روحانی سوابق وزرای پیشنهادیش به مجلس را تشریح کرد

کدخبر: ۱۷۹۶۶۱
رئیس‌جمهور در سخنانی ضمن معرفی کابینه دوازدهم به سوابق وزرای پیشنهادی اشاره کرد.
روحانی سوابق وزرای پیشنهادیش به مجلس را تشریح کرد

حجت الاسلام حسن روحانی در بخش دوم سخنان خود به سوابق وزرای پیشنهادی خود برای کابینه دوازدهم اشاره کرد و سوابقی از این وزرا را بیان کرد.

مشروح سخنان رئیس جمهور در این بخش به شرح ذیل است:

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی! من برای تشکیل کابینه دولت دوازدهم با توجه به رویکردها و برنامه‌های مطرح شده پس از مشورت‌های فراوان و ارزیابی عملکرد و در نظر داشتن ملاک های کارآمدی و هماهنگی در مسیر اعتدال 17 نفر از وزرای خود را با توجه به جمیع جهات و محرومیت‌های موجود انتخاب و برای تصدی مسئولیت وزارت به مجلس معرفی کردم. من به همه آنها اعتماد داریم و مطمئن هستم توانمندی‌های خود را برای توسعه کشور  و خدمت به مردم و آرمان های نظام جمهوری اسلامی و تأمین منافع ملی به کار خواهند گرفت

 
نکته ای که این روزها بسیار در فضای حقیقی و فضای مجازی شایع هست، عرض کنم که رئیس جمهور در معرفی 17 وزیر تحت فشار هیچ جناح، حزب و تشکلی نبوده که کسی بگوید این وزیر یا آن وزیر را معرفی کند، همه جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها پیشنهاداتی به صورت شفاهی و کتبی داشتند اما هیچ فشاری بر رئیس جمهور در این زمینه نبوده است، شایعاتی که نسبت به اینکه لیست وزرا با مقام معظم رهبری در میان گذاشته شده است، شایعه درستی نبوده است.

آنچه در دولت دوازدهم عمل کردم عینا در دولت یازدهم و چهار سال گذشته عمل کردم، رهبری معظم انقلاب به عنوان رهبر و بزرگ ما و به عنوان کسی که من 50 سال با او رفاقت دارم و به او ارادت می ورزم، معمولا همه مسائل مهم را با ایشان شور و  مشورت می‌کنم و ایشان هم با کمال محبت آنچه که مصلحت کشور است تذکر می‌دهند؛ بنابراین معرفی وزار کاملا در چارچوب قانون اساسی است، امروز رئیس جمهور 17 وزیر را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کند و انشاءالله در فرصت آینده وزیر باقیمانده مربوط به علوم و خیلی دلم می‌خواست او را هم معرفی کنم به دلایلی به تعویق افتاد. از جمله اینکه با فرد جدیدی صحبت کرده بودیم و قرار بود این مسئولیت را بگیرد در ساعت آخریه که لیست آماده تقدیم به مجلس بود انصراف دا دو در فرصت نبود که با فرد جدیدی صحبت کنیم به هرحال بعد از انتخاب وزرا سرپرست نصب خواهم کرد و در فرصت قانونی وزیر علوم را معرفی خواهم کرد.

وزارت آموزش و پرورش

از دکتر  فانی و دکتر دانش آشتیانی که زحمات زیادی در دولت یازدهم در زمینه آموزش و پرورش کشیدند سپاسگذاری وتشکر کنم در هر موقعیتی که هستند و هر مسئولیتی که برعهده می‌گیرند آرزوی موفقیت کنم.

برای این وزارتخانه آقای سیدمحمد بطحایی درنظر گرفتم که ایشان سابقه بسیار طولانی در آموزش و پرورش دارند، در سمت‌های مختلف این وزارتخانه خدمت کرده‌اند، رشد سازمانی ایشان در همین وزارتخانه بوده است، از رده مربی و دبیر بودن تا همه مرحل به زیروبم این وزارتخانه به طور کامل آشنا هستند، در سند تحول بنیادین زحمات زیادی کشیدند، نظام مدیریت مدرسه محور جزو تلاش‌های ایشان بود در سمت معاونت توسعه مدیریت  در آموزش و پرورش  خدمت می کردند و اخیرا رئیس مرکز نظارت راهبردی سازمان  برنامه و بودجه بودند.

واقعیت این است مهمترین و بزرگترین وزارتخانه ما وزارت آموزش و پرورش است، هرچه در اینجا کار و تلاش کنیم، سرمایه گذاری و حمایت کنیم انشاءالله نتیجه بهتری برای کشورما و فرزندان ما خواهد بود، همانطور که انتظار دارم همه این 17 وزیر رأی بالا از شما نمایندگان محترم کسب کند و مورد اعتماد شما باشند، برای وزیر آموزش و پرورش سفارش جدی می‌کنم برای اینکه دلم می خواهد با حمایت شما در این کار سخت و بسیار پیچیده بار این مسئولیت را بردوش بگیرد.

به طور مفصل با وزیر پیشنهاد صحبت کردم و برنامه‌های که مدنظر دارم به برخی اشاره می‌کنم:

تقویت زیربناهای فکری برای زندگی اخلاقی، دین مداری و تقویت هویت ایرانی اسلامی دانش‌آموزان جزو سفارشات اولیه است،  تربیت انسانهای خلاق و سازگارتر با نیازمندی‌های جامعه، توانمندسازی دانش‌آموزان از لحاظ ذهنی و جسمی، ارتقای منزلت و جایگاه معلمان و همچنین وضع معیشتی آنها ومتناسب سازی آموزش و پرورش با نیازمندی‌های کمی،کیفی و چابک سازی تشکیلات و کاهش تصدی‌گری و در یک کلمه به ایشان گفتم که می‌خواهم خروجی آموزش و پرورش بعد از 12 سال با گذشته متفاوت باشد ضمن سپاس از همه معلمین و همه کسانی که در این مدت خدمت کردند ما برای جامعه پیچیده آینده نیازمند به دانش‌آموزانی هستیم که جامعه را بشناسند بتوانند در آن فعالیت کنند از هویت و فرهنگ خودشان به خوبی دفاع کنند و اینکه محفوظات تحویل آنها ندهیم که بعد از خدمت نظام نیمی از‌ آنها بپرد، همه علم و دانش را به گونه‌ای یاد بگیرند که در زندگی به کار بگیرند. این جزو توصیه های موکد من بود که انشاالله انجام خواهد شد.

وزارت ارتباطات و فناوری

از دکترمحمود واعظی تشکر می‌کنم، زحمات بسیار زیادی کشیدند، کار بزرگی در زمینه دولت الکترونیک، کار بسیار عظیم در خصوص زیرساخت‌ها و شبکه ملی اطلاعات اقدامات موثری انجام شده است و  فضای کسب و کار و علم و دانش و ارتباطات مناسب را در کشور آماده کردند، کار بسیار بزرگی بوده که یکی از افتخارات دولت یازدهم مسئله ارتباطات،فضای جدید و اشتغالی که در این زمینه بوجود آورده است و ان‌شاءالله شبکه ملی اطلاعات به طور کامل فعال خواهد شد.

در این وزارتخانه برای اولین بار جوانگرایی را تجربه می‌کنم، به همه وزرا توصیه کردم و کتبا به آنها در دولت دوازدهم ابلاغ خواهم کرد، تمام وزرای دولت دوازدهم باید در سمت‌های بالا تعدادی جوان و از زنان استفاده کنند، اینکه ما دولت ما تمام می‌شود بازمی‌گردیم باید دنبال 50 سال و 52 سال برویم، معلوم ما زمینه را آماده نکردیم، بعد از 40 سال بعد از انقلاب یکی از وظایف قاطع همه مدیران سطح بالا از وزرا ومعاونین و رده‌های بعد مدیرکل‌ها، فرمانداران و استانداران باید جوانهای نخبه با انگیزه و زنان را درسمت‌های بالا بیاورند که به راحتی بتوانیم در سمت‌های ارشد، مدیریت‌های ارشد استفاده کنیم، چه فرقی می‌کند زنان ما با مردان ،دارای همان قابلیت ها لیاقت ها و زمینه را برای رشد آنها آماده نکردیم البته یک گیرهای کوچک فرهنگی داریم خود به خود حل خواهد شد. زنها که همان صورت رشد می کنند مشکلات قابل حل هست و من دلم می‌خواست که در دولت دوازدهم سه زن را به عنوان وزیر معرفی کنم، افرادش را در نظر گرفته بودم به هرحال نشد در دوره‌های بعد در فرصت‌های بعد این مسئله جبران می‌شود اولین جبران این است که خانم‌ها در سمتهای معاون وزیر، مدیرکل، دستیار مشاور عالی در سطح همه وزارتخانه‌ها فعال شوند.

 
آقای جهرمی برای اولین بار از افرادی معرفی کردیم که پرورش یافته فضای بعد از انقلاب است، هم متولد بعد از انقلاب است و در این فضا رشد کرده است، آشنایی بنده با ایشان در شورای عالی فضای مجازی بود ایشان شرکت می‌کرد حرف می‌زد و بحث می‌کرد و هم تسلط او بر مسئله ارتباطات و فضای مجازی کاملا آگاه شدم در جلسه متنوعی شرکت می‌کرد و هم اینکه فکرش نسبت به فضای مجازی بهتر است.

برخی نظرشان این است که اگر یک اتوبان بزرگ تهران شمال یک روز تصادفی شد و کسی زیر ماشین رفت و خانواده شکایت کرد قاضی محترم می‌تواند آن اتوبان را برای همیشه ببندد، ما می‌گوییم نمی‌شود اینکار را انجام داد، مردم خرج کردند اتوبان درست کردند، ما باید کاری کنیم تصادف نشود نه اتوبان ببندیم، اگر این اتفاق بیفتد می‌روند و کوره هراه راه را پیدا می کنند تصادفات واویلا می‌شود بگذارید ما از فضا به خوبی استفاده کنیم.

به وزیر دادگستری، وزیر ارتباطات آینده، وزیر اطلاعات و کشور خطاب می‌کنم فضای مجازی را نمی‌شود قفل زد این قفل را روحانی باز نکرده است، این قفل را مردم باز کردند، قفلی که مردم با اراده باز می‌کنند دیگر نمی شود بست. یک قفلی رئیس جمهور باز کرده ممکن است فرد دیگری باید و قفل دیگری بزند و دردسر درست کند، بنابراین ما باید از فضای مجازی درست استفاده کنیم البته اگر حواسمان جمع نباشد و دقت‌های لازم را انجام ندهیم، اگر اصول و قانون را مراعات نکنیم، البته می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد همین فضای مجازی برای علم دانش شغل و غیره کار کند درست دقت نکنیم و حواسمان جمع نباشد خطر آفرین هم باشد با هماهنگی همه قوا این امر مهم را پیش می بریم. آقای جهرمی این استعداد دارد که این کار را انجام دهد و مخصوصا راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را می‌خواهم و اینکه ظرفیت‌های سایبری را با عرصه تولید، ثروت و ایجاد اشتغال پیوند دهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید