سفیر ایران در برزیل: ایران آخرین کشور در خروج از توافق خواهد بود

کدخبر: ۱۸۷۴۸۷
سید علی سقائیان سفیر جمهوری اسلامی ایران دربرزیل در مصاحبه با روزنامه «کوهیرو برازیلیا» برزیل گفت که جمهوری اسلامی ایران در خروج از توافق هسته ای در بین کشورهای طرف معاهده، آخرین کشور خواهد بود.

به گزارش روزسه شنبه ایرنا، این روزنامه برزیلی نوشت:سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل که در آن به خروج از توافق هسته ای باایران اشاره کرد، به نظرنمی رسد که در اعتقاد ایران به ادامه کامل توافق امضاء شده بین تهران و شش قدرت بین المللی – پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد آمریکا، انگلستان ، فرانسه، روسیه و چین همراه با آلمان تزلزلی ایجاد کرده باشد.

سقائیان درپاسخ به پرسش خبرنگار این روزنامه مبنی براینکه آیا درنتیجه حملات لفظی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا توافق هسته ای می تواند از بین برود، گفت: توافقی که بین ایران وشش کشور دیگر امضاء شده توافق دو جانبه نیست. مرجع قضاوت که در توافق به عنوان مسئول نظارت بر اجرای متن قرارداد، آژانس بین المللی انرژی اتمی است که نهاد رسمی سازمان ملل متحد می باشد.

وی گفت: هیچ یک از کشورهای طرف قرارداد از جمله رئیس جمهوری آمریکا نمی تواند از طرف خودش بگوید که ایران به تعهدات خود عمل نمی کند و توافق را لغو نماید. از آن گذشته رئیس جمهوری آمریکا سعی کرده ولی نتوانسته آژانس بین المللی انرژی اتمی را قانع کند که ایران به تعهدات خود عمل نکرده است.

سقائیان در باره اقدام یک جانبه آمریکا واعمال تحریم هایی علیه ایران گفت: تحریم های یک جانبه آمریکا عملا قطع نشده اند. این تحریم ها نمی توانند به تحریم های بین المللی تبدیل شوند چون این نوع تحریم ها با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد متوقف شده اند.

سفیرکشورمان در برزیل درپاسخ به این پرسش که خط قرمز ایران درخصوص توافق هسته ای چیست؟، گفت : ایران از توافق خارج نخواهد شد مگر اینکه بقیه این کار را بکنند. ایران در قطع ارتباط با این پیمان آخرین کشور خواهد بود و اگر چنین وضعی پیش آید برنامه هسته ای را که قبلاً داشتیم ادامه خواهیم داد و از نظر علمی توان این کار را داریم .

سقائیان درپاسخ به این پرسش که سقوط شهر رقه (مرکز داعش) درسوریه چه نتایجی برای منطقه خواهد داشت، گفت: زمانی که شش سال قبل جنگ سوریه شروع شد، ایران بنا به درخواست دولت های سوریه وعراق برای مبارزه با تروریسم حمایت های مستشاری از این دولت ها کرد. مناطق متعددی که در دست داعش بود با حمایت ایران و همچنین روسیه بدست نیروهای سوریه آزاد گردید.

سفیرکشورمان درباره تنش در شمال عراق پاسخ داد: آنچه که به عراق مربوط می شود این است که درکردستان عراق یک همه پرسی برگزار شد که مخالف قانون اساسی عراق بود. به همین دلیل دولت بغداد علیه آن اقدام نمود.

سقائیان درپاسخ به این پرسش که چرا تاکنون ایران از تروریسم داعش مصون مانده است،گفت: بدنبال پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 ایران تحت حملات یک گروه تروریستی به نام منافقین خلق قرار گرفت. آنها با بمب گذاری و سوء قصد علیه مقامات بلند پایه درجریان مراسمی موجب شهادت بیش از 70 نفر شدند. آنان یک گروه تروریستی شهری ایجاد کردند که باعث قربانی شدن حدود 15 هزار نفر گردید. از این وضع ما تجربه کسب کردیم. نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ما یاد گرفته اند چگونه افکار تروریستی را کشف کنند و اطلاعات را با همسایگان خود رد و بدل می کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که 'در انتخابات امسال اکثریت گروه محافظه کاران در مجلس ایران به میانه روها و اصلاح طلبان تغییر پیدا کرده است و حالا ایران در این تعادل جدید قدرت چگونه بسر می برد؟' گفت: جمهوری اسلامی ایران یک جمهوری جوان است. دمکراسی ما یک دمکراسی جوان بر پایه فرهنگ و تمدن ایران و همچنین مذهب است. در عین حال از تجربیات کشورهای دیگراستفاده می کنیم. انتخابات را بر طبق قانون اساسی خود برگزار می کنیم و همواره آماده بهبود دمکراسی خود هستیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید