تایید نشدن پایبندی ایران به برجام از سوی ترامپ، اعتماد اروپا را از آمریکا سلب کرده است

کدخبر: ۱۸۸۳۳۸
نشریه فایننشال تریبون در مطلبی به از بین رفتن اعتماد اروپا به آمریکا پس از اعلام موضع رئیس‌جمهور آمریکا علیه توافق هسته‌ای ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه فایننشال تریبون در مطلبی به بررسی راهبرد جدید ترامپ در قبال توافق هسته ای ایران پرداخت و نوشت: راهبرد جدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خصوص ایران و تأیید نکردن پایبندی این کشور به توافق هسته ای، اعتماد اروپا به آمریکا را از بین برده است.

دونالد ترامپ در 13 اکتبر سال جاری میلادی با نادیده گرفتن درخواست های مکرر سران آلمان، انگلیس و فرانسه، اعلام کرد که پایبندی ایران را به توافق هسته ای تأیید نمی کند. این سه کشور که از مذاکره کنندگان توافق هسته ای هستند، تأکید کردند که این توافق نباید با تأیید نشدن تضعیف شود.

در هر حال با وجود همه مخالفت ها، دونالد ترامپ تصمیم خود را عملی کرد و این اقدام وی باعث از بین رفتن اعتماد اروپا به آمریکا شد. خبرگزاری رویترز هم با اشاره به گفته های کارشناسان و مقامات اروپایی، از بین رفتن اعتماد اروپا به آمریکا را تأیید کرد.

در این گزارش آمده است: از زمانی که ترامپ اعلام کرده است که پایبندی ایران به توافق هسته ای را تأیید نمی کند، مقامات اروپایی دیگر اطمینان ندارند که  ترامپ به توصیه های مشاوران و شرکایش در خصوص مسائل مختلف گوش فرا دهد.

سفیر سابق آلمان در واشنگتن و رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ پیشتر اعلام کرد آلمان واقعا وحشت کرده است. وی گفت: «نوعی حس ناامیدی در برلین حاکم شده است. حسی که ترامپ نمی داند هم اکنون چه چیز را در خطر قرار داده است. روابط ترانس-آتلانتیک بر پایه اعتماد بنا شده است. تصمیم وی در خصوص ایران ما را وارد یک مرحله جدید کرد. این نوعی خیانت در امانت است.»

اندکی پس از تأیید نشدن پایبندی ایران به برجام، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ترزا می، نخست وزیر انگلیس و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در بیانیه های مجزا پایبندی خود به توافق هسته ای ایران را تأیید کردند. آنگلا مرکل حتی در ماه ژانویه سال جاری میلادی چند روز پیش از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید اعلام کرد که هیچ «ضمانت ابدی» برای ادامه روابط نزدیک میان اروپا و آمریکا وجود ندارد.

فایننشال تریبون در ادامه نوشت: ترامپ اروپایی ها را در مسائل مختلف دیگری هم ناامید کرده است. از جمله این مسائل می توان به تصمیم وی برای خروج از توافق آب و هوایی پاریس اشاره کرد. تصمیمی که وی بدون توجه به درخواست مقامات اروپایی اتخاذ کرد.

برخی مقامات اروپایی اعلام کرده اند که احتمالا دونالد ترامپ در مرحله بعد قصد دارد در خصوص توافقنامه تجارت آزاد آمریکایی شمالی مجددا مذاکره کند. آنها همچنین اعلام کردند که ممکن است گام بعدی ترامپ اعمال تعرفه های بسیار بالا بر واردات فولاد از اروپا و چین باشد.

فایننشال تریبون در پایان با اشاره به روابط تجاری اروپا و آمریکا نوشت: دونالد ترامپ تاکنون چندین بار پارس کرده است؛ اما کسی را گاز نگرفته است. اما این بدان معنا نیست که او همین رویه را ادامه می دهد. ما باید برای هر اقدامی از سوی وی از جمله مجازات شرکت های اروپایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم آماده باشیم.

مقامات اروپایی همچنین در خصوص اظهارات تهدیدآمیز دونالد ترامپ علیه کره شمالی ابراز نگرانی کرده اند؛ زیرا به گفته آنها لفاظی های وی می تواند اروپا را وارد یک درگیری نظامی کند که هیچ تمایلی به آغاز آن ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید