اپل ملزم به پرداخت مالیات سنگین به کشور ایرلند شد

کدخبر: ۱۸۵۱۷۲
شرکت اپل چندین سال است که تحت سیطره قوانین مالیاتی ایرلند قرار گرفته و اکنون به واسطه فشارهای این کشور و اتحادیه اروپا، اپل مالیات دولت ایرلند را که ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده باید به زودی پرداخت کند.
اپل ملزم به پرداخت مالیات سنگین به کشور ایرلند شد

مقامات ایرلند در پایان راه تحقیقاتی سه ساله در مورد فرار مالیاتی اپل هستند که می‌تواند این شرکت آمریکایی را با دردسر جدی مواجه کند. مقامات ایرلند از احتمال دریافت چند میلیارد یورو مالیات از اپل در ماه های آینده خبر داده‌اند. این شرکت آمریکایی پیش از این از قوانین خاص ایرلند برای کاهش مالیات پرداختی در اروپا استفاده می‌کرد و اکنون پس از پایان تحقیقات سه ساله مقامات ایرلندی، مدارک کافی علیه اپل به دست آمده است.

فایننشال تایمز در گزارشی نوشت؛ مالیات تعیین شده برای اپل به ۱۵ میلیارد رسیده است که سنگین‌ترین مالیات در سراسر اروپا محسوب می‌شود.

دردسری که اپل با آن مواجه شده، حاصل تصمیمات جدید اتحادیه اروپایی است. عملکرد مالیاتی فعلی اپل در خاک کشورهای اتحادیه مذکور غیرقانونی است و باید به زودی تغییر کند. نتیجه این امر برای اپل بسیار تکان دهنده خواهد بود.

البته اپل موظف نیست بلافاصله این پول را به مقامات ایرلند بپردازد و تکمیل فرآیند پرداخت مالیات مدتی زمان خواهد برد. قرار است مالیات دریافتی برای مدتی در یک حساب بانکی به امانت سپرده شود تا تصمیم اتحادیه اروپایی در مورد اپل با مشورت این شرکت و دولت ایرلند نهایی شود.

کشورهای اروپایی تاکید کرده‌اند ایرلند نباید با اپل به توافق خاصی برسد و مبالغ دریافتی هم نباید صرف سرمایه گذاری شده یا در بودجه این کشور محسوب شود، بلکه ایرلند باید این پول را صرف پرداخت بدهی‌های خود کند.

به موجب حکمی از سوی کمیسیون اروپا، کشور ایرلند باید مبلغ ۱۳ میلیارد یورو معادل ۱۵ میلیارد دلار را همراه با سود محاسبه شده از شرکت اپل دریافت کند. دلیل صدور این حکم هم آن است که ظاهرا اپل در طول چند دهه از قوانین دولت ایرلند به شکلی استفاده کرده که باعث شده مالیات کمتری بپردازد. این اتفاقات در راستای مجادلاتی است که درباره اخذ مالیات شرکت‌های چندملیتی ایالات متحده آمریکا در اروپا جریان یافته است.

رگولاتور ضدتراست اتحادیه اروپا که به تنظیم و نظارت بر قوانین برای مبارزه با انحصار شرکت‌های بزرگ می‌پردازد اعلام کرده مالیاتی که اپل از سال ۱۹۹۱ به دولت ایرلند پرداخت می‌کرد، به شکل قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر از شرکت‌های دیگر بوده است. ظاهرا برخی از قوانین مالیاتی ایرلند به اپل این امکان را می‌داد تا سود دو شرکت زیرمجموعه‌اش در ایرلند را پایین‌تر از آنچه هست اعلام کند و به این شکل مالیات کمتری بپردازد.

اتحادیه اروپا اعلام کرده قوانین مالیاتی ایرلند را نمی‌توان قابل اتکا خواند، چون به اپل این امکان را داده تا نسبت به بسیاری از شرکت‌های دیگر برتری پیدا کند.

در ادامه گزارش فایننشال تایمز آمده است؛ اپل با سو استفاده از قوانین مالیاتی این کشور، مالیات ۱ درصدی را که در سال ۲۰۰۳ پرداخت می‌کرد، به مالیات ۰٫۰۰۵ درصد در سال ۲۰۱۴ کاهش داد.

البته در حال حاضر وزیر دارایی ایرلند با این دستور اتحادیه اروپا به شدت مخالفت کرده است. اپل اعلام کرده قرار است نسبت به این حکم درخواست تجدید نظر ارائه دهد. اگر نتیجه نهایتا هم به ضرر اپل باشد، مشکلات این شرکت بیش از پیش خواهد شد و این موضوع در رابطه ایالات متحده آمریکا با اتحادیه اروپا هم بی‌تاثیر نخواهد بود.

ایرلند به علت قوانین ساده و نه چندان سفت و سخت مالیاتی به محل استقرار شعب بسیاری از شرکت های فناوری آمریکایی بدل شده است. اما به نظر می رسد با این تغییرات شرکت های مذکور علاقه خود به حضور در این کشور را از دست دهند.

اپل از همین قوانین سبک مالیاتی در ایرلند استفاده می‌کرد تا محصولات خود را از این کشور به سراسر اروپا ارسال کند. مارگارت وستاگر، مقام ارشد اتحادیه اروپا در کمیسیون رقابت امروز رقم نهایی مالیات شرکت اپل را اعلام کرد.

موضوع تحقیقات مالیاتی از اپل و دیگر شرکت‌های آمریکایی مورد انتقاد شدید مقامات این کشور قرار گرفته است. وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته نسبت به قوانین مالیاتی اتحادیه اروپا در مورد شرکت‌های آمریکایی اعتراض و اعلام کرد چنین برخوردهایی موجب بروز مشکلاتی میان دو طرف خواهد شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا معتقد است اتحادیه اروپا با استفاده از این حربه قصد خارج کردن میلیون‌ها دلار پول را از آمریکا دارد؛ پولی که به عقیده وزارت خزانه‌داری، اروپا مستحق دریافت آن نیست.

از طرفی مقام های آمریکایی، اتحادیه اروپا را متهم می‌کنند. آنان می‌گویند محصولات پرطرفدار اپل و مدل‌های آیفون در آمریکا تولید می‌شود نه در اروپا و مدل های ساخت اروپا به شرکت های فناوری آسیب جدی می‌رساند.

در پایان این گزارش آمده است؛ اپل تنها شرکت آمریکایی نیست که قربانی قوانین مالیاتی اتحادیه اروپا شده است؛ سال گذشته شرکت قهوه‌سازی استارباکس نیز از سوی هلند ملزم به پرداخت ۳۰ میلیون یورو مالیات شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید