دونالد ترامپ در اولین نطق خود در سازمان ملل چه خواهد گفت؟

کدخبر: ۱۸۳۵۸۷
دنیای اقتصاد: ترامپ این هفته در اولین سخنرانی خود در سازمان ملل موضع خود را درباره شعارش «اول آمریکا» روشن خواهد کرد. بسیاری از سیاسیون و دیپلمات‌ها منتظر موضع‌گیری رئیس‌جمهوری جدید ایالات‌متحده هستند و انتظار می‌رود که نخستین سخنرانی وی حکایت از روزهای دشوار داشته باشد. به گزارش سی‌ان‌ان، این نشست که در شهر ترامپ، یعنی نیویورک صورت خواهد گرفت، سریع‌ترین رویداد زمانی است که می‌تواند برای یک رئیس‌جمهوری در آمریکا اتفاق بیفتد.
دونالد ترامپ در اولین نطق خود در سازمان ملل چه خواهد گفت؟

به گزارش اقتصادنیوز ، انتظار می‌رود که ترامپ در نخستین سخنرانی‌اش در مورد مسائل مهمی مانند تغییرات آب و هوایی و برجام صحبت کند. او برنامه‌ریزی کرده است که در 4 روز با همتایان خارجی خود دیدار کند. اجلاس سالانه سازمان‌ملل نقطه‌عطف دوران 8ماهه ریاست‌جمهوری ترامپ در حوزه دیپلماسی به‌حساب می‌آید. 

ترامپ به‌رغم اینکه زمانی منتقد سازمان‌ملل به‌حساب می‌آمد اما توانسته است مهم‌ترین پیروزی خود را در دیپلماسی از این نهاد به‌دست آورد. اجماع در اعمال تحریم‌های گسترده علیه کره‌شمالی در سازمان ملل از این راه صورت گرفته است. با این حال ترامپ هنوز در مورد کارآیی سازمان‌ملل شک و تردید دارد. 

برای ترامپ، سخنرانی سه‌شنبه فرصتی است تا برنامه جهانی خود را به نحوی کامل بیان کند زیرا موضع‌گیری‌های پیشین وی موجب عدم برداشت درست از سوی متحدان و دشمنان آمریکا شده است. 

جان آلترمن، معاون مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک در واشنگتن به سی‌ان‌ان می‌گوید: دنیا هنوز به‌دنبال این است که معیار و متر رئیس‌جمهوری جدید آمریکا را درک کند. او می‌افزاید: بسیاری از رهبران جهان برای اولین‌بار خواهد بود که وی را خواهند دید و او را مورد قضاوت قرار خواهند داد. آنها هفته‌ها منتظر این رویداد شگفت‌انگیز هستند. 

مقامات دولتی می‌گویند که بعید است ترامپ موضع انتقادی خود را در باب سازمان ملل حفظ کند و احتمالا او نیز مانند روسای‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده به سنت‌ها وفادار بماند و دیدگاه‌های تندی در برابر رژیم‌های سرکش مانند کره‌شمالی داشته باشد. 

مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت ترامپ قصد دارد تا بیشتر درباره، سفیر آمریکا در سازمان ملال هم که از او به‌عنوان وزیرخارجه پنهان آمریکا یاد می‌شود با تایید سخنان مک‌مستر گفت که عمده سخنان ترامپ به این کشورها اختصاص خواهد یافت. او گفت: «کره‌شمالی در کانون موضوعات است. درباره سوریه قطعا گفت‌وگو خواهد شد. تروریسم و راه‌های مقابله با آن یکی از موضوع‌های عمده است. مسلما مسائل نوع‌دوستانه نیز در دستور کاراست.» او همچنین توضیح داد: «به باور من، تلاش‌ها هم در سوریه و هم عراق فوق‌العاده بوده است. اینکه چگونه داعش را کوبیدیم نشان می‌دهد چگونه آمریکا در اتحاد با متحدانش با قدرت عمل کرده است.» هیلی گفت که گرچه روسای‌جمهوری روسیه و چین در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نخواهند کرد، اما حضور وزرای‌خارجه این دو کشور فرصتی مناسب برای گفت‌وگو درباره کره‌شمالی و سوریه خواهد بود. 

در این راستا مشاوران ارشد ترامپ گفتند که تم سخنان ترامپ روی «مسوولیت‌پذیری و قدرتمندی» استوار است. او در دیدار 4روزه خود با سایر رهبران جهان نیز از همین موضع برخورد خواهد کرد. این درحالی است که رئیس‌جمهوری آمریکا امیدوار است این پیام را به کشورها ارسال کند که در مورد امنیت کشور خودشان باید مسوولیت‌پذیری بیشتری داشته باشند. در عین حال او به موضوعاتی مانند حقوق‌بشر هم اشاراتی خواهد داشت. 

نیکی هیلی می‌گوید: او به افرادی که مستحق باشند سیلی می‌زند، او افرادی را که مستحق باشند به آغوش می‌کشد و در پایان نشان خواهد داد که آمریکا با او بسیار قدرتمند است. به گفته نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان‌ملل، ترامپ به همه کشورها هشدار خواهد داد تا با یکدیگر همکاری کنند و تهدیداتی را که به گفته او در کمین همه است، با همدیگر رفع کنند. 

این در شرایطی است که ترامپ از زمان روی کار آمدنش بیشترین چالش‌ها را با متحدان خود داشته است. برای مثال می‌توان به معاهده پاریس اشاره کرد که وی گفته است آمریکا در این معاهده باقی نخواهد ماند. او همچنین در دوران کارزار انتخاباتی خود به‌گونه‌ای دیگر در مورد سیاست خارجی صحبت می‌کرد و هم‌اینک کاملا عکس آن سخنان پیش رفته است. او برای افغانستان توصیه پنتاگون را گوش داد و با اعزام سربازان بیشتر به این کشور موافقت کرد. درحالی که برخی محافظه‌کاران اعتقاد داشتند که آمریکا باید تمامی نیروهای خود را از افغانستان بیرون بکشد. ترامپ همچنین در کمپین خود قول داده بود که سفارت آمریکا را به بیت‌المقدس منتقل می‌کند اما فعلا به حضور سفارتخانه این کشور در تل‌آویو رضایت داده است. در مورد برجام هم به‌رغم اینکه بارها علیه آن موضع گرفته اما تاکنون نتوانسته از آن معاهده بیرون بیاید، هرچند که قصد تضعیف آن را دارد. ترامپ قرار است در اجلاس سازمان ملل به خانه خود بازگردد و در برج ترامپ اقامت داشته باشد. در سفر به نیویورک قرار است مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری، رکس تیلرسون، وزیر خارجه و شماری از مشاوران ارشد، دونالد ترامپ را در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل همراهی کنند. 

به روال سال‌های پیشین برخی کشورها نمایندگان خود را به این اجلاس فرستاده‌اند. چین جزو کشورهایی است که رئیس‌جمهوری آن در نیویورک حضور پیدا نخواهد کرد. ولادیمیر پوتین نیز در این اجلاس حضور نخواهد داشت، همچنین گفته می‌شود آنگلا مرکل به دلیل حضور در انتخابات آلمان ترجیح داده است در این اجلاس حضور نداشته باشد. 

ترامپ اما با تیم کاملی در این اجلاس حضور پیدا کرده و بنا بر اعلامیه کاخ سفید وی قصد دارد تا با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو، با رئیس‌جمهوری فرانسه، همچنین رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، نخست‌وزیر بریتانیا، روسای‌جمهوری مصر، ترکیه، افغانستان و اوکراین دیدار کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید