لاریجانی: بین آمریکا و اروپا در مسئله هسته‌ای شکاف ایجاد شد

کدخبر: ۱۸۸۸۲۷
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بین آمریکا و متحدان اروپایی‌اش درمورد مسئله هسته‌ای ایران شکاف به وجود آٖمده است.
لاریجانی: بین آمریکا و اروپا در مسئله هسته‌ای شکاف ایجاد شد

به گزارش خانه ملت، دکترعلی لاریجانی امروز (پنج شنبه، 11 آبان ماه) در مجمع سابقون (روحانیون بازنشسته سپاه مستقر در قم) با اشاره به تحولات بین‌المللی اظهار داشت: در صحنه بین‌المللی تحولاتی رخ داده که نسبت به سال گذشته متفاوت است. پس از توافق هسته‌ای ایران و طرف مقابل تعهداتی داشتند که جمهوری اسلامی ایران تعهدات خود را انجام داد و طرف مقابل نیز برخی تعهدات خود را انجام داده و برخی را انجام نداده است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از سر کار آمدن ترامپ در آمریکا سنگ‌اندازی‌هایی را انجام داد و شروع به اقدامات ایذایی کرد، گفت: ابتدا قصد خراب کردن توافق را داشت ولی متحدانش به وی گفته بودند که خراب کردن توافق به ضرر آمریکا است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی و عربستان به دنبال آن هستند که آمریکا را بر علیه جمهوری اسلامی ایران تحریک کنند که البته این شرایط سبب شده تا آن تصوری که در گذشته وجود داشت که گفته می‌شد ایران مسئله سازی می‌کند شکسته شود زیرا همگان می‌بینند که آمریکا شیطنت‌هایی را انجام می‌دهد.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه اخیرا هم مشاهده شد که پوتین از ایران حمایت کرد و مخالفت خود را با مذاکره مجدد ابراز داشت، بیان کرد: رئیس جمهور روسیه نیز تأکید کرد که برجام به مسائل امنیتی ربطی ندارد و کشور چین نیز چنین موضعی را در قبال برجام دارد؛ علاوه بر اینها 3 کشور اروپایی حاضر در برجام نیز پای توافق هسته‌ای ایستادند.

رئیس قوه مقننه کشور با بیان اینکه بین آمریکا و متحدان اروپایی‌اش شکافی در خصوص مسئله هسته‌ای ایران به وجود آٖمده که کم اهمیت نیست، گفت: در کمیسیون مشترک نیز این کشورها پایبندی خود به توافق هسته‌ای را اعلام کردند.

وی اظهار داشت: علیرغم صرف پول و امکاناتی که سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی علیه ایران هزینه می کردند اما جمهوری اسلامی ایران با تیزهوشی این دستاورد را به وجود آورده است.

به گزارش ایسنا، دکتر علی لاریجانی با بیان این‌که «دشمنی سعودی‌ها در گذشته با ایران پنهانی بود ولی در حال حاضر آن‌ها به صورت آشکار به دشمنی با ایران می‌پردازند»، بیان کرد: در نشست ریاض، ترامپ پول زیادی از طریق عربستان به دست آورد و بعد از نشست تعهداتی به عربستان در خصوص ایران داد. عربستان در ابتدای انقلاب نیز به تحریک صدام علیه ایران پرداخت و اکنون دلایلی که برای دشمنی با ایران مطرح می‌کند دستاویز است.

وی با بیان این‌که «جمهوری اسلامی ایران به دنبال دشمنی با کشورهای دیگر نیست»، ادامه داد: عربستان در منطقه جریانات تروریستی و ضد انقلاب را علیه جمهوری اسلامی ایران تحریک می‌کند.

وی با بیان این‌که «رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی برای دشمنی با ایران به یکدیگر متصل شده‌اند»، تصریح کرد: در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای این دو جریان تحرکاتی را علیه ایران انجام می‌دهند و رژیم صهیونیستی پس از ناامیدی از داعش به دنبال حمایت از جبهه‌النصره است زیرا آن‌ها نگران از فعالیت‌های ایران و محور مقاومت هستند که به ضرر رژیم صهیونیستی است.

رئیس قوه مقننه با بیان این‌که «ایران بسیاری از بحران‌ها را به دست خود حل کرد و جایگاه امنیت سازی برای مردم منطقه که عموما مسلمان هستند دارد»، گفت: عقلا و حتی اروپایی‌ها نیز می‌دانند که ایران نقش مثبتی در ایجاد امنیت دارد.

وی افزود: فتوای آیت‌الله سیستانی در عراق، جریان مجاهد و رزمنده‌ای را بوجود آورد که توانستند بر داعش غلبه کنند، در سوریه نیز اکثر مناطق از داعش پس گرفته شده است که شهرهای باقی مانده نیز با کمک خدا از شر وجود داعش رها خواهند شد.

وی با بیان این‌که «6 سال پیش ایران در موضوع سوریه تنها بود»، متذکر شد: برخی کشورهای منطقه می‌گفتند ظرف دو هفته کار دولت سوریه تمام است ولی در حال حاضر کشورهای اروپایی به دنبال مصالحه در خصوص مسئله سوریه هستند.

لاریجانی با اشاره به مسائل داخلی کشور اظهار داشت: عمده مشکلات کشور اقتصادی است و مشکل بیکاری نیز نگرانی‌های جدی را ایجاد می‌کند که برای ایجاد اشتغال، کارخانه‌ها باید رونق لازم را داشته باشند البته روند مثبت است اما شتاب آن کافی نیست.

وی با بیان این‌که «در مسائل فرهنگی، شبکه‌های مجازی معضلاتی را به وجود می‌آورند»، گفت: باید با حساسیت، دقت و راهکار عقلایی به این موضوع وارد شد، در مسئله آسیب‌های اجتماعی نیز مقام معظم رهبری جلساتی را برگزار می‌کنند و مجلس شورای اسلامی نیز قوانینی را برای حاشیه‌نشین‌های شهرهای بزرگ وضع کرده است البته باید توجه داشت که آسیب‌های اجتماعی نیز به مسائل اقتصادی برمی‌گردد.

وی با بیان این‌که «به آینده کشور امیدوارم زیرا در مسائل مهم همه گروه‌ها یک رویکرد مشترک دارند و اقتصاد را اولویت اول می‌دانند که راه نجات از سوی همه اقتصاد مقاومتی قلمداد می‌شود»، گفت: گاهی برخی حواشی بزرگ می‌شود که اشتباه است؛ زیرا باید تمرکز خود را بر مسائل اصلی بگذاریم و باید تلاش کنیم تا کشمکش‌ها به مسائل اصلی کشور آسیب نزند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید