چگونه اکانت شبکه‌های اجتماعی را کنیم؟

کدخبر: ۱۸۳۷۲۱
باید قبول کنیم که این شبکه‌های اجتماعی بلای جان‌مان شده‌اند. دیگر چیزی به نام ناشناس بودن باقی نمانده و کافی است تنها در یکی از آن‌ها عضو باشیم تا هیچ نکته مبهمی در رابطه با ما برای دیگران باقی نماند. اگر دل‌تان برای آن روزهای قدیم که ناشناس بودیم تنگ شده، باید دست به‌کار شوید و قید تمام شبکه‌های اجتماعی را که عضو آن ها هستید بزنید. بهترین روش هم پاک کردن اکانت است. اما چگونه؟
چگونه اکانت شبکه‌های اجتماعی را کنیم؟

تمام شبکه‌های اجتماعی به کاربرانشان امکان غیرفعال کردن یا حذف اکانت را می‌دهند. هر چند میزان سختی و آسانی این کار در هر کدام از آن‌ها متفاوت است.

برای اطلاعات بیش‌تر می‌توانید از سایتی به نام BackgroundChecks.org بهره ببرید. در این وبسایت میزان سختی پاک کردن اکانت در شبکه اجتماعی مذکور به شما نشان داده می‌شود. در واقع در بخش JustDeleteMe به شما اطلاعات لازم برای پاک کردن اکانت از طریق کانال‌های رسمی ارائه خواهد شد.

فیس‌بوک

شبکه‌های اجتماعی علاقه زیادی به ردیابی تمام چیزهایی دارند که شما به اشتراک گذاشته‌اید. مخصوصا فیس‌بوک یک رکورد کامل از هر چیزی که تا به‌حال پست کرده‌اید دارد. هر چند دو راه خوب هم برای خلاص شدن از این اطلاعات را در اختیارتان می‌گذارد. غیرفعال یا حذف کردن اکانت.

غیرفعال کردن، اکانت را از بین نمی‌برد و می‌توانید در صورت نیاز دوباره حساب کاربری‌تان را فعال کنید. پس این یعنی اطلاعات‌تان یک جایی باقی می‌ماند.

 

غیرفعال کردن تمام چیزهایی را که پست کرده‌اید از بین می‌برد و دیگران دیگر نمی‌توانند با جستجو کردن، شما را بیابند. البته حتی پس از این‌کار هم ممکن است نام شما در پست دیگران به نمایش در بیاید.

پاک کردن اما اکانت را کاملا حذف می‌کند و قابلیت بازیابی دیگر وجود نخواهد داشت.

 

البته پس از پاک کردن اکانت نیز برخی از اطلاعات مثل پیام‌ها پاک نمی‌شوند و باقی می‌مانند. روند پاک شدن کامل حساب کاربری و اطلاعات درون آن نیز 90 روز به طول می‌انجامد.

توییتر

پاک کردن اکانت در توییتر ساده‌تر است. کاربران می‌توانند از طریق تنظیمات پروفایل این کار انجام دهند.

 

پس از انتخاب گزینه پاک کردن ، توییتر با ارائه یک سری اطلاعات از شما تایید لازم را می‌خواهد. طبق قوانین این شبکه اجتماعی، اطلاعات شما تا 30 روز قابل بازیابی است. این یعنی در این مدت می‌توانید اکانت‌تان را بازیابی کنید. پس از پایان این مدت، تمام اطلاعات شما به طور کامل پاک شده و امکان بازیابی دیگر وجود نخواهد داشت.
اینستاگرام

مانند فیس‌بوک اینستاگرام هم امکان غیرفعال کردن و هم پاک کردن اکانت را می‌دهد. غیرفعال کردن حساب کاربری از طریق بخش Edit Profile قابل دسترس و انجام است اما برای پاک کرن آن باید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

پس از حذف دیگر قادر نخواهید بود که تحت آن حساب کاربری وارد اینستاگرام شوید. در واقع طبق گفته این شبکه اجتماعی فعال کردن اکانت پاک شده ممکن نیست.

در بخش خط مشی کمپانی گفته شده است که پس از پاک کردن اکانت، پست‌هایی که توسط دیگران منتشر شده و حاوی اطلاعاتی از اکانت شما بوده، از بین نخواهند رفت.
اسنپ‌چت

سیاست حذف اکانت اسنپ‌چت به مانند توییتر است و پس از 30 روز تمام اطلاعات کاربر را پاک می‌کند. در این مدت انتظار می‌توانید اکانت را بازگردانید.

وقتی درخواست پاک کردن حساب کاربری را می‌کنید، کمپانی شما را به این صفحه ارجاع می‌دهد. در اینجا باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید.

 

با پاک کردن اکانت، اطلاعاتی که به کاربران دیگر ارسال کرده‌اید پاک نمی‌شوند اما دیگر کسی قادر نخواهد بود که برای شما چیزی بفرستد یا ارتباطی برقرار کند.
گوگل پلاس

این شبکه اجتماعی به اندازه موارد بالا مشهور و محبوب نیست و برای پاک کردن اکانت در آن باید از طریق تنظیمات وارد شوید.

 

از آن‌جایی که گوگل پلاس با بسیاری از سرویس‌های دیگر گوگل نیز در ارتباط است، حذف اکانت منجر به پاک شدن تمام اطلاعات نمی‌شود و برای پاک کردن اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته‌اید باید سراغ هر سرویس ویژه این کار بروید.

وقتی بحث رها شدن از سرویس‌های گوگل پیش می‌آید، کار خیلی سخت‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. مثلا اکانت پیکاسا تنها زمانی حذف می‌شود که تمام اکانت‌های گوگل‌تان را پاک کنید. در واقع پاک کردن گوگل پلاس و پیکاسا در لیست JustDeleteMe جز سخت‌ترین‌ها است.
وب‌سایت‌هایی که اکانت شما را پاک می‌کنند

وب سایت‌هایی وجود دارند که کارشان این است شما را از روی شبکه‌های اجتماعی به آسانی محو کنند. این سرویس‌ها با کمک اکانت گوگل یا اوت لوک شما، فهرستی از شبکه‌های اجتماعی که در آن‌ها عضو هستید ایجاد می‌کنند. سپس گزینه پاک کردن را در اختیارتان قرار می‌دهند. یکی از این وب‌سایت‌ها deseat.me است.

 

خوبی این سرویس این است که می‌تواند اکانت‌های متصل به ایمیل را برای‌تان پیدا کند. همان‌هایی که شاید خودتان هم فراموش کرده‌اید.

خیال‌تان راحت باشد، زیرا deseat.me به دیگر اطلاعات ورودی شما دسترسی نخواهد داشت و به جای سرور روی دستگاه خودتان اجرا می‌شود.

دراین وب‌سایت می‌توانید اکانت‌هایی را که می‌خواهید پاک شوند و آن‌هایی را که می‌خواهید نگه دارید، انتخاب کنید و باقی کار را ادامه دهید.

 

استفاده از سایت‌هایی مثل JustDeleteMe و AccountKiller.com با وجود خوبی‌هایی که دارد می‌تواند معایبی هم داشته باشد. مثلا سرویس‌های این‌چنینی مشخصا سایت‌هایی را که شما در آن‌ها حساب کاربری دارید نشان نمی‌دهند و یک فهرست عمومی را به نمایش می‌گذارند و شما باید درون لیست به دنبال لینک‌های مرتبط به خود بگردید.

البته از این نظر که اطلاعات خوبی برای پاک کردن اکانت‌تان در اختیار می‌گذارند بسیار مفید هستند.
برنامه‌هایی که اکانت شما را پاک می‌کنند

اپلیکیشن‌های زیادی برای پاک کردن اکانت‌های شبکه اجتماعی وجود ندارند، اما همان چندتایی هم که هستند این کار را خودشان انجام نمی‌دهند و تنها کاربران را به صفحات مرتبط به این کار سوق می‌دهند.

 

البته برنامه‌هایی هستند که می‌توانند تمام محتوای پست شده توسط شما در شبکه‌های اجتماعی را پاک کنند بدون آن‌که اکانت کاملا حذف شود.

Instant Cleaner یکی از همین برنامه‌ها است که تخصصش اینستاگرام است.

 

Xpire اما یک برنامه دیگر بوده که تمرکزش روی توییتر است. این برنامه 3200 توییت اخیر شما را می‌خواند و آن‌هایی را که ممکن است توهین‌آمیز یا به طور کلی خطرآفرین باشند، حذف می‌کند.
آیا اکانت‌هایی هستند که اصلا پاک نشوند؟

طبق آن‌چه JustDeleteMe می‌گوید، بله اکانت‌هایی وجود دارند که هرگز پاک نمی‌شوند. خوشبختانه هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی مشهور جز این موارد نیستند.

حتما کنجکاو شده‌اید که برخی از این شبکه‌های اجتماعی که امکان پاک شدن اکانت را نمی‌دهند بشناسید:

نت‌فیلیکس، رابلاکس، ویکی‌پدیا، ووردپرس، پلی استیشن نتوورک و پینترست. اکانت‌های این سایت‌ها قابل پاک شدن نیستند اما می‌توان برخی از آن‌ها را غیرفعال کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید