رفع فیلترینگ یوتیوب و شبکه های اجتماعی در ایران

کدخبر: ۱۷۹۲۵۱
مسدود شدن یوتیوب، در برخی کشورهای دنیا به علت ممنوعیت استفاده به اجرا درمی‌آید. این وبگاه در آمار سال ۲۰۱۷ الکسا، دومین وبگاه پربازدید دنیا به‌حساب می‌آید.
رفع فیلترینگ یوتیوب و شبکه های اجتماعی در ایران

در تاریخ ۳ دسامبر۲۰۰۵، ایران به طور موقت سطح دسترسی به یوتیوب و چند وبگاه دیگر را مسدود کرد. طی روزهای گذشته برخی کاربران ایرانی که از شرکتهای مختلف اینترنتی، سرویس دریافت می کنند امکان دسترسی به سایت خارجی یوتیوب را پیدا کردند. یوتیوب یک سایت خارجی اشتراک گذاری فیلم است که تاکنون در ایران فیلتر بوده است.

 دسترسی بدون فیلتر به سایت یوتیوب با واکنش هایی از سوی کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی مجازی همراه بوده و عده ای توافقات نهایی هسته ای و لغو تحریم ها علیه ایران را از دلایل برداشتن فیلتر این سایت عنوان کرده اند.

 طبق نظرمتخصصین، سیستم فیلترینگ روی پهنای باند اینترنت که وارد ایران می شود از طریق تجهیزات مختلفی اعمال می شود و ممکن است در مقطعی به دلایل فنی این تجهیزات با مشکلاتی همراه باشند و این موضوع به صورت اتفاقی دسترسی برخی کاربران را به بعضی از سایتهای فیلتر شده، فراهم کند.

وزارت ارتباطات ایران اعلام کرده است که وزارت ارتباطات در این زمینه نقشی نداشته و برنامه ای مبنی بر رفع فیلتر از یوتیوب را در دستور کار ندارد. پیشتر چنین اتفاقاتی مشابه رخ داده بود و یوتیوب برای مدتی بدون فیلتر در بسیاری از ارائه دهندگان اینترنت بدون مشگل باز می شد، که البته بعد از مدتی به روال قبل بازگشت.

حسن روحانی رییس جمهور ایران که خود نیز صفحه توییتر دارد در رقابت انتخایات ریاست جمهوری قول کاهش سانسور و فیلترینگ در شبکه اینترنت پیش از این داده بود.

حالا باید دید که آیا این موضوع اتفاقی و به خاطر مسائل فنی بوده و یا واقعا می توان شاهد رفع فیلتر یوتیوب در ایران باشیم.

در حال حاضر ایران نیز همانند سایر کشورهای دنیا به این سمت می رود که مردم علاقمند به دیدن تصویر هستند و بیشتر و راحتتر می توانند ارتباط برقرار کنند.

به طور کلی یوتیوب برای دانشجویان و برای یافتن مطالب مختلف از جمله علمی، فرهنگی، کسب مهارت‌های جدید و غیره بسیار مفید می باشد. در حال حاضر افردی به خصوص دانشجویانی که به این مطالب احتیاج دارند با استفاده از فیلتر شکن ها وارد این سایت ها شده و مطالب مورد نیاز خود را جستجو می کنند.

در دانشگاهها رفع فیلتر یوتیوب در مراحل اولیه است و رفع این محدودیت در ایران باید از یک مکانی آغاز شود و می توان گفت که دانشگاه برای شروع این کار بهترین مکان است.

تنها نگرانی که در این بین وجود دارد، انتشار محتوای مجرمانه و یا غیراخلاقی است که می توان با کار و فعالیت بیشتر همانند اینستاگرام از فیلترینگ هوشمند استفاده کرد. البته به این نکته هم باید توجه داشت که فیلترینگ هوشمند بر روی ویدئو پیچیده‌تر از فیلترینگ تصاویر خواهد بود.

یوتیوب نیز در ایران راه سایر پیام رسانه ها و شبکه های اجتماعی را خواهد رفت و رفع فیلتر آن که از دانشگاه ها آغاز شده و بر اساس گفته مسئولین ممکن است به سراسر ایران برسد. در گذشته سیاست بر این بوده که این شبکه ها فیلتر شود و فرهنگ سازی خاصی هم در این زمینه صورت نگیرد، اما در حال حاضر برخی از دولتمردان ایران به این نتیجه رسیدند که می توان از این شبکه ها به صورت مفید و سودمند بهره برداری کرد و وضعیت اینترنت و گوشی های هوشمند در ایران بهبود یافته و دولت برای استفاده صحیح از این شبکه ها کم وبیش به فرهنگ سازی روی آورده.

منبع: انتخاب

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید