آب پاکی روی دست ترامپ؛ بازرسی مراکز نظامی مطلقا ممنوع!

کدخبر: ۱۸۲۱۹۶
نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گویند موضوع فعالیت‌های نظامی ایران هیچ ارتباطی با برنامه هسته‌ای کشورمان ندارد از همین رو امکان بازرسی از مراکز نظامی ایران وجود ندارد.
آب پاکی روی دست ترامپ؛ بازرسی مراکز نظامی مطلقا ممنوع!

به گزارش «وطن امروز»، در این میان اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که از نزدیک با جزئیات برجام آشنا هستند و درباره نحوه اجرای برجام نیز گزارش می‌دهند، معتقدند بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز نظامی ایران به هیچ‌وجه امکانپذیر نیست. این نمایندگان غیر از آنکه بر غیرقانونی بودن و امکانپذیر نبودن بازرسی از مراکز نظامی ایران تاکید کرده‌اند، درباره خطرات حضور بازرسان آژانس در مراکز نظامی نیز اظهارنظر و نگرانی همیشگی ایران درباره بازرسی‌های آژانس یعنی جاسوسی بازرسان آژانس و ارائه اطلاعات محرمانه ایران به سرویس‌های اطلاعاتی غربی را مطرح کرده‌اند. موضوعی که ایران بارها نسبت به آن و نشت اطلاعات محرمانه برنامه هسته‌ای خود توسط آژانس اعتراض کرده است.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این‌باره معتقد است ممکن است افراد بیگانه در قالب بازرسان آژانس دنبال دسترسی به اطلاعات نظامی و توانمندی‌های ما در عرصه غیرهسته‌ای باشند و بخواهند اطلاعاتی در این باره کسب کنند. علاءالدین بروجردی با اشاره به اظهارات اخیر نماینده آمریکا در سازمان ملل، گفت: مشکل اساسی تیم کاری رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، این است که نسبت به بسیاری از مسائل جهانی و از جمله برجام، بیگانه و بی‌اطلاع است. وی افزود: همه راه‌های نظارتی درباره مراکز هسته‌ای ایران کاملا روشن و احصا شده است و بر اساس توافق تنظیم‌شده بازرسان آژانس تاکنون بازدیدهایی را از مراکز هسته‌ای ایران داشته‌اند و در تمام گزارش‌های آژانس نیز ما شاهد درج این عبارت بوده‌ایم که ایران هیچ تخلفی از ضوابط آژانس نداشته و بسیار دقیق عمل کرده است. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت:‌ آمریکایی‌ها چون احساس می‌کنند به دلیل عدم ارتباط با ایران در عرصه اجرای برجام، بازنده هستند و در کنار حضور بسیاری از کشورها در عرصه اقتصادی ایران، آنها سهمی را برای خود تعریف شده نمی‌بینند که حضور داشته باشند به دنبال بر هم زدن صحنه اجرایی برجام و رفع تحریم‌ها و ایجاد خلل در این زمینه هستند. بروجردی اضافه کرد: به همین جهت آمریکایی‌ها مرتب به دنبال بهانه‌جویی هستند و فشارهایی را به مسؤولان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد می‌کنند. وی افزود: مراکز نظامی ما ساختار خاص خود را دارد و هیچ گونه ارتباطی با مسائل هسته‌ای و برجام ندارد و هرگونه اجازه برای بازدید از مراکز نظامی منوط به تصمیم شورایعالی امنیت ملی است. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: ایران تنها کشوری است که علاوه بر تعهد در عهدنامه NPT از یک پشتوانه عظیم به نام فتوای مقام معظم رهبری در تحریم سلاح هسته‌ای برخوردار است. بروجردی تاکید کرد: ممکن است افراد بیگانه در قالب بازرسان آژانس به دنبال دسترسی به اطلاعات نظامی و توانمندی‌های ما در عرصه غیرهسته‌ای باشند و بخواهند اطلاعاتی را در این مورد کسب کنند و طبیعی است چنین اقدامی مجاز نخواهد بود. وی در پایان اظهار داشت:‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طبق روال و در قالب کمیته هسته‌ای خود بازدید از مراکز هسته‌ای و رصد مراحل اجرایی برجام را انجام می‌دهد.

مرکز نظامی حوزه ممنوعه است

سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم درباره تلاش آمریکا برای بازرسی آژانس از مراکز نظامی ایران گفت: ما تحت هیچ شرایطی تن به بازدید از مرکز نظامی نمی‌دهیم و ممکن نیست اجازه دهیم طرف خارجی از مراکز نظامی ما که حوزه‌های ممنوعه و خطوط قرمز ما هستند بازدید کند. سیدحسین نقوی‌حسینی با اشاره به برخی اظهارات مقامات آمریکایی برای بازدید از مراکز نظامی ایران، گفت: همان‌طور که مقامات ارشد دولتی و نظامی بارها گفته‌اند، مراکز نظامی ایران هیچ ارتباطی با تأسیسات هسته‌ای ندارد و از اساس با فعالیت‌های هسته‌ای ما بی‌ارتباط است. وی با بیان اینکه مراکز نظامی در همه کشورها جزو بخش‌های سرّی محسوب می‌شود، تصریح کرد: ما تحت هیچ شرایطی تن به بازدید از مراکز نظامی نمی‌دهیم و ممکن نیست اجازه دهیم طرف خارجی از مراکز نظامی ما بازدید کند؛ اگر آنها در بحث برجام بحثی یا موضوعی دارند می‌توانند با دیپلمات‌های ما در میان بگذارند و با آنها گفت‌‌وگو کنند اما باید بدانند دولتی‌ها هم گفته‌اند که مراکز نظامی ایران سرّی است و درهایش به‌روی نامحرمان همیشه بسته خواهد ماند.

نقوی‌حسینی با ابراز اینکه «بازدید غربی‌ها از مراکز نظامی ایران تحت هیچ شرایطی مقدور نخواهد شد»، گفت: یکی از مواردی که موجب حفظ آمادگی ما برای مقابله با تهدیدات می‌شود، داشته‌‌های نظامی و تجهیزات نظامی نیروهای مسلح است و طبیعی است این مهم به‌صورت سرّی بماند. سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی مجلس به آمریکایی‌ها توصیه کرد به‌جای پرداختن به آرزوهای غیرممکن به تعهدات‌شان در برجام پایبند بمانند و در حوزه ممنوعه و خطوط قرمز ایران اظهارنظر نکنند.

قانون اجازه بازرسی از مراکز نظامی را نمی‌دهد

یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته درباره ممنوعیت بازرسی از مراکز نظامی ایران اظهارنظر کرد. محمدجواد جمالی‌ در واکنش به اظهارات اخیر نماینده آمریکا در سازمان ملل مبنی بر بازدید از تأسیسات نظامی ایران، گفت: اظهارات اخیر نیکی هیلی غیرواقعی، بهانه‌جویانه و حامل این پیام از جامعه و دولت آمریکا برای مردم دنیاست که ما جنگ‌طلبیم و به هیچ عهد و پیمانی هم پایبند نیستیم. وی بازنده اصلی و بر هم زننده برجام را آمریکا دانست و افزود: تاکنون برجام برای ما دستاوردهای چندانی نداشته که بخواهیم به آن دلگرم باشیم اما قصد بر هم زدن و نقض آن را هم نداریم، زیرا ایران همیشه در طول تاریخ ثابت کرده به هرگونه تعهدی پایبند است. عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت‌ملی مجلس خطاب به دولتمردان آمریکایی، گفت: شما بهتر است به جای اینکه منتظر این باشید که ایران برجام را نقض کند، بدانید که به هیچ‌وجه چنین اتفاقی نخواهد افتاد و این شمایید که با نقض برجام چهره‌ای به مراتب بیش از گذشته استکباری و منفورتر از خود در جامعه جهانی به نمایش می‌‌گذارید. جمالی با تأکید بر اینکه هیچ قانونی اجازه بازدید هیچ نهادی از تأسیسات دفاعی ایران را نمی‌دهد، اظهار داشت: گزارش‌های مستمر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران بر تعهداتش در اجرای برجام صحه گذاشته، بنابراین هیچ توجیه قانونی برای بازدید از تأسیسات نظامی ایران وجود ندارد. وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به جای مداخله در امور کشورهای مستقل، به فکر درگیری‌ها و منازعات نژادپرستانه در کشور خودشان باشند؛ آقای ترامپ اوضاع داخلی کشورش را سامان دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید