مذاکره برای رفع فیلتر همه شبکه‌های اجتماعی

کدخبر: ۱۸۱۳۳۵
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا شامل حوزه فناوری اطلاعات خصوصا در حوزه کاربران نهایی نمی‌شود، از پیگیری حقوقی موضوع حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور در راستای حمایت از کسب‌وکارهای نوپای داخلی خبر داد. او همچنین درباره تکلیف شورای عالی فضای مجازی برای مذاکره با تمامی شبکه‌های اجتماعی مسدود شده در ایران توضیحاتی را ارائه کرد.
مذاکره برای رفع فیلتر همه شبکه‌های اجتماعی

به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به موضوع حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور اظهار کرد: در توییتی نوشتم این مساله را به صورت حقوقی پیگیری می‌کنم زیرا وظیفه ما حمایت از کسب‌وکارهای نوپای داخلی است بنابراین باید به لحاظ حقوقی مساله را پیگیری کرده، برای این مجموعه وکیل بگیریم و آن را حل کنیم. این مساله یک موضوع بین‌المللی است و می‌تواند برای ما یک بازار بین‌المللی ایجاد کند.

وی در ادامه با تاکید بر روند سابقه‌دار برخورد اپل اظهار کرد: این اتفاق مربوط به چند روز اخیر نیست. تقریبا پنج ماه است که اپل و اپ‌استور درباره اپلیکیشن‌های ایرانی برخورد سخت‌گیرانه‌ای را شروع کرده است. برخی از این برخوردها به موضوعاتی برمی‌گشت که به مقررات داخلی آنها ارتباط داشت. در حال حاضر در مارکت‌های اندرویدی داخل کشور هم چنین مقرراتی وجود دارد و میزبان اپلیکیشن‌ها که می‌تواند اپ استور باشد یا گوگل‌پلی یا کافه‌بازار، یک مقررات حقوقی دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه درصدی از این تعاملات مالی اپلیکیشن‌هایی که میزبانی می‌کنند و تعاملات مالی دارند، به عنوان حق‌السهم به میزبان می‌رسد، افزود: سخت‌گیری‌های اولیه اپل از چند ماه پیش مربوط به این حوزه بود زیرا اپلیکیشن‌های ایرانی متصل به سیستم بانکی جهانی نبودند و تنها از طریق اتصال به درگاه شتاب و شیوه‌های دیگر پرداخت درون‌برنامه‌ای داشتند که خلاف مقررات اپل بود. بنابراین از چند ماه پیش اپلیکیشن‌های ایرانی خود را با این مقررات منطبق کردند.

درآمد چهار میلیارد دلاری اپل در ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: اگرچه ما تعاملات مالی مستقیم با اپل نداریم و اپل نمایندگی رسمی در ایران ندارد، اما تجارت خود را دارد. بنا بر آخرین آمار ۱۱ درصد گوشی‌های هوشمند ایران اپل هستند. این یعنی مردم علاقه‌مند هستند به سرویس‌هایی عرصه فناوری در کشور دسترسی داشته باشند. امروز زندگی مردم به بسیاری از این اپلیکیشن‌ها وابسته است. طبیعتا انتظار می‌رود اپل به کاربران خود احترام بگذارد. اگر برای هر گوشی اپل یا تبلت متوسط هزار دلار را در نظر بگیریم، با ضریب ۱۱ درصد، درآمد اپل در ایران حدود چهار میلیارد دلار است.

جهرمی با اشاره به گفت‌وگو با وزیر امور خارجه برای رفع این مشکل بیان کرد: همزمان با دکتر ظریف صحبتی داشتم و موضوع را به ایشان منتقل کردم که با حساسیت در حال پیگیری هستند. احساس می‌کنیم این مساله با پیگیری‌های دیپلماتیک و حقوقی رفع و سوتفاهم برطرف شود زیرا به لحاظ قانونی مشکلی وجود ندارد. تحریم‌های آمریکا شامل حوزه فناوری اطلاعات نمی‌شود، خصوصا در حوزه کاربران نهایی. یعنی شاید حتی برای B2Bها تحریم‌هایی داشته باشیم اما برای مردم تحریمی در نظر گرفته نشده و قانون جدیدی هم در این عرصه به تصویب نرسیده است.

وی همچنین تصریح کرد:‌ اکنون در تلاش برای حمایت از اپلیکیشن‌های داخلی هستیم و این موضوع را از چارچوب‌های قانونی پیگیری حقوقی کنیم و امیدواریم حل شود. اگر غیر از چارچوب‌های معمول خصومتی وجود دارد موضوع را با نوع نگاه دیگری پیگیری خواهیم کرد. البته به نظر می‌رسد بیشتر سوتفاهمی است که قابل حل باشد و امیدواریم اپل فرآیند سابق را برای کاربران ایرانی داشته باشد،‌ اما اگر ببینیم سوتفاهم نیست و سوء نیت است باید تدابیر دیگری اتخاذ کنیم.

رمزنگاری، چالش فیلترینگ هوشمند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه چالش بزرگ پروژه پالایش هوشمند، رمزنگاری است، گفت: پالایش هوشمند در موارد رمزگذاری‌شده نمی‌تواند مساله را حل کند. در دنیا هم مرسوم است که در موارد رمزگذاری با سرویس‌دهنده تعامل می‌کنند و به یک مفهوم و چارچوب مشترک می‌رسند. نوع نگاهی که برای سرویس‌های مبتنی بر رمز پیش رفت بدین ترتیب است. اما از آنجایی که عمده سرویس‌های مورد اقبال مردم ما بیشتر در آمریکا مشغول فعالیت هستند، طبق قوانین امکان تعاملی تا کنون وجود نداشته و البته از طرف ما نیز عزمی وجود نداشته که تعامل صورت بگیرد.

جهرمی با اشاره به تعامل با برخی سرویس‌دهنده‌ها برای پذیرش شرایط ایران اظهار کرد: ما با برخی از سرویس‌دهنده‌ها به یک چارچوب تعاملی رسیدیم. البته همه مقررات ما پذیرفته نشده است، در برخی موارد که مبتنی بر مباحث غیراخلاقی، تروریست، ضددین بوده به تفاهماتی رسیده و آنها این موارد را حذف می‌کنند. اما در رابطه با مسائل سیاسی که حساسیت هم درباره آنها وجود دارد و مهم هستند، این تعامل ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه چارچوب و تصمیم‌گیری کلان کشور این بوده که با قبول این ظرفیت‌ها و توسعه فناوری‌های بومی،‌ چارچوب را حفظ کنیم، افزود: ما ناگریزیم به جای اینکه بخواهیم همه سرویس‌های ارتباطی را ببندیم، به سمت فرآیند پالایش هوشمند برویم. البته مطلوب ما این است که روزی سرویسی امن و مطمئن و با رعایت حقوق کاربران در داخل کشور ایجاد کرده و حاکمیت خود را در این فضا حفظ کنیم، همانطور که بسیاری از کشورها این  کار را کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید