تغییرات «محبوبیت» روحانی در دو انتخابات 92 و 96

کدخبر: ۱۷۵۰۴۹
مقایسه آمار انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ و سال ۹۲، نکات جالبی را از رفتار سیاسی مردم در مناطق مختلف ایران نشان می‌دهد.
تغییرات «محبوبیت» روحانی در دو انتخابات 92 و 96

به گزارش ایلنا در بسیاری از مناطق ایران محبوبیت روحانی افزایش چشمگیری داشته و در مقابل در بسیاری از مناطق آرای رئیس جمهور نسبت به دوره قبل کاهش داشته است!

در انتخابات سال ۹۲، محسن رضایی توانست اعتماد قسمت زیادی از مردم بختیاری را به دست بیاورد و در استان‌های بختیاری نشین رای اول را به دست بیاورد. در این دوره اما رای بالای این جماعت به سبد روحانی افزوده شد.

بیشترین رشد رای روحانی در چهارمحال و بختیاری بود که بیست درصد بیشتر از سال ۹۲ رای آورده بود.

در خوزستان نیز حدود ۱۹ درصد به آرای روحانی افزوده شد. تمرکز ویژه ستادهای رقیب روحانی روی خوزستان و مشکلاتی که مردم این استان به خاطر ریزگرد‌ها داشتند اصولگرایان را به پیروزی در این استان امیدوار کرده بود و شکست در خوزستان چشم اسفندیار مخالفان روحانی شد.

در استان کهگلویه و بویراحمد نیز آرای روحانی یازده درصد افزایش یافت. در این استان نیز سال ۹۲ محسن رضایی رای اول را آورده بود.

در استان لرستان نیز آرای روحانی با افزایش شش درصدی مواجه بود.

تغییر در پایتخت

مردم تهران بعد از آنکه در انتخابات سال ۹۴ به لیست کامل اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و شورای شهر رای دادند، در انتخابات ریاست جمهوری نیز با قوت بیشتری به حمایت از روحانی پرداختند. افزایش رای مردم تهران از روحانی در این چهار سال ۱۶درصد بوده است.

آرای روحانی در البرز نیز ۱۴ درصد افزایش داشت. در استان اصفهان نیز که به دماسنج سیاسی ایران مشهور است، آرای حسن روحانی ۹درصد نسبت به چهار سال قبل افزایش داشته است.

تغییرات کوچک

روحانی در بوشهر، یزد، کرمانشاه و آذربایجان شرقی نیز با افزایش سه تا چهاردرصدی آرای خود مواجه شد.

محبوبیت از دست رفته

آرای حسن روحانی در انتخابات اخیر در خراسان جنوبی بیشتر از هر استان دیگری کاهش داشت.

در این استان روحانی یازده درصد آرای خود را از دست داد. این کاهش شدید از یکسو مربوط به مسائل بومی بود چنانچه ابراهیم رئیسی نماینده خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری است. از طرفی نمی‌توان به عملکرد مهدی آیتی در انتخابات بی‌توجه بود. او که در سال ۹۲ رئیس ستاد روحانی در خراسان جنوبی بود در سال ۹۶ رویه متفاوتی پیش گرفت و به شدت علیه دولت موضع‌گیری کرد.

در استان کرمان نیز آرای روحانی با کاهش ۸درصدی مواجه بود. شاید برخی مردم کرمان بعد از وفات آیت‌الله هاشمی و نبود شخصیت کاریزمای او برای حمایت از روحانی، تغییر رویه داده‌ باشند هر چند اصلاح‌طلبان باید از ظرفیت اسحاق جهانگیری در این استان بیشتر استفاده کنند.

در همدان و زنجان نیز آرای روحانی به ترتیب ۷ و ۶ درصد کاهش داشت و در ‌‌نهایت در کردستان و خراسان شمالی نیز آرای روحانی با کاهش ۴ و ۳ درصدی مواجه بود.

فخرالدین حیدریان از فعالان سیاسی همدان و رئیس انجمن اسلامی جامعه پزشکی استان ضعف مدیران اجرایی استان، ضعف ستاد انتخاباتی روحانی در مرکز استان و فعالیت نمایندگان مخالف روحانی را از دلایل شکست روحانی در استان همدان می‌خواند و تاکید می‌کند. اگر میزان مشارکت در دورهٔ دوازدهم به اندازهٔ دورهٔ قبل (۹۲) می‌بود قطعا شکست از آنچه بدست آمد، بد‌تر می‌شد ولی با وجود رسیدن مشارکت به ۷۵ درصد این اتفاق از دید و تحلیل پنهان ماند، با این اشارات مختصر باید گفت؛ که این نتیجهٔ ضعیف نیازمند نقد و بررسی است.

در بعضی استان‌ها درصد رای روحانی نسبت به دوره قبل تغییر ملموسی نداشته است. از جمله قم، مرکزی، سمنان، مازندران، ایلام، هرمزگان، آذربایجان غربی، اردبیل، گلستان و سیستان و بلوچستان. در گیلان، قزوین و خراسان رضوی هم اختلاف آرای روحانی با دوره قبل کمتر از ۲ درصد بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید