انتقاد عمران‎خان از سیاست آمریکا در افغانستان

کدخبر: ۱۸۴۴۱۳
عمران خان، از رهبران احزاب اپوزیسیون پاکستان با انتقاد از استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان گفت ادامه یک کمپین نظامی مشکل این درگیری ۱۶ ساله را حل نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از آسوشیتدپرس، عمران خان که از گزینه‌های نخست‌وزیری در انتخابات پارلمانی سال آتی به شمار می‌رود، همچنین اتهام‌زنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه پاکستان به افراطگرایانی پناه می‌دهد که با نیروهای آمریکایی در افغانستان می‌جنگند، رد کرد.

این سیاستمدار که سابقا کریکت ‌باز بود، گفت، پاکستانی‌ها از شنیدن استراتژی ترامپ مبنی بر اینکه نیروهای آمریکایی بیشتری روانه افغانستان می‌شوند و اینکه پاکستان به پناه دادن به شبه‌نظامیان متهم شد، "رنجیده" شدند. به گفته عمران خان، هزاران غیرنظامی و نیروی امنیتی پاکستان در راه جنگ با گروه‌های تروریستی کشته شدند.

این رهبر اپوزیسیون پاکستان از حزب تحریک انصاف در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: گمان می‌کنم سیاست دونالد ترامپ عمیقا ناقص است. او نه از تاریخ پاکستان اطلاع دارد و نه مردم افغانستان را می‌شناسد. شبه‌نظامی‌گری طالبان هنوز در افغانستان ادامه دارد، بنابراین باید دنبال دلایل دیگری گشت؛ علت این است که این اقدامات یک جنبش بومی در افغانستان است. افغانستان برای چندین قرن در مقابل تمام تجاوزهای خارجی ایستادگی کرده است. جنگ و خونریزی بیشتر راه‌حل این مساله نیست. ۱۷ سال پیش این را گفتم و امروز هم می‌گویم.  

عمران خان تاکید کرد طالبان پناهگاه‌های امنی داخل افغانستان دارد و پاکستان هدف حملات این گروه از خاک افغانستان قرار می‌گیرد. این در حالی است که مقام‌های آمریکایی همواره می‌گویند پاکستان به روی عملیات شبه‌نظامیان در امداد مرز ناآرام با افغانستان چشم می‌بندد.  

رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان گفت عادلانه نیست که پاکستان را مقصر شکست در مقابل طالبان دانست. او افزود: گمان می‌کنم پاکستان به اندازه کافی کار کرده است. گمان می‌کنم اکنون سایر بازیگران باید بیشتر تلاش کنند.

عمران خان همچنین از حملات پهپادی آمریکا علیه شبه‌نظامیان در پاکستان انتقاد کرد؛ حملاتی که به گفته او با همدستی دولت پاکستان انجام می‌شود. به گفته او،‌ شبه‌نظامیان این حملات پهپادی را با هدف گرفتن غیرنظامیان و نیروهای امنیتی در پاکستان تلافی می‌کنند.

این سیاستمدار سرشناس پاکستان همچنین با انتقاد از نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند او را مقصر تیرگی روابط میان اسلام‌آباد و دهلی نو دانست. او همچنین "تبلیغات" غرب درباره اینکه زرادخانه هسته‌ای پاکستان ممکن است به دست شبه‌نظامیان بیفتد، رد کرد. او گفت: ارتش پاکستان به درستی از زرادخانه‌های اتمی کشورم حفاظت می‌کند.

عمران خان در ادامه با اشاره به وضعیت کشورش گفت، به اعتقاد او نواز شریف، نخست‌وزیر عزل شده پاکستان هیچ جایی در آینده سیاست این کشور ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید