رمزگشایی از سخنان جنجالی عارف

کدخبر: ۱۷۵۵۷۰
«بعضی‌ها پیروز می‌شوند یادشان می‌رود چه کسانی برای‌شان زحمت کشیدند و من این گله را دارم.» این جمله و همین طور «در انتخابات اردیبهشت هیچ شکی نیست که پیروزی روحانی مدیون اصلاح‌طلبان است. خواهش ما در آستانه تشکیل دولت دوازدهم همراهی و هماهنگی با فراکسیون امید است.» که از سوی محمدرضا عارف در «نشست هم‌اندیشی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» بیان شد با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد.
رمزگشایی از سخنان جنجالی عارف

روزنامه اعتماد با این مقدمه نوشت: از واکنش‌های منفی در فضای مجازی گرفته تا واکنش دولتی‌هایی که نسبت به اظهارات عارف انتقاد داشتند. در میان این اعتراض‌ها اما اعتراض حسام‌الدین آشنا از همه بیشتر به چشم آمد. رویارویی که درست در فضای مجازی همانجایی که این روزها بیشتر رویارویی‌ها صورت می‌گیرد، رخ داد. محمدرضا عارف که بعد از این مراسم در توییتی نوشته بود: «همراهی، هماهنگی و همدلی با جریان اصلاحات رمز موفقیت دولت دوازدهم است و گفتمان اصلاحات در این مسیر به دنبال سهم‌خواهی نیست»، با این پاسخ حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس‌جمهور در همان فضای توییتر روبه‌رو شد: «درست است که گفتمان از جنس سهم‌خواهی نیست. اما امان از سهم‌خواهی‌های افراد به اسم جریان». پاسخ حسام‌الدین آشنا از جمله پاسخ‌های تند و تیز او بود که در تمام ماه‌های اخیر اصولا مخاطب‌شان منتقدان دولت بودند، این‌بار اما محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس دهم و رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بود که مخاطب آشنا قرار گرفت.

تعامل و همدلی، نه سهم‌خواهی

اما محمدرضا عارف کمی بعدتر در صفحه اینستاگرام خود پستی را به روز کرد که شاید به دنبال توضیح بیشتر در مورد اظهارات خود در آن بود. عنوان این پست«چگونه می‌شود هماهنگى و همدلى بین مجلس و دولت بدون سهم‌خواهى فراهم شود؟» بود. محمدرضا عارف نوشت: «پس از پیروزى جریان اصلاحات در انتخابات دوم خرداد ٧٦، نوبت به تشکیل کابینه دولت آقاى خاتمى بود و همزمان نگرانى از راى اعتماد وزراى پیشنهادى در مجلس پنجم وجود داشت. از یکسو آقاى خاتمى باید پاسخگوى مطالبات برخاسته از راى بیست میلیونى خود می‌بود و از طرف دیگر نمایندگان مردم که خود مستقیما با راى مردم انتخاب شده بودند، باید در انتخاب کابینه دولت همدل و همراه می‌شدند.

پیش از معرفی کابینه، برخى گمانه‌زنى‌ها حکایت از این داشت که به سختى می‌توان از مجلس پنجم راى اعتماد گرفت و نقل قول‌هایی که در آن روزها مطرح می‌شد هم حکایت از همین رویه داشت. اما جریان اصلاحات که همواره به گفت‌وگو در ابعاد ملى قایل بوده است، پیشقدم شد و در جلسات منظمى با نمایندگان شریف مردم، در مجلس شوراى اسلامى گفت‌وگو و رایزنى کرد. نتیجه این تعامل و همدلى، نه سهم‌خواهى بود و نه مجادلات تند رسانه‌اى. بلکه محیطى را فراهم کرد که وزراى پیشنهادى دولت آقاى خاتمى که بنده هم یکى از آنها بودم با راى چشمگیرى موفق به کسب راى اعتماد شدند و تشکیل دولتى مطابق خواسته‌ها و مطالبات مردم محقق شد.»

توضیحاتی که عارف تلاش دارد تا در آن تاکید کند منظورش از انتظار برای رایزنی دولت با مجلس «سهم خواهی» نیست بلکه «رایزنی» برای تشکیل کابینه‌ای بهتر در دولت دوازدهم است تا وزرای پیشنهادی حسن روحانی بتوانند رای بهتری را از مجلس دهم که البته اکثریت آن با اصلاح‌طلبان و اعتدالیون است بگیرند. رمزگشایی از اظهارات عارف نشان می‌دهد که مخاطب گله عارف ،اعضای شورای شهر هستند و او از روحانی تنها توقع تعامل و هماهنگی با فراکسیون امید در تشکیل کابینه را دارد.

سه هفته تا رسیدن به لیست کابینه

سه هفته زمان تا روز تحلیف رییس‌جمهور دوازدهم فرصت باقی مانده است. حسن روحانی بنا بر آنچه که اطرافیانش اعلام کرده‌اند بنا دارد تا ابتکار سال 92 خود یعنی معرفی کابینه در مراسم تحلیف را تکرار کند. در این میان اما اسامی‌ای که قرار است تحت عنوان «وزیر» به مجلس دهم معرفی شوند هنوز در مرحله «رایزنی» و «گمانه‌زنی» باقی مانده و راه سه هفته‌ای تا رسیدن به «قطعیت» دارند. مجلس دهم اما از همان زمانی که ماندن حسن روحانی در پاستور با 24 میلیون رای قطعی شد در جست‌وجوی راهی برای تشکیل کابینه بهتر دولت بود. در هفته‌های اخیر هم اخباری در این مورد شنیده می‌شود؛ اخباری در این مورد که فراکسیون امید ماندن برخی از اعضای کابینه در دولت را درست نمی‌داند و خواهان تغییر آنها است. تا اینجای کار اما اظهارات نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و از جمله محمدرضا عارف رییس این فراکسیون نشان می‌دهد که مشورتی میان مجلس و دولت در این مورد صورت نگرفته است. هرچند که دیدار هفته گذشته عارف با حسن روحانی هنوز نتایج روشنی نداشته است و مشخص نیست که با وجود آن دیدار چرا عارف از نتایج رایزنی‌ها راضی نیست.

هشدار حمید ابوطالبی در مورد منشأ قدرت

همچنین حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوری نیز در سه توییت مجزا و بدون آنکه اشاره مستقیمی به اظهارات محمدرضا عارف داشته باشد به صورت تلویحی هشدارهایی را داد و نوشت: «ره آورد وحدت در راه پیروزی، «آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت» بود؛ چه ضرورت دارد تبیین پیشاپیش نقش، پیشگویی ابرامی سهم و پیش‌بینی خیالی حضور؟» همچنین وی در ادامه نوشت: «سه چیز طیره قدرت است، به وقت پیروزی: سیاست بازی در زمان تعامل؛ سیاست‌سازی به وقت تفاهم؛ سیاست‌سوزی به گاه حکمرانی؛ او همچنین نوشت: «هشیار باشیم منشأ قدرت ملت است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید