اسرائیل همچون زن داغ دیده است

کدخبر: ۱۸۱۱۶۳
'یوسی میلمان' تحلیلگر اسرائیلی سفر اخیر هیات امنیتی صهیونیستی به واشنگتن برای بررسی نفوذ ایران وحزب الله در سوریه را چنین توصیف کرد: حضور در مراسم تدفین سیاست امریکا، اسرائیل در نقش زن داغ دیده و واشنگتن در نقش حاضر در مراسم تدفین است.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری المیادین، روز یکشنبه در گزارشی با اشاره به اظهارات یوسی میلمان نوشت: به نظر می رسد رژیم صهیونیستی زیانکارترین طرف منطقه ای در بحران سوریه در مرحله کنونی است. فضایی که در رسانه های صهیونیستی شاهد هستیم نشانگر نگرانی این رژیم ایت که از ابتدای جنگ سوریه سابقه نداشته است.

المیادین در ادامه گزارش خود افزود:

این امر ارتباطی به موافقت غرب با بقای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در حکومت وموفقیت روسیه در ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه ندارد. آنچه که تل آویو را نگران می کند این است که منافعش در تضعیف محور مقاومت از طریق سوریه تامین نشده است، بلکه برعکس دشمنانش پس از 7 سال پایداری با ترسیم واقعیت جدیدتر و پیچیده تری علیه این رژیم ، بهترین سرمایه گذاری را کردند.

توطئه علیه سوریه باعث شد همپیمانانش به کمکش بیایند. آنها سرنوشت خود را به سرنوشت سوریه گره زدند و فرصتی که برای تل آویو بدست آمده بود به یک تهدید علیه خودش تبدیل شد. تل آویو نگرانی خود را از انتشار نفوذ ایران مخفی نکرد وافزایش قدرت حزب الله بدنبال بحران سوریه مخفی نمی کند. این ثبات میدانی علت اصلی تغییر موضع غرب نسبت به سوریه وحذف پیش شرط کناره گیری بشار اسد برای حل بحران سوریه است. اکنون حتی اردن هم درباره از سر گیری روابط با سوریه سخن می گوید.

دو عاملی که نتیجه بحران سوریه را به ضرر رژیم صهیونیستی رقم زد، نبرد حلب ودرگیری در مرزهای عراق وسوریه بود.

تجربه شکست در جنگ تموز 2006 بحث اقدام نظامی گسترده اسرائیل بدون حمایت آمریکا را منتفی کرد. حضور روسیه در منطقه هم مورد توجه تل آویو است. روسیه طرفدار راه حل دیپلماتیک به طور موازی با گزینه نظامی است و شعله ور شدن جنگ در یک جبهه دیگر از منطقه را به نفع خود نمی بیند.

در سال 2006 وقتی رژیم صهیونیستی در تحقق اهداف خود شکست خورد ، حزب الله پیروزی خود را اعلام کرد . بر همین منوال، جنگ سوریه، موضع دمشق را تضعیف نکرد وشاید برای کامل شدن پیروزی اش در جنگ، تنها به بازسازی اقتصادی واصلاحات سیاسی نیاز دارد .

در سالهای اخیر تل آویو برای تحمل بعات این پیروزی ها، روابط خود را با جنوب شرقی آسیا را تقویت کرده است وامیدهای اقتصادی بیشتری به چین وهند دارد و تقویت روابطش با روسیه هم در همین چارچوب است؛ زیرا سالهاست دارد به کاهش نقش منطقه ای وجهانی آمریکا فکر می کند وبه دنبال جایگزین است .

مشکل رژیم صهیونیستی کاهش نفوذ آمریکا در منطقه است ودر پاسخ به میزان قدرت تل آویو در تحمل این وضع، باید دید آیا تل آویو همچنان برای آمریکا یک منفعت راهبردی محسوی می شود یا خیر؟ جواب این است : در آینده نزدیک شاید، اما تحولات بزرگ از قبیل انتقال از سیستم تک قطبی به چند قطبی ، قطعا موجب تغییر در ائتلاف های بین المللی ومنطقه ای خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید