شکست حزب ماکرون در انتخابات سنای فرانسه

کدخبر: ۱۸۴۲۵۴
حزب سیاسی میانه‌روی جدید متعلق به امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز یکشنبه در جریان انتخابات مربوط به حدود نیمی از کرسی‌های مجلس سنای این کشور متحمل اولین شکست انتخاباتی خود شده و در مقابل، رقیب این حزب یعنی حزب راست‌گرای جمهوری‌خواهان تسلطش در سنا را هرچه بیشتر تقویت کرد.

به گزارش ایسنا، نتایج انتخابات روز یکشنبه که برای تعیین ۱۷۱ کرسی از مجموع ۳۴۸ کرسی مجلس سنا برگزار شد نشان داد که حزب امانوئل ماکرون موسوم به حزب "جمهوری به پیش" تنها توانست ۲۸ کرسی سنا را به دست آورد.

هرچند که این نتیجه تاثیر چشمگیری بر قابلیت ماکرون به منظور پیشبرد دستورکار اصلاحات اقتصادی خود نخواهد گذاشت اما این نتیجه بعد از چندین ماه کاهش میزان محبوبیت این رئیس‌جمهور ۳۹ ساله فرانسه حاصل شد.

با این حال یک نظرسنجی جدید نشان داد که در پی اجرای یکی از اصلاحات اقتصادی مهم ماکرون در یک هفته گذشته که شامل اصلاح قوانین سختگیرانه کار می‌شد، محبوبیت او تا حدی افزایش پیدا کرده است.

این نظرسنجی که نتایجش در نشریه ژورنال دو دیمانش منتشر شد، نشان داد که ۴۵ درصد فرانسوی‌ها عملکرد ماکرون را تایید کردند در حالی که ماه گذشته میلادی این میزان ۴۰ درصد بود.

سناتورهای فرانسوی با رای مستقیم مردم انتخاب نمی‌شوند بلکه ۷۶ هزار قانونگذار ملی و محلی آنها را انتخاب کردند. این اتفاق به ضرر حزب جمهوری به پیش تمام شد چون یک حزب تازه تاسیس به تاریخ آوریل ۲۰۱۶ است که هنوز در سراسر این کشور جا نیفتاده است.

تیم ماکرون امیدوار بود که در این انتخابات میزان حضور این حزب در مجلس سنای فرانسه را از ۲۹ کرسی که در اختیار داشت افزایش داده و قانونگذارانی که به سمت این حزب آمده‌اند را شامل شود.

فرانسوا پاتریات، رئیس گروه این حزب در سنا گفت: ما دوست داشتیم که بهتر عمل می‌کردیم. حزب جمهوری‌خواهان فرانسه پیروز اصلی این انتخابات بود و تعداد کرسی‌های این حزب از ۱۴۲ به ۱۵۹ افزایش پیدا کرد.

حزب سوسیالیست‌ها نیز به رغم شکست سختی که در انتخابات ریاست جمهوری چند ماه پیش متحمل شد اما توانست ۸۱ سناتور خود را حفظ کند و تنها پنج کرسی از دست بدهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید