شنبه جنجالی رای اعتماد؛ همه حاشیه های روز چهارم

کدخبر: ۱۸۰۲۱۳
امروز ١٧ وزار‌تخانه از ١٨ وزارتخانه موجود، صاحب وزیر می‌شوند؛ البته ممکن است چند وزیر هم رأی نیاورند و تا اعلام گزینه جدید، با سرپرست اداره شوند. روز گذشته بررسی وزیران پیشنهادی ادامه یافت و برخلاف انتظارات، جلسه رأی اعتماد وزرا به امروز موکول شد تا به گفته رنجبرزاده، عضو هیئت‌رئیسه، امروز با حضور رئیس‌جمهوری در صحن مجلس، آخرین مرحله از جلسات رأی اعتماد برگزار شود. البته پایان بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو و ورزش، به امروز کشیده شد و بعد از آن رئیس‌جمهوری در دفاع از کابینه خود صحبت می‌کند و در پایان، روند رأی‌گیری آغاز خواهد شد.
شنبه جنجالی رای اعتماد؛ همه حاشیه های روز چهارم

دلجویی نماینده توهین‌کننده از ظریف
جلسات نوبت صبح و عصر روز گذشته، با کمترین حاشیه‌ای ادامه یافت؛ البته دلجویی نماینده توهین‌کننده به «محمدجواد ظریف» از وزیر خارجه، تنها حاشیه نوبت صبح بود. «عبدالله سامری»، نماینده خرمشهر، در اواسط جلسه نوبت صبح، به سمت جایگاه استقرار وزرای پیشنهادی رفت و ضمن دیده‌بوسی با ظریف، از او دلجویی کرد. او روز چهارشنبه در جریان سخنرانی ظریف، به وزیر پیشنهادی خارجه توهین‌هایی کرده بود.
هرچند صحن حاشیه خاصی نداشت، ولی حاشیه‌های روز گذشته پیرامون «علی ربیعی»، وزیر پیشنهادی وزارت کار و رفاه اجتماعی، ایجاد شد. اواسط جلسه نوبت صبح بود که «محمدرضا پورابراهیمی»، نماینده شهر کرمان، در مجلس به جایگاه خبرنگاران آمد و متن سخنان خود را که در آن به انتقاد شدید از ربیعی پرداخته بود، بین خبرنگاران توزیع کرد. او پس از بازگشت به صحن، با «فولادگر»، نماینده اصفهان و «سیدحسین نقوی‌حسینی»، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، مشغول صحبت شد.
ربیعی کارت هدیه توزیع کرده
«پورابراهیمی» به برخی جلساتی که هفته گذشته برگزار شده، اشاره کرد: «وزیر رفاه هفته گذشته از تعدادی از نمایندگان مجلس که نمایندگان اقوام خاص هستند و از صندوق عشایر و روستاییان دعوت کردند. در مراسم شام، کارت هدیه توزیع می‌شود که حدود ۳۰ تا ۴۰ نماینده در آنجا حضور یافتند. جلسات شبیه به این جلسه، به صورت مستمر در زمان رایزنی‌ها درباره رأی اعتماد برگزار شده است». او ادامه داد: «هیچ‌کدام از وزارتخانه‌ها این‌گونه در موضوع رأی اعتماد ورود نداشته بودند. نمی‌دانم در وزارت رفاه چه چیزی وجود دارد که وزیر برای حفظ جایگاه خود، به این‌ اقدامات دست می‌زند». او در توضیحات بیشتر گفت این جلسه سه‌شنبه هفته پیش یعنی شب قبل از حضور وزیر پیشنهادی کار در مجلس برای دفاع از خود، برگزار شده است. «غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی»، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین، درباره سخنان پورابراهیمی به «شرق» گفت: «نمی‌توانم تأیید کنم. از آقای پورابراهیمی سؤال می‌کنم، ولی نماینده‌ها از این سخنان متأسف و متأثر بودند». «بهروز نعمتی»، عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین، هم به «شرق» می‌گوید: «اگر واقعا کارت هدیه توزیع شده باشد، خیانت است و اگر نماینده‌ای هم از موضوع خبر داشته و اطلاع نداده باشد، این هم خیانت است».
«بهرام پارسایی»، سخنگوی فراکسیون امید، هم دراین‌باره به «شرق» گفت: «نماینده‌ای که از این مسائل اطلاع دارد و به مراجع قانونی مانند هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان اطلاع نمی‌دهد، به نظر من در شأن نماینده کم‌لطفی کرده است». او ادامه داد: «اگر نمایندگانی ادعا می‌کنند دیگران لابی کرده‌اند و علیه آنها شکایت نکنند، به نظرم در حق و حقوق مردم ظلم، بی‌عنایتی و بی‌لطفی کرده‌اند. اگر همچین چیزی هم نباشد و نتوانند ثابت کنند، باید به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان پاسخگو باشند که چرا چنین اتهاماتی زدند و شأن نماینده و مجلس را زیر سؤال می‌برند». البته «پورابراهیمی» به «شرق» خبر داد که اسامی را به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ارائه خواهد کرد.
ادعای پورابراهیمی کذب است
اما در عین حال «منصور مرادی»، نماینده مریوان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایلنا» در خصوص ادعای پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «جلسه نمایندگان مناطق مرزی با مدیران ارشد صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر درخصوص بررسی مشکلات مردم ساکن در مناطق مرزی به‌خصوص کولبران بود». او افزود: «این ملاقات‌ها با صندوق‌های بیمه اجتماعی به صورت مستمر و در تمام ایام سال با فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مختلف مجلس انجام می‌شود و اتفاق جدیدی نیست». این نماینده مجلس تأکید کرد: «ادعای دریافت کارت هدیه توسط نمایندگان مناطق مرزی از صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را کاملا تکذیب می‌کنم. این ادعای آقای پورابراهیمی صحت ندارد. در ضمن تعداد حاضران در جلسه کمتر از ۱۵ نفر بود».
لابی‌های سنگین 
پورابراهیمی همچنین از لابی‌هایی سنگین صحبت کرد: «لابی‌های سنگین در وزارت رفاه برای باقی‌ماندن آقای ربیعی نشان‌دهنده تخلفات گسترده در این وزارتخانه است». رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: «مدیران سازمان تأمین اجتماعی در هفته اخیر به تهران دعوت شده‌اند و توافق شده است که با نمایندگان ارتباط بگیرند و وام‌ها و کمک‌هایی به نمایندگان برای کمک به حوزه‌های انتخابیه انجام شود». او ادامه داد: «بر اساس این توافق اعلام شده است که به نمایندگان خدمات دهید تا مشکلات آنها حل شود که در همین راستا رؤسای سازمان تأمین اجتماعی در استان‌ها اقدامات وسیعی را آغاز کردند».او افزود: «به نظر می‌رسد زیرمجموعه‌های خدماتی به جای انجام وظایف خود سرویس‌های خدماتی خود را برای کمک به رأی اعتماد وزیر رفاه فعال کردند و همه این امور نشان می‌دهد، تخلفات عظیمی در وزارت رفاه در جریان است».
پارسایی: انتقاد  وارد نیست
پورابراهیمی همچنین در این مطلب، از اینکه بهرام پارسایی، نماینده شیراز، وقت خود برای مخالفت به ربیعی را به او اختصاص نداد و به «فرج‌الله رجبی» دیگر نماینده شیراز اهدا کرده، انتقاد کرد؛ اما پارسایی این انتقاد را وارد نمی‌داند: «افرادی که بر اساس قرعه مخالف یا موافق نامشان بیرون می‌آید، می‌توانند تمام یا قسمتی از وقتشان را به نماینده دیگری اختصاص دهند و این از اختیارات شخصی است. معمولا، برای این مباحث متقاضی هم زیاد است. مثلا، درباره آقای ظریف که صحبت کردم، حدود ٥٠ نفر از من خواستند وقتم را بدهم، ولی من ندادم. یا در بحث مخالفت با آقای ربیعی چندین نفر سفارش کردند، ولی من به یک نفرشان وقت دادم. دلیل نمی‌شود بقیه بروند طور دیگری وانمود کنند و قیافه حق‌به‌جانب بگیرند». او افزود: «من هم در برخی موارد از ١٠ نفر خواستم، ولی عذرخواهی کردند و گفتند وقتشان را به شخص دیگری دادند؛ خب من که نباید بیایم در رسانه‌ها بگویم من از فلانی وقت خواستم و نداد و بعد از آن برخی بخواهند در رسانه‌ها از آن سوءاستفاده کنند». او همچنین با بیان اینکه «کسانی که صحبت می‌کنند، اخلاق، انصاف و مروت در کارشان باشد»، از بداخلاقی‌ها انتقاد کرد؛ او با انتقاد از کسانی که بر اساس «شنیده‌ها حکایت می‌کنند»، خبر منتشر می‌کنند، گفت: «هرکس هرچیزی به ذهنش می‌رسد، برای تخریب دیگران استفاده می‌کند. متأسفانه، برخی کانال‌های تلگرامی یا فضای مجازی دنبال صحت و سقم این اخبار هم نیستند و بر اساس شنیده و نقل قول از دیگران حرف می‌زنند که وضعیت درستی نیست و فضای واقعا مسمومی به وجود آورده».
٣ نفر رأی نمی‌آورند
گمانه‌زنی درباره سرنوشت وزرایی که رأی نمی‌آورند، به سؤال اصلی خبرنگاران تبدیل شده بود که البته جواب روشن و شفافی هم شنیده نشد. «بهرام پارسایی» سخنگوی فراکسیون امید، فرایند اعلام نظر فراکسیون را در گفت‌وگو با «شرق» این‌گونه اعلام کرد: «شنبه صبح، مجمع عمومی فراکسیون برگزار شد. مانند صحن مجلس که از ٢٩٠ نفر بعضا به ٢٤٠ نفر حاضر هم نمی‌رسد، در جلسه ساعت شش صبح همه حضور پیدا نمی‌کنند، ولی نزدیک ٩٠ نفر در جلسه مجمع عمومی حضور داشتند. رؤسای کمیته‌ها توضیحاتی را درباره وزرای پیشنهادی دادند. دوستان همکار هم برگه‌های موافقت و مخالفت درباره وزرای پیشنهادی را دادند که جمع‌بندی خواهد شد و یک ساعت قبل از رأی‌گیری اعلام می‌شود». به گفته پارسایی، نمایندگان فراکسیون امید برای رأی به نمایندگان «قطعا فراکسیونی عمل خواهند کرد». البته، «علیرضا رحیمی»، دیگر نماینده عضو فراکسیون امید هم به «شرق» گفت که «ممکن است برای افرادی که اختلاف بین مخالفان و موافقان نزدیک باشد، فراکسیون به اختیار افراد بگذارد». اما پارسایی درباره اینکه چند وزیر پیشنهادی ممکن است رأی نیاورند، سعی می‌کند نظرش را از نظر سخنگویی فراکسیون جدا کند: «به نظر شخصی‌ام، وقتی در حوزه نفت مثل زنگنه وجود دارد، در حوزه دیپلماسی مثل ظریف پیدا می‌شود، در حوزه بهداشت مثل قاضی‌زاده هاشمی پیدا می‌شود و چند وزیر دیگر که قوی هستند، در بقیه وزراتخانه‌ها هم می‌توانیم کمبود نیرو نداشته باشیم، ولی خب من عرض می‌کنم نظر نهایی فراکسیون مهم است». او پیش‌بینی کرد «حداقل سه نفر نتوانند رأی اعتماد را بگیرند». گمانه‌های «رحیمی» هم نزدیک به پیش‌بینی «پارسایی» است: «حدس من این است که ١٤ یا ١٥ نفر رأی اعتماد خواهند گرفت».
انگار لاریجانی مبصر است
اما تذکرات متعدد لاریجانی به نمایندگان در جلسات قبلی دستمایه تذکر «محمد حسن‌نژاد»، نماینده مرند و جلفا، شد. او گفت: «متأسفانه روزهایی که صحن علنی مجلس به‌صورت زنده از سیما پخش می‌شود، بهانه‌ای به دست رسانه‌ها داده است تا مجلس را بکوبند... در جلسه اخیر، رئیس مجلس به تعدادی از نمایندگان که بیشتر از پنج نفر نمی‌شدند، تذکر داد که در صندلی‌های خود بنشینند، اما رسانه‌ها این‌گونه منعکس کردند که آقای لاریجانی مبصر شده و نمی‌تواند نمایندگان را سر جای خود بنشاند». او افزود: «مجلس ٢٩٠ نماینده دارد، ممکن است ٢٨٩ نماینده حرف خوب بزنند و یک نفر عصبانی شود، اما نمی‌دانم چرا به این بهانه کل مجلس را زیر سؤال می‌برند؟». «علی لاریجانی» هم در پاسخ، این تذکر را درست خواند و گفت: «البته، بهتر است نمایندگان در صندلی خود بنشینند، اما رایزنی هم وجود دارد و نمایندگان مجبورند نظر افراد متخصص را بگیرند». ساعاتی پس از این تذکر، در جلسه نوبت عصر، «اسماعیلی»، نماینده نور، برای مخالفت با وزیر کشور پشت تریبون رفت و سخنانش را با چند بیت شعر آغاز کرد؛ نمایندگان حاضر هم پس از قرائت هر مصراع از این شعر با صدای بلند «به به» و «احسنت» می‌گفتند. از قضا، ریاست جلسه هم با لاریجانی بود؛ لاریجانی که «مبصر» نیست. به هر ترتیب امروز، روحانی رأی دفاع از کابینه تک‌جنسیتی دولت دوازدهم راهی بهارستان می‌شود؛ آن‌هم در شرایطی که هنوز وزیر علوم معرفی نشده و البته بعید است معرفی وزیر علوم تک‌جنسیتی‌بودن کابینه را تغییر دهد؛ به هر حال امروز، ١٧ وزیر از ١٨ وزیر کابینه تعیین تکلیف می‌شوند.
نعمتی: سخنگوی لاریجانی نیستم
بهروز نعمتی، نماینده نزدیک به علی لاریجانی، معتقد است اگر کارت هدیه‌ای از سوی ربیعی بین نمایندگان توزیع شده باشد، خیانت است؛ اما او این صحبت‌ها را حاشیه می‌داند. او در‌عین‌حال معتقد است در جریان رأی اعتماد وزرای پیشنهادی ، هیچ‌گونه لابی از سوی لاریجانی صورت نگرفته؛ او حتی شایعات درباره لابی‌های لاریجانی برای رحمانی‌فضلی را هم رد می‌کند! حمایت او از ربیعی وقتی از زاویه نماینده نزدیک به لاریجانی نگاه شود، بیشتر جلب توجه می‌کند؛ هرچند که خودش می‌گوید «سخنگوی لاریجانی نیستم». او به همراه «کاظم جلالی» با لیست امید به‌عنوان نماینده تهران وارد مجلس شدند ولی از عضویت در فراکسیون امید خودداری کردند و به فراکسیون مستقلین (نزدیک به لاریجانی) رفتند.
‌نظرتان درباره صحبت‌های آقای پورابراهیمی چیست؛ چون ایشان معتقدند لابی‌های سنگینی از سوی آقای ربیعی در جریان بوده.
لابی معنی ندارد. در این فرصتی که وجود داشته، فراکسیون‌ها، مجموعه‌های استانی و... جلساتی را برگزار کرده‌اند.
‌جلسه مشکلی ندارد؛ ولی به گفته پورابراهیمی کارت هدیه توزیع شده.
اگر واقعا کارت هدیه توزیع شده باشد، خیانت است و اگر نماینده هم از موضوع خبر داشته باشد و اطلاع نداده باشد، این هم خیانت است.
‌ایشان معتقد به لابی‌های سنگین و تخلف در وزارت کار است.
اگر تخلفات باشد، خب باید حتما تحقیق و تفحص انجام شود. به نظر می‌آید این مسائل بیشتر حاشیه است.
‌شما به‌عنوان نماینده نزدیک به آقای لاریجانی و فراکسیون مستقلین که آن هم نزدیک به رئیس مجلس شناخته می‌شود؛ نظر شما درباره حمایت از ربیعی را باید نظر ایشان در نظر گرفت؟
من سخنگوی آقای لاریجانی نیستم.
‌سخنگو نیستید ولی نزدیک به آقای لاریجانی محسوب می‌شوید.
درباره حمایت از آقای ربیعی، به‌عنوان بهروز نعمتی از عملکرد دکتر ربیعی حمایت می‌کنم؛ به‌عنوان بهروز نعمتی. یکشنبه صبح جلسه فراکسیون خواهیم داشت و در آنجا براساس رأی مخفی همکاران تصمیم خواهیم گرفت که با کدام وزیر موافقت شود و با کدام مخالفت.
‌این حمایت را می‌توان حمایت آقای لاریجانی تصور کرد؟
خیر؛ تصور نکنید. این سؤال بجایی نیست. آقای لاریجانی بزرگ ما هستند و در رأس مدیریت مجلس هستند. ایشان حتما به این مسائل ورود پیدا نمی‌کنند.
‌به‌عنوان حامی یا مخالف درباره وزیری ورود نکرده‌اند؟
ایشان رأی شخصی خودشان را دارند. نمی‌توانیم این رأی را تعمیم بدهیم.
‌یعنی آقای لاریجانی گعده و لابی نداشته؟
آقای دکتر گعده ندارند.
‌مگر می‌شود رئیس مجلس گعده و لابی نکند؟
حتما ندارند. رئیس مجلس شأنش خیلی بیشتر از این است که بخواهد با کسی گعده کند.
‌مثلا درباره آقای رحمانی‌فضلی در دولت یازدهم لابی نکرد؟
اصلا این‌طور نیست و صحت ندارد. اینها همه دروغ است.
‌آقای رحمانی‌فضلی به‌عنوان چهره نزدیک به رئیس مجلس شناخته می‌شود.
ما چون مسلمان هستیم و معتقد به اسلام و اخلاق هستیم، آقای لاریجانی پشت همین تریبون گفتند که والله من به هیچ کس نه پیشنهاد کردم و نه سفارش کردم. یک مسلمان این حرف را می‌زند.
‌پس این حرف‌ها از کجا می‌آید؟
شماها شاید درست می‌کنید! بالاخره خبرنگاران دنبال سوژه هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید