانس بسیار کوتاه‌تر بود توسط یوکیا آمانو مدیرکل این آژانس  قرائت شد.

برای چندمین بار پیاپی، صحت اطلاعات و اقدامات ایران در حوزه های غنی‌سازی و تحقیق و توسعه فعالیت‌های هسته ای تایید شد.

تغییر نام 

نکته قابل توجه گزارش جدید آژانس، پانوشت بند 6 گزارش است که در آن آمده است «بر اساس نامه 18 آوریل 2017، ایران به آژانس اطلاع داده است که نام راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک (راکتور IR-40) به راکتور تحقیقاتی آب سنگین خنداب تغییر داده است».

مرکز هسته‌ای اراک شامل مجتمع تولید آب‌سنگین و راکتور 40 مگاواتی آب‌سنگین در 75 کیلومتری اراک به سمت شهر خنداب واقع شده است.

نام راکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک در روند مذاکرات هسته‌ای یکی از  موضوعات حساس برای آمریکا بود و آنها تلاش داشتند تا نام این راکتور تغییر کند که با مقاومت مقامات سازمان انرژی اتمی و تیم مذاکره‌کننده رو به رو و اجازه این تغییر داده نشد.

توضیح سخنگو

در همین رابطه بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با میزان درباره علت تغییر نام «راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک» گفت: این تغییر نام برای تاکید بر «آب سنگین» آن انجام شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: این تصمیم مورد درخواست هیچ کشوری از جمله آمریکا نبوده است.

واکنش مجلس

ابوالفضل حسن بیکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره این موضع به خبرنگار میزان گفت: در جریان این موضوع هستم اما اجازه دهید بیایند و دلایل این کار را توضیح بدهند تا هم جهت در راستای منافع ملی قدیم برداریم؛ تا فردا ظهر موضوع را بررسی می کنیم تا جملاتمان غلط نباشد و مجبور به تکذیب کردن نشویم.

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز مصاحبه با خبرنگار میزان در این خصوص را به بعد از بررسی موضوع موکول کرد.

بنابراین یاید منتظر ماند و دید که موضع گیری مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد نظارتی به این مهم چه خواهد بود و اینکه این تصمیم منجر به شکستن مقاومت قبلی مسئولان اتمی یا تقویت آن شده است؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید