یک بام و دو هوای مدیران فوتبال ایران

کدخبر: ۱۷۵۶۲۶
برگزاری سوپر جام فوتبال ایران این روزها حواشی زیادی ایجاد کرده و سازمان لیگ فوتبال کشور پرسپولیس را تهدید کرده که اگر این بازی را انجام ندهد جریمه خواهد شد. این در شرایطی است که همین سازمان تبلیغات محیطی را از باشگاه‌ها گرفته و درآمد بالایی از این راه دارد اما برای قهرمان لیگ و یا جام حذفی هیچ پاداش نقدی در نظر نمی‌گیرد!
یک بام و دو هوای مدیران فوتبال ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، درگیری  و اختلاف نظر بین پرسپولیس و سازمان لیگ برای برگزاری سوپر جام یا دربی را از دو زاویه می توان نگاه کرد. از منظر نظم که نگاه کنیم این سازمان لیگ است که محق است چون برگزار کنندگان دربی بی نظمی کرده اند و با تعویق های پیاپی شرایط را برای برنامه ریزی بسیار سخت کردند.

از نظر درآمدزایی اما موضوع کاملا برعکس است و این پرسپولیس و استقلال هستند که از دربی خودشان درآمد خوبی به دست می آورند و سوپر جام عملا موضوع مهمی برای پرسپولیس از این منظر قلمداد نمی شود. پرسش اما این است که چرا سوپر جام که نه خود لیگ برتر هم عایدی مالی نباید برای باشگاه ها داشته باشد؟

قوانینی ضد خصوصی سازی

اگر همین امروز تیم ها را خصوصی کنیم و به عنوان بنگاه اقتصادی به آنها نگاه کنیم آیا قهرمانی در لیگ برتر یا سوپر جام یا جام حذفی اصلا به کار بنگاه اقتصادی به نام باشگاه می آید؟ وقتی قهرمان هیچ چیز جز افتخار به دست نمی آورد عملا چرا باید برای قهرمانی تلاش کند؟

قهرمان در لیگ برتر چند سال قبل و به محاسبه عزیز محمدی چیزی حدود صد تا دویست میلیون تومان پول قرار بود بگیرد که این پول هم هرگز اعلام نشده که پرداخت شده است. این در حالی است که در همین لیگ قهرمانان آسیا قهرمان ۳ میلیون دلار پول می گیرد! یعنی بیش از 10 میلیارد تومان پاداش آن هم برای بازی هایی به مراتب کمتر از لیگ برتر ایران.

۹۰ میلیون پوند جایزه قهرمان انگلستان

به تحلیل روزنامه دیلی میل قبل از قهرمانی سال قبل لستر سیتی نگاه کنید: «باشگاه لسترسیتی به لطف قهرمانی‌اش در فصل جاری لیگ برتر انگلیس، حداقل ۱۷۰ میلیون پوند به خزانه خود اضافه خواهد کرد.

به نوشته نشریه دیلی‌میل، شرکت در مرحله گروهی لیگ قهرمانان فصل آینده که یکی از پاداش‌های قهرمانی لسترسیتی در لیگ برتر است، برای این تیم ۹.۳ میلیون پوند به ارمغان خواهد آورد، ضمن اینکه کسب هر پیروزی در آن رقابت‌ها ۱.۲ میلیون پوند به این رقم خواهد افزود. حتی تساوی در مهمترین تورنمنت باشگاهی جهان نیز برای روباه‌ها بدون پاداش نخواهد بود و آنها بابت تقسیم امتیازات با حریفان‌شان هم ۳۹۰ هزار پوند درآمد خواهند داشت.

به این رقم باید سهم قابل توجهی که لسترسیتی از قرارداد سه ساله‌ شرکت تلویزیونی BT Sport برای خرید حق پخش بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا منعقد کرده است را هم افزود که مجموع کل این رقم ۸۹۷ میلیون پوند است. سهم لیگ برتر انگلیس از این درآمد برای فصل ۱۷-۲۰۱۶، ۷۵ میلیون خواهد بود که ۴۰ درصد آن به روباه‌ها تعلق خواهد گرفت.

این بدان معناست که اگر لسترسیتی در فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا حتی یک امتیاز هم کسب نکند، باز هم رقمی معادل ۴۰ میلیون پوند درآمد خواهد داشت. بیشترین پاداشی هم که شاگردان رانیری در این فصل می‌گیرند بابت قهرمانی‌شان در لیگ برتر انگلیس است که ۹۰ میلیون پوند به خزانه آنها واریز خواهد کرد. »

چرا پرسپولیس باید در سوپر جام شرکت کند؟ 

حالا پرسش این است که سازمان لیگ برتر ایران کدام یک از این موارد را انجام می دهد که می گوید پرسپولیس باید در سوپر جام شرکت کند؟ این اتفاق اما یک نکته بسیار جالب و قابل تعمق هم دارد و آن این است:

سازمان لیگ برتر فوتبال انگلستان با جایزه ۹۰ میلیون پوندی هیچ دخالتی در  تبلیغات محیطی ورزشگاه های تیم های فوتبال ندارد. در واقع منچستر، آرسنال، لیورپول و همین لستر سیتی خودشان آگهی می گیرند و در ورزشگاه های خودشان آن را نصب می کنند و حقی بابت برگزاری مسابقات هم به سازمان لیگشان می دهد اما سازمان لیگ برتر ایران نه تنها آگهی های دور زمین در همه مسابقات را خودش می گیرد بلکه بابت قهرمانی ها هم چیزی به باشگاه ها پرداخت نمی کند. در واقع قاعده برگزاری فوتبال در ایران با هیچ کجای دنیا نمی خواند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید