تروریسم و قاچاق مواد مخدر دو روی یک سکه اند

کدخبر: ۱۷۵۰۰۳
وزیر کشور با تشریح و تبیین ویژگیهای تروریسم نوین تاکید کرد: تروریسم و قاچاق بویژه قاچاق مواد مخدر دو روی یک سکه هستند و هر گونه راهکار عملی در سطوح منطقه ای و بین المللی باید مبتنی بر این راه حل باشد؛ موضوعی که هنوز از سوی برخی کشورهای غربی جدی گرفته نمی شود.

به گزارش خبرنگار انتظامی ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز دوشنبه در سیزدهمین اجلاس کارگروه عملیات پروژه کالکان(بررسی ساز و کار مبارزه با تروریسم) در هتل هما، افزود: جرائم سازمان یافته فراملی تهدیدی برای بشریت است، وقوع این جنایات در خارج از محدوده مرز یک کشور، این جرائم را دارای شاخصه فراملی کرده است.

وی ادامه داد: این مساله که از معضلات اصلی دولت و سازمان های بین المللی ذی ربط برای تامین امنیت به شمار می آید کشورها را به فعالیت واداشته است. از مهم ترین این فعالیت ها تروریسم و آثار و تاثیرات آن است همان طور که در اسناد بین المللی، کنوانسیون ها و اعلام مواضع این سازمان به صراحت از تروریسم به عنوان خطر جدی برای صلح و امنیت بین المللی یاد شده است.

رحمانی فضلی افزود: اجزای تروریسم که سبب شکل گیری آن می شود تاثیرگذاری آن را افزایش می دهد که عمدی بودن، هدف دار بودن، وحشت آفرین بودن و پیروی نکردن از جنگ ها از ویژگی های آن است مثل وقوع حوادث تروریسم 11 سپتامبر بمب گذاری مرکز تجارت جهانی ، حوادث تروریستی در ایران، افغانستان، پاکستان ،سوریه ،عراق ، نیجریه و کشورهای اروپایی و آفریقایی نشاندهنده تغییرات اساسی در انگیزه، اهداف و راهبرد و ابزار جغرافیای تروریسم است.

وی اضافه کرد: زدن انگ تروریسم به هر گروه سیاسی در جهان به ویژه کشورهای اسلامی فرصتی برای تروریسم است. تروریسم نوین ریشه در ایدئولوژی تکفیری دارد، تروریسم به دنبال افزایش اعضای خود از سنتی به نوین است. در سنتی تعداد مشاهده کنندگان حادثه افزایش می یابد اما در نوین علاوه بر این خواهان نابودی تعداد زیادی از مردم هستند که خشن ترین شیوه ها را برای رسیدن به هدف بکار می برند.

رحمانی فضلی اضافه کرد: تاکتیک مشخص در تروریسم نوین، عملیات انتحاری و همچنین تلاش برای استفاده از سلاح کشتار جمعی با هدف افزایش تعداد قربانیان است. به همین دلیل، تروریستها به سلاح هایی متوسل می شوند که قدرت تخریبی بیشتر و با کمترین هزینه و بیشترین تلفات را داشته باشد. در همین راستا این گروه ها در صدد به دست آوردن سلاح های شیمیایی میکروبی و بیولوژیکی و هسته ای هستند.

وزیر کشور گفت: آن ها به دنبال اهداف ساختار شکنانه در نظام بین المللی هستند چون اهداف آن ها در ساختار نظام بین المللی قابل تحقق نیست و بسیاری از اصول و هنجار های نظام با اهداف آن ها در تعارض است براین اساس نسبت به نظام بین المللی رویکرد ساختارشکنانه دارند. مذاکره با آن ها معمولا بی ثمر است، خطرناک ترین ویژگی این نوع تروریسم همین است چون منطق و برهان و استدلالی را جز قتل و خشونت و رعب و وحشت نمی پذیرند.

وی اضافه کرد: القاعده و داعش تروریسم را امری ارزشی و مقدس دانسته و در اصول غیر عقلایی و خودساخته تسامح به خرج می دهند و در قالب قدرت طلبی، منفعت جویی؛ ملیت گرایی، مذهب ، هویت و جهانی شدن را در خود گنجانیده و به سود محاسبات دنیوی توجه نداشته و به رستگاری پس از مرگ توجه دارند.

رحمانی فضلی اضافه کرد: حامیان تروریسم جدید از عقاید شبه مذهبی آن ها سوءاستفاده کرده و گاه آن ها را تایید، تبلیغ و تشویق می کنند که به معنای تایید ترویسم است.

وی گفت: تروریسم نوین حوزه عملیات مشخصی ندارند، کل نظام بین المللی را محدوده عملیات جغرافیایی خود دانسته، وجود افراد همسو در کشورهای مختلف سبب تسهیل عملکرد و تسریع انتقال آن ها شده و هر هدفی که می خواهند در دسترس این افراد است. ساختار این گروه های جدید منعطف است و قابلیت تغییر شکل سریع را دارد چون این گروه ها با محدودیت های شدید دولتی نمی توانند منسجم فرماندهی واحد داشته باشند با حلقه های متعدد و با انعطاف پذیری بالا حرکت می کنند..

وی به استفاده آن ها از فضای مجازی به صورت گسترده و بدون مرز بودن فضای سایبری ، اشاره کرد و گفت: کاهش هزینه و وارد کردن خسارات مالی و تامین لوازم مورد نیاز برای اقدامات تروریستی و انعکاس مکتوب شکست ها و انجام بهینه فعالیت پولی و بانکی از مهم ترین دلایلی است که از فضای سایبری استفاده می شود و اهداف خود را سمبلیک و نمادین انتخاب می کنند. با این وجود، گروه تروریسم توان مقابله با دولت و نابودی دشمنان را ندارند براین اساس به نماد قدرت دولت ها حمله کرده و آن ها را نابود می کنند، نمادهای دینی به ویژه درمناطق اسلامی از ویژگی های آن ها است. امروزه شاهد گسترش اقدامات تروریستی بی سابقه هستیم.

وی تاکید کرد: هیچ کشوری نمی تواند از چنین گروههای تروریستی ایمن باشد و برای مقابله با آن، به اراده سیاسی قوی نیاز است باید اعتقاد به این مساله، صداقت در مبارزه، معاضدت بین المللی و همکاری جمعی و جدی صورت گیرد در غیر این صورت نمی توان ادعای مبارزه کرد و از سوی دیگر برای منافع و مصالح سیاسی در مناطقی از مبانی اعتقادی و عملکرد و تامین منافع مالی و امکانات تبلیغی و سیاسی پشتیبانی کرد.

رحمانی فضلی افزود: جلوگیری از اقدامات حمایتی، سازماندهی و تامین مالی اقدامات آن ها از درون و بیرون مرزها، خودداری از تشویق فعالیت هایی در راستای این اقدامات، جلوگیری از استفاده از اراضی کشورها برای برنامه آموزش این گروه ها و جلوگیری از استفاده از امکانات تسهیلاتی از جمله اقدامات پیشگیرانه است.

وی گفت: هزینه اقدامات پیشگیرانه کمتر و تلفات جانی و انسانی محدود و موفقیت آن بسیار است و تنها در پرتو همکاری بین المللی است میسر می شود، تروریسم و قاچاق بویژه قاچاق مواد مخدر دو روی یک سکه هستند، تروریسم برای بقا و وحشت آفرینی نیاز مبرم به منابع مالی داشته در راستای اهداف خود برای بر هم زدن قانون، اقدام به کشت و تولید قاچاق مواد می کند چرا که در فضای امنیتی و قانونی امکان پذیر نیست براین اساس برای بقای خود امنیت را بر هم زده تا زمینه تولید را ایجاد کرده و با به دست آوردن منابع مالی نامشروع بقای خود را بدست آوردند.

رحمانی فضلی گفت: امروز تردیدی نیست که تروریسم از قاچاق استفاده کرده و ارتباطی تنگاتنگی بین قاچاقچیان و آنها وجود دارد. ارتباط با سایر جرائم نیز به تناسب موقعیت تروریسم متفاوت است. باید تصویر روشنی از ارتباط تروریسم با کاشت و تولید و توزیع مواد مخدر در هر منطقه ترسیم شود در حالی که شواهد مستند استفاده داعش از مواد مخدر و سودهای آن را نشان می دهد.

وی گفت: به جای یافتن راهکار عملی در سطوح منطقه ای و بین المللی تحلیل و راهکار های انحرافی مطرح می شود. نیروهای خارجی در منطقه کشت خشخاش حضور داشته و از حضور تروریسم اطلاع دارند اما نسبت به منافع آن ها بی تفاوت و گاه حامی هستند.

رحمانی فضلی اضافه کرد: آن ها با این مسامحه در تقویت تروریست ها نقش دارند ،پولشویی و نقل و انتقال مالی در شبکه های مالی رسمی جهان انجام می شود به رغم نرم افزارهای کنترل شدید به عنوان کشوری که سه هزار و 800 شهید در مبارزه با قاچاق تقدیم کرده کوچک ترین اطلاعات پولشویی و مبارزه با آن به ما داده نمی شود.

وی افزود: ایران به عنوان کشوری که در طول سال ها قربانی تروریسم بوده، همه اشکال آن را محکوم کرده، ایران در مبارزه با تروریسم پیشتاز بوده، از سوی دیگر مبارزه با تروریسم و مواد مخدر نیازمند توسعه هوشمندانه همکاری بین المللی، نظام مند، هدفمند، معتقد، باصداقت، معاضدت و جدیت در اقدامات است.

وی تاکید کرد: ایران آمادگی کامل برای همکاری با سازمان و کشورهایی که خواهان مبارزه با تروریسم ، برقراری صلح و امنیت هستند در عرصه بین المللی را دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید