آیا با موشک جدید، کل جهان در تیررس کره شمالی قرار گرفت؟

کدخبر: ۱۷۴۳۸۴
میثم سلیمانی: تهدیدات کره شمالی ظاهرا چندان اثر گذار نیستند. این کشور روز گذشته در تلویزیون رسمی خود خبری را اعلام کرد که نشان می‌داد یک موشک بالستیک دوربرد دیگر را آزمایش کرده است؛ آزمایشی که به گفته مقامات پیونگ یانگ کاملا موفقیت‌آمیز بوده و این موشک قابلیت آن را دارد تا به هر نقطه جهان دسترسی داشته باشد.
آیا با موشک جدید، کل جهان در تیررس کره شمالی قرار گرفت؟

طبق گفته تلویزیون دولتی کره جنوبی کیم جونگ اون روز سه‌شنبه دست به آزمایش موشکی زده است که بر اساس دستور رهبر این کشور موشک به ارتفاع ٢٨٠٢کیلومتری از سطح کره زمین رسیده است که این را می‌توان بالاترین ارتفاعی دانست که موشک‌های کره شمالی پیموده‌اند و این موضوع می‌تواند به طور بالقوه به سرزمین اصلی ایالات متحده آسیب برساند. هرچند بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که کره شمالی دست به آزمایش و راه‌اندازی یک موشک بالستیک دوربرد بزند، اما بسیاری فکر نمی‌کردند که پیونگ یانگ در آستانه تعطیلات ٤ جولای (روز استقلال امریکا) و در روزهایی که دونالد ترامپ با رهبران کشورهای ژاپن و چین گفت‌وگو کرده و همچنین با رییس‌جمهور کره جنوبی در کاخ سفید دیدار کرد به ناگاه دست به یک آزمایش موشکی اینچنینی بزند. اکنون ترس اصلی این است که کره شمالی به سمت توسعه تکنولوژی خود در راستای ساخت کلاهک اتمی که بتواند روی موشک‌های دوربرد کار بگذارد، برسد که برخی تحلیلگران معتقدند هرچند که اقتدامی سخت و پیچیده است اما ممکن است این تکنولوژی را نیز به دست آورند.

ادعای درست چیست؟

یوان گراهام، مدیر برنامه امنیت بین‌المللی موسسه لوی در سیدنی به سی‌ان‌ان گفت: این آزمایش ظاهرا موفقیت‌آمیز بوده اما لزوما به این معنی نیست که کره شمالی توانایی این را داشته باشد که هر نقطه‌ای از جهان را مورد هدف قرار دهد. او گفت: اگر کره شمالی ادعا می‌کند که می‌تواند موشک بالستیک خود را به هر نقطه‌ای از جهان که بخواهد ارسال کند، اما این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد که آیا می‌تواند چنین کاری انجام دهد. به گفته گراهام اگرچه نمی‌توان به طور دقیق صحت این آزمایش را ارزیابی کرد اما آنها مدعی هستند بیش از آنچه نشان داده‌اند توانایی دارند.

تست موفقیت‌آمیز

روز گذشته تلویزیون کره شمالی تصاویری را از موشک به نمایش گذاشت که در کنار آن هنگام آماده‌سازی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی حضور داشته است. او مرحله به مرحله، بر روند راه‌اندازی موشک نظارت داشت تا اینکه در فاصله‌ای مشخص منتظر ماند تا آزمایش انجام شود و پس از آن با مقام‌های ارتشی که همراه او بودند خوشحالی کرد. طبق گفته تلویزیون کره‌شمالی اسم موشک هاوسونگ-١٤ است که طبق گفته تلویزیون کره به سمت آب‌های شرقی شبه‌جزیره کره پرواز کرده و در نزدیکی منطقه اقتصادی منحصر به فرد ژاپن که حدود ٢٠٠ مایل از خط دریایی ژاپن فاصله دارد، فرود آمده است.

فرماندهی امریکا در اقیانوس آرام اعلام کرده است که موشک را به مدت ٣٧ دقیقه ردیابی کرده و آن را به عنوان یک موشک زمینی بالستیک میان‌برد توصیف کرده است. ژاپن گزارش داد که زمان پرواز موشک ٤٠ دقیقه بوده است. گفته می‌شود که این موشک از منطقه پانگیون واقع در استان پیونگان شمالی راه‌اندازی شده و بیش از ٩٣٠ کیلومتر نیز با توجه به گزارشی که ارتش کره جنوبی داده مسیر خود را طی کرده است. بسیاری از تحلیلگران از این موشک به عنوان یکی از موفق‌ترین تست‌های موشکی کره شمالی توصیف کردند. همچنین ارتش کره جنوبی برآورد کرده است که این موشک ٢١٠٠ کیلومتر از سطح زمین ارتفاع گرفته است.

بروس بنت، پژوهشگر ارشد بین‌المللی به سی‌ان‌ان گفت: کره شمالی با هدف بالا بردن ظرفیت و قدرت موشک خود بودند اما نه به قیمت اینکه این موضوع تبدیل به یک حادثه بزرگ بین‌المللی شود. وی افزود: شما نمی‌توانید، یک موشک دوربرد از کره‌شمالی در یک محدوده هزار کیلومتری را شلیک کنید بدون اینکه آسیبی به منطقه اقتصادی ژاپن وارد شود. از همین رو خط پرتاب موشک را بسیار بالا آوردند تا بتوانند محدوده موشک را تنظیم کنند. وی افزود: اگر آنها این موشک را در یک مسیر عادی شلیک می‌کردند احتمالا این موشک می‌توانست ٦ هزار کیلومتر یا بیشتر را بپیماید. در تعریف موشک بالستیک نیز موشک‌های با برد ٥٥٠٠کیلومتر در رسته موشک‌های بالستیک قرار می‌گیرند.

کنایه دونالد ترامپ به کیم جونگ اون

این یازدهمین آزمایش موشکی کره شمالی در سال جاری است و این موضوع ترامپ را بیش از پیش در راستای پیشرفت در محدود کردن برنامه‌های موشکی و هسته‌ای پیونگ یانگ نا امید می‌کند. اما پس از مطلع شدن ترامپ از این آزمایش موشکی، پیش از آنکه هرگونه اطلاعاتی در خصوص این موشک درز پیدا کند دونالد ترامپ در توییتر خود به این اقدام کره شمالی پاسخ داد. وی در توییتر خود نوشت: کره شمالی به تازگی موشک دیگری را آزمایش کرده است. آیا این پسر کار بهتری در زندگی‌اش برای انجام دادن ندارد؟ این جمله ترامپ خطاب به کیم جونگ اون جوان بود. ترامپ در توییتی دیگر عنوان کرد که «سخت است که باور کنیم کره جنوبی و ژاپن بیش از این تحمل داشته باشند. شاید چین باید یک حرکت سخت در برابر کره شمالی انجام دهد و به این قضیه پایان دهد.» ملیسا هانام، یکی از محققان ارشد مرکز مطالعات منع گسترش تسلیحات نیز به سی‌ان‌ان گفت: تست موشک بالستیک، ایالات متحده را در موقعیتی دشوار قرار می‌دهد. من فکر می‌کنم که اتاقی برای مذاکره وجود دارد، اما این نوع مذاکراتی نیست که ما می‌خواهیم. وی افزود: ایالات متحده اکنون می‌تواند تنها در جهت محدود کردن و نه از بین بردن تهدید موشکی کره شمالی برای سرزمین اصلی ایالات متحده کار کند.

باز همه محکوم کردند

چین همسایه شمالی کره شمالی و یکی از تنها کشورهای منطقه که روابط دیپلماتیک با پیونگ یانگ دارد پس از این آزمایش واکنشی محتاطانه نسبت به آن انجام داد. سخنگوی وزارت امور خارجه چین چیانگ شوانگ گفت: وضعیت شبه‌جزیره کره بسیار حساس و پیچیده است. ما امیدواریم که تمامی طرف‌های مرتبط با استفاده از تحریم و در راستای جلوگیری از اقداماتی که ممکن است تنش‌ها را تشدید کند، شرایط را تحمل کنند. شی جینگ، پینگ، رییس‌جمهوری چین که به مسکو رفته تا با ولادیمیرپوتین، رییس‌جمهوری روسیه دیدار کند، نظری در خصوص این آزمایش موشکی ارایه نداد. رییس‌جمهور کره جنوبی، مون جائه نیز در واکنش به این اقدام کره شمالی گفت: آنها وارد یک پل بدون بازگشت شده‌اند که از آن عبور نخواهند کرد و از چین خواست تا نقش مهمی را در حل و فصل این وضعیت ایفا کند. شنزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نیز گفت که انجام این آزمایش هشدارهای مکرر جامعه بین‌المللی را نادیده می‌گیرد و نشان می‌دهد تهدید بیشتر افزایش یافته است.

پیونگ یانگ خارج از کنترل

ترامپ بارها و بارها از چین خواسته است تا از نفوذ خود برای حل بحران کره شمالی استفاده کند. او اخیرا در توییتر خود به این نتیجه رسیده بود که تلاش‌های چین در مورد کره شمالی قابل ستایش، اما بی‌نتیجه است. روز دوشنبه لیو جیسی، سفیر چین در سازمان ملل متحد درباره افزایش تنش در شبه جزیره کره هشدار داده بود. او گفت: قطعا ما نمی‌خواهیم شاهد تشدید تنش‌ها باشیم، چراکه چین به عنوان رییس دوره‌ای شورای امنیت در ماه جولای بر این نکته تاکید دارد. لیو افزود: اگر تنش بالا برود و این روند افزایش یابد، دیر یا زود کنترل آن از دست دو طرف خارج خواهد شد و پیامدهای آن فاجعه‌بار خواهد بود.

منبع : روزنامه اعتماد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید