آشنایی با خطاهای مختلف در صفحات اینترنت / خطای 504 یعنی چه؟

کدخبر: ۱۷۹۲۶۶
حتما برای شما پیش آمده که بخواهید وب‌سایتی را باز کنید و با خطایی در صفحه مواجه شده باشید. پروتکل HTTP که وب امروزی روی آن بنا شده، فهرستی از کدهای سه‌ رقمی دارد که وضعیت درخواست کاربر از سرور را نشان می‌دهد. کدهایی که با عدد 1 و 2 آغاز می‌شوند، نشانگر وضعیت انجام یک عمل خاص و موفقیت در انجام هستند، اما کدهایی که رقم ابتدایی آنها 4 یا 5 است، خطایی را مربوط به درخواست یا پاسخ آن اعلام می‌کنند.
آشنایی با خطاهای مختلف در صفحات اینترنت / خطای 504 یعنی چه؟

اگر خطا مربوط به سمت کاربر باشد، کد با رقم 4 آغاز می‌شود و اگر خطایی در سمت سرور اتفاق افتاده باشد، این رقم 5 خواهد بود. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به مشهورترین این خطاها که کاربران با آن مواجه می‌شوند.

خطاهای سمت کاربر

برای یافتن فهرست مشهورترین و مرسوم‌ترین خطاهای مربوط به سمت کاربر می‌توانیم از آمارهای جست‌وجوی گوگل کمک بگیریم که این خطاها را در بالای فهرست قرار می‌دهد:

خطای 404 (Not Found)

بیشتر کاربران با این کد خطا آشنا هستند و سایت‌های زیادی هم نحوه‌های نمایش جالبی برای این خطا در نظر می‌گیرند! اما

خطای 404 چه زمانی رخ می‌دهد؟ این خطا که به‌عنوان «یافت نشد» شناخته می‌شود، وقتی نشان داده می‌شود که بخواهید به منبعی (مثلا یک صفحه‌) در یک سرور دسترسی پیدا کنید که وجود ندارد!

برای مثال اگر قصد داشته باشید این آدرس را در مرورگرتان باز کنید: 

google.com/hello، سایت گوگل به شما خطای 404 می‌دهد، زیرا صفحه‌ای به نام hello در سرور گوگل وجود ندارد.

دلایل برخورد با این خطا می‌تواند یک لینک مشکل‌دار، تایپ اشتباه آدرس اینترنتی یا جابه‌جایی صفحه‌ موردنظر توسط مسئول سایت باشد. بنابراین در صورت دیدن این خطا حتما از صحت آدرس وارد شده در نوار آدرس اطمینان حاصل کنید.

خطای 403 (Forbidden)

شاید کاربران در کشورهای مختلف برخورد چندانی با این کد خطا نداشته باشند، ولی خطای 403 برای ما ایرانی‌ها خطای آشنایی به شمار می‌آید! می‌پرسید چرا؟ زیرا این کد به زمانی مربوط است که سرور اجازه‌ دسترسی به آدرسی را که کاربر وارد کرده نمی‌دهد و به همین دلیل هم این کد، خطای «ممنوع» نام گرفته است. یعنی ورود به این آدرس موردنظر توسط سرور آن آدرس ممنوع شده است.

دیدن نمونه‌ این کد خطا اصلا کار سختی نیست! کافی است سعی کنید در مرورگرتان به آدرس developer.android.com بروید تا بن‌بست بودن آن برای آی‌پی‌های کشورمان را با اعلام خطای 403 گوگل مشاهده کنید! مشخص است که مقابله با خطای 403 عملا راهکاری ندارد جز تغییر آی‌پی و دسترسی به سایت مقصد با آی‌پی کشور دیگری به جز ایران.

خطای 401 (Unauthorized)

دیده‌اید برای ورود به بخشی از بعضی سایت‌ها، دیالوگی برای ورود نام کاربری و رمز عبور نمایش داده می‌شود؟ اگر اطلاعات ورود موردنظر را داشته باشید و وارد کنید وارد سایت می‌شوید، در غیر این صورت خطای 401 را مشاهده خواهید کرد!

دقت کنید این خطا با کد 403 از این نظر تفاوت دارد که اینجا امکان ورود با اطلاعات کاربری ممکن است، اما در حالت خطای 403، خبری از دیالوگ نام کاربری و رمز عبور نیست و سرور به‌طور کامل راه ورود شما را به سایت مسدود کرده است.

این خطا عملا راه‌حلی ندارد و باید اطلاعات ورود صحیح را داشته باشید!

من یک قوری هستم!

برای وب امروزی نزدیک به 60 کد خطا (کدهای 4xx و 5xx) تعریف شده که برای انواع موقعیت‌ها به کار می‌روند، اما در میان تمام این کدها، عجیب‌ترینشان کد خطای 418 است که با عنوان رسمی

«I’m a teapot» یا «من یک قوری هستم» شناخته می‌شود! سابقه‌ این کد به سال 1998 (حدود 20 سال پیش) بازمی‌گردد که در آن سال به‌عنوان یک شوخی برای دروغ اول آوریل در استانداردها قرار داده شد و حتی در ضمن همین شوخی، پروتکلی به‌عنوان «پروتکل فرامتنی کنترل قوری قهوه» (HTCPCP) نیز برای کنترل نحوه دم کردن قهوه در قوری وضع شد!

با این‌که این کد صرفا در حد یک شوخی است، اما خطای 418 هنوز در فهرست کدهای خطا وجود دارد و در برخی از سایت‌ها این کد بامزه‌ پیاده شده است.

برای نمونه می‌توانید با رفتن به آدرس google.com/teapot خطای قوری گوگل را ببینید! فراموش نکنید روی قوری کلیک کنید تا برایتان قهوه هم در فنجان بریزد!

خطاهای سمت سرور

همه‌ خطاهای وب مربوط به مرورگر و از سوی کاربر نیست، بلکه در بسیاری از مواقع مشکلی در سمت سرور رخ می‌دهد که باعث نمایش خطایی به کاربر می‌شود. مرسوم‌ترین خطاهای سمت سرور که کاربران با آن‌ مواجه می‌شوند به این شرح است:

خطای 500 (Internal Server Error)

شاید برایتان جالب باشد بدانید این خطا، پربسامدترین خطای HTTP به شمار می‌آید و براساس آمارهای گوگل تعداد رخداد آن بیش از دو برابر خطای مشهور 404 است! اما این خطا چه زمانی پیش می‌آید؟ عنوان این خطا تا حد زیادی دلیل رخداد آن را بیان می‌کند و تا حد زیادی هم مبهم است! خطای 500 خطایی عام‌منظوره است برای مواقعی که سرور دچار یک اشکال داخلی می‌شود. برای مثال ممکن است تعداد درخواست‌ها به سرور بیش از مقدار پیش‌بینی‌شده باشد و سرور نتواند به‌درستی به درخواست‌های بعدی پاسخ دهد. در این هنگام، کد خطای 500 به کاربر نمایش داده می‌شود.

اگر با این خطا برخورد کردید، تنها راه پیش پای شما این است که منتظر شوید تا ایراد سرور برطرف شود. مثلا اگر سایتی است که تعداد درخواست بالایی دارد، چند دقیقه صبر و دوباره امتحان کنید.

خطاهای 502 و 504 (Bad Gateway و Gateway Timeout)

این دو کد خطا به زمانی مربوط است که سروری که شما به آن درخواست داده‌اید، پاسخ مناسبی را در زمان معین از سرور دیگری دریافت نکرده است. به عبارت دیگر، سرور سایتی که شما می‌خواستید باز کنید به‌عنوان یک واسطه عمل کرده، اما موفق به دریافت پاسخ درست از سرور مقصد نشده است.

در حالت پایه، این خطا به‌طور کامل به سرورهای مختلف مربوط است و قاعدتا کاربر نقشی در برطرف شدن آن نخواهد داشت. با این فرض، باید صفحه‌ مورد نظرتان را دوباره بارگذاری کنید تا پاسخ مناسب را از سرور دریافت کنید، اما در مواردی ممکن است ایرادی در مرورگرتان وجود داشته باشد و به اشتباه خطای 502 به شما نمایش داده شود! بنابراین اگر بارگذاری دوباره کمکی نکرد، بستن و باز کردن دوباره‌ مرورگر و همچنین پاک کردن کَش آن را در دستور کار قرار دهید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید