مزایای بدبین بودن

کدخبر: ۱۷۲۳۷۲
افراد بدبین می توانند الگوی خوبی برای آنهایی باشند که همیشه «بله قربان» می گویند.

پرشین وی؛ بیشتر ما می دانیم که کار کردن با افراد بدبین موضوع چالش برانگیزی در محیط کاری تلقی می شود. شما به عنوان یک مدیر باید به افراد بدبین آموزش دهید که آن روی سکه و دیگر گزینه های موجود را نیز در نظر بگیرند و به آنها کمک کنید تا به تاثیری که روی اطرافیان شان می گذارند توجه کرده و در مورد آن فکر کنند.

اگرچه افراد بدبین چالشی برای اعضای گروه و مدیران شرکت به حساب می آیند اما حضور آنها می تواند فوایدی نیز داشته باشد.

باب ابلینگ

باب ابلینگ را می شناسید؟ او یکی از مهندسان ناسا در سال های 1980 بود که به پروژه شاتل چلنجر بدبین بود اما نتوانست دیگران را نسبت به خطر این موضوع قانع کند.

تنها 73 ثانیه پس از پرتاب این شاتل منفجر شد و همه هفت نفر سرنشینان آن کشته شدند.

ابلینگ به تازگی درگذشته است ولی هنوز نمونه خوبی برای افراد بدبینی به شمار می رود که ای کاش دیگران به حرفش گوش داده بودند.

خب این افراد منفی گرای بدبین چه چیزی می توانند به تیم کاری تان ارائه کنند؟

آنها می توانند باعث کاهش خطرات آینده شوند. اگر تمام اعضای گروه را افراد به شدت خوش بین تشکیل دهند،

ممکن است در معرض سه خطر قرار بگیرید:

1. اتخاذ تصمیمات غیرمنطقی

بسیاری از گروه های کاری خوش بین به مسائل بسیار ضروری نمی پردازند زیرا از مکالمه ها و شرایط دشوار دوری می جویند اما افراد بدبین به طور ذاتی بیش از آن که به راه حل فکر کنند، به مشکلات و سختی ها می پردازند. آنها همان افرادی هستند که مشکلات را می بینند و به سرعت با شما و گروه در میان می گذارند.

2. توافق همیشگی

افراد بدبین می توانند الگوی خوبی برای آنهایی باشند که همیشه «بله قربان» می گویند. اگر شما بخواهید به عنوان یک مدیر فقط از اعضای گروه تان جواب مثبت بشنوید و همیشه با نظر موافق آنها روبرو شوید، باید خودتان را برای شکست آماده کنید.

شاید همیشه راه حل درست را ندانید؛ واقعیت همین است. اگر بتوانید به درستی افراد بدبین گروه را مدیریت کرده و برای نظرات شان ارزش قائل شوید، آنها می توانند با سوالات خود و بیان مشکلات و تردیدهای شان به شما در ارائه راه حل های بهتر کمک کنند.

3. عدم آمادگی برای مشکلات

خوش بینی یعنی باور این که همواره نتیجه ای مثبت به دست خواهد آمد. با این حال همیشه اینطور نیست. اگر به نظرات افراد بدبین گوش داده و آنها را ارزشمند قلمداد کنید، می توانید از خطرات و مشکلات احتمالی آینده آگاه شده و نقشه راهی برای روز مبادا تدارک ببینید. افراد خوش بین به نقشه دوم اعتقادی ندارند زیرا فکر می کنند که می توانند همه چیز را در همان نقشه اول به خوبی مهار کنند.

حالا که تقریبا توانسته ام شما را نسبت به حضور یک فرد بدبین در گروه راضی کنم، باید این را نیز به خاطر داشته باشید که حضور این افراد در شرکت نیازمند رویکرد مدیریتی متفاوتی نسبت به دیگران است. شما به عنوان یک مدیر باید مطمئن شوید که نظرات آنها محترم شمرده شده و به آنها گوش داده می شود؛ اما همچنین باید حواس تان باشد که این نظرات فقط یک بار بیان شوند. بیان چندین و چندباره دغدغه ها و نگرانی ها فقط باعث کاهش انرژی و کارایی اعضای شرکت می شود.

داستان باب ابلینگ را به خاطر داشته باشید. زمانی که فرد بدبینی دغدغه اش را با شما در میان گذاشت، بی خیال نباشید و سعی کنید در مورد آن با اعضای تیم خود بحث و گفتگو کنید.

نظر دیگران را در مورد نگرانی آن فرد بدبین جویا شوید. اگر اعضای گروه معتقد بودند که می توان آن دغدغه را به خوبی مدیریت کرد دیگر در مورد آن صحبت نکنید.

از فرد بدبین به خاطر بیان دغدغه ذهنی اش تشکر کرده ولی از او بخواهید که دیگر در مورد آن موضوع بحث نکرده و با دیگران همسو شود. اگر او می خواست دوباره مسئله را باز کند، تعهدش به تیم را به او یادآوری کنید.

اما اگر دیگر اعضای گروه نیز بر این عقیده بودند که آن مشکل به توجه بیشتری نیاز دارد، از فرد بدبین به خاطر کمکی که به شما کرده تشکر کنید؛ زیرا او در واقع شما را از وجود خطری احتمالی آگاه کرده است. اگر افراد بدبین را به خوبی مهار کنید، حضورشان می تواند به سود شرکت تان تمام شود زیرا آنها می توانند باعث کاهش خطرات و افزایش میزان موفقیت شما شوند. آنها فقط به توجه بیشتری نیاز دارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید