بیماران ژنتیکی درمان می شوند

کدخبر: ۱۷۹۲۳۲
محققان با استفاده از یک نسخه جدید از روش ویرایش ژنتیکی CRISPR-Cas9 موفق به تصحیح نقایص اسید ریبونوکلئیک در بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی از قبیل ALS، دیستروفی عضلانی و بیماری هانتینگتون شدند.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال ساینس، تاکنون روش CRISPR-Cas9 فقط برای دستکاری DNA قابل استفاده بود. در سال 2016 میلادی، گروهی از محققان دانشگاه پزشکی کالیفرنیا روشی را برای ردیابی RNA در سلول‌های زنده مطرح کردند. این روش RCas9 نام دارد. اکنون این محققان یک گام فراتر نهاده‌اند و از روش RCas9 برای تصحیح خطاهای مولکولی در برخی بیماری‌ها استفاده کرده‌اند. این روش محققان را بسیار هیجان زده کرده است؛ زیرا نه تنها ریشه بیماری هایی که هیچ درمانی ندارند را مورد هدف قرار می‌دهد؛ بلکه سیستم CRISPR-Cas9 را به‌گونه‌ای بازمهندسی کرده است که برای تمام بافت‌های بدن قابل استفاده است.

محققان DNA را به طرح یک معمار برای سلول و RNA (اسید ریبو نوکلئیک) را تفسیر معمار برای آن طرح تشبیه کرده‌اند. به بیان دیگر ژن‌های رمزگذاری‌شده در DNA واقع در هسته، روی RNA رونویسی می‌شوند و RNA پیام‌ها را به سیتوپلاسم منتقل می کنند.

تصحیح RNA با روش جدید در مدل های آزمایشگاهی و سلول‌های برگرفته از انسان، یک مکانیسم درمانی فوق‌العاده برای بیماری‌هایی است که تاکنون درمانی نداشته‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید