درخواست‌ از شورای امنیت برای بررسی استفاده آمریکا از بمب‌های فسفری در سوریه

کدخبر: ۱۷۸۵۳۰
رئیس کمیسیون امور بین الملل در مجلس دومای روسیه از شورای امنیت خواست تا بررسی‌هایی را درمورد حملات جنگنده‌های "ائتلاف بین المللی" با استفاده از بمب‌های فسفری در سوریه به عمل آورد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، الکسی پوشکوف، رئیس کمیسیون امور بین الملل در مجلس دومای روسیه از نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل خواست تا دلایل استفاده ائتلاف تحت امر آمریکا از این سلاح‌های ممنوعه را شرح دهد.

پیشتر دینا الاسعد، معاون هلال احمر سوریه در رقه عنوان داشت: جنگنده‌های ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا یک بیمارستان در این شهر را با استفاده از بمب‌های فسفری مورد حمله قرار دادند.

وی در ادامه افزود: این بیمارستان همچنین با استفاده از ۲۰ خمپاره مورد هدف قرار گرفت و در جریان آن مولدهای برق آن و چند خودرو اورژانس منهدم شد.

الاسعد همچنین تاکید کرد: این بیمارستان به بیش از ۱۰۰ هزار تن در شهر رقه خدمات رسانی می‌کرد. ما از سازمان‌ ملل و نهادهای بین المللی می‌خواهیم برای توقف حملات پی در پی ائتلاف بین المللی علیه زیرساخت‌های غیرنظامی، وارد عمل شود.

دینا الاسعد، معاون مدیر هلال احمر سوریه  در شهر رقه گفت: آنچه این روزها شهر رقه شاهد آن است، عملیات برای آزادسازی آن نیست بلکه تخریب آن است و نهادهای بین‌المللی و سازمان ملل موظف هستند برای توقف حملات جنگنده‌های ائتلاف و نیروهای دموکراتیک سوریه به مراکز عمومی و زیرساخت‌های شهر دخالت کنند.

الاسعد در ادامه جنگنده‌های ائتلاف را به بمباران بیمارستان دولتی شهر رقه با بمب‌های فسفری متهم کرد و گفت: در این حمله بیش از ۲۰ بمب به ژنراتورهای برق، ماشین‌های آمبولانس و بخش‌های داخلی بیمارستان اصابت کرد.

این مسئول هلال احمر سوریه در رقه با اشاره به اینکه داعش برای خود مراکز درمانی و پزشکی خاص خود را داشته و هیچ داعشی به بیمارستان شهر منتقل نمی‌شود، تاکید کرد، بیمارستان دولتی که هدف بمباران قرار گرفت،‌ به بیش از ۱۰۰ هزار تن در رقه خدمات ارائه می‌داد.

وی با اشاره به تخریب کامل مدارس، مساجد و ساختمان‌های دولتی شهر رقه گفت:‌ چاه‌های آب در رقه که پس از قطع آب شهر تنها منبع آب غیرنظامیان رقه بودند و نیز نانوایی‌های شهر در حملات هدف قرار گرفته‌اند و اکنون تنها دو نانوایی در شهر باقی مانده است.

الاسعد افزود: بیشتر ساختمان‌های شش طبقه واقع در مناطق نزدیک به خطوط درگیری به دلیل وجود تک تیراندازهای داعش در آنها تخریب شده‌اند.

دولت سوریه اخیرا ائتلاف ضد داعش را به تخریب زیربناهای اقتصادی، زیر ساخت‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، پل‌ها، سدها و پایگاه‌های ارتش سوریه در جریان عملیات‌هایش علیه داعش در رقه متهم کرد.

فواز العساف، مدیر بخش هلال احمر سوریه در رقه با اشاره به تخریب بیش از ۶۵ ساختمان دولتی که مهم‌ترین آنها کارگاه تولید شکر، بزرگترین نهاد اقتصادی در استان رقه است، گفت: ائتلاف ضد داعش و نیروهای دموکراتیک سوریه سیاست سرزمین سوخته را در درگیری‌های خود دنبال می‌کنند.

العساف افزود: بمباران‌ها شامل مدارس، نانوایی‌ها، بانک‌ها و بازارهایی شود که اکنون در پی حملات بی‌هدف خالی از کالا و مشتری شده‌اند.

نیروهای دموکراتیک سوریه در تاریخ ششم ژوئن مرحله پنجک عملیات "خشم فرات" را با هدف بیرون راندن داعش از رقه با حمایت نیروهای ائتلاف آغاز و چند محله را نیز از کنترل داعش خارج کردند. عملیات‌های نظامی در رقه باعث آوارگی  ساکنان این شهر شد.

سازمان ملل تعداد آوارگان این شهر از ماه آوریل را ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد.

همچنین این سازمان تعداد افرادی که در رقه محاصره شده‌اند را حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار تن تخمین زد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید