تحریم‌ها؛تله آمریکا برای خروج ایران از برجام

کدخبر: ۱۷۷۷۴۶
مهدی مطهر نیا، استاد دانشگاه تصریح کرد: آنچه آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند پاره شدن برجام با ایجاد فضای فشار بر ایران پس از خروج از آن است تا اجماع جهانی علیه کشورمان را بار دیگر به وجود آورند و در پرتو این اجماع جهانی در مبارزه با ایران محاصره منطقه‌ای تهران را با کمک اسرائیل و عربستان و همگرایی برخی از کشورهای فرا منطقه‌ای به انجام رساند و تغییر رژیم را در تهران دنبال کند.

به گزارش ایلنا، تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران دوباره این بهانه را به دست دلواپسان داد تا مطرح کنند آنچه تا به امروز مورد تأکیدشان قرار داشته و بر آن حساسیت نشان داده‌اند کاملاً درست بوده بنابراین ادامه برجام به ضرر کشور تمام می‌شود و باید به آن پایان داد و در این رابطه باید پیش‌قدم شد.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این رابطه با این تحریم‌ها در حساب کاربری توییتر خود نوشته است: «سخت‌ترین تحریم طی صدسال گذشته علیه ما نوشته‌شده است. واکنش ما علیه آمریکا قطعی و یک‌صدا است.» سعید جلیلی، عضو ناظر بر اجرا برجام نیز در یک نشست تخصصی گفته است: «اینکه برخی می‌گویند «این تحریم جدید محسوب نمی‌شود»، «غیرهسته‌ای است» و یا «فقط تجمیع تحریم‌های قبلی است» غلط است.»

واضح است هرقدر هم که آمریکایی‌ها علیه ایران دست به تحریم‌های جدید زنند، اما تا زمانی که کشورهای روسیه، چین و اروپایی‌ها را نتوانند با خود همراه سازند علیه برجام کاری از پیش نخواهند برد. آمریکا درصدد است تا به کاری دست زند تا ایران برجام را کنار زند و بدون تردید در صورت روی دادن اتفاق فوق درنهایت منتج به این خواهد شد که اروپایی‌ها با آنان همراه می‌شوند و دولت ترامپ در این خصوص از انزوا اقدام علیه ایران خارج خواهد شد.

شنبه‌شب سید عباس عراقچی، از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دریک برنامه تلویزیونی گفت: «آمریکایی‌ها می‌خواهند هزینه‌بر هم زدن برجام را به دوش ایران بگذارند یا کاری کنند که ایران خودش از برجام خارج شود اما ایران تا زمانی به برجام پایبند است که از منافع برجام منتفع شود و هرگاه منافعش برای ما کاهش یابد یا از بین برود از آن خارج می‌شویم. ما در مقابل اقدامات آن‌ها واکنش نشان می‌دهیم اما باتدبیر و حتماً در زمین آقای ترامپ در نشان دادن واکنش بازی نخواهیم کرد.»

عراقچی دراین‌باره اظهار کرد: «قانون جدید آن قسمت که مربوط به ایران است 9 صفحه است. تحریم‌هایی که علیه ایران نوشته‌شده گفته، اگر اشخاصی به برنامه موشکی ایران کمک کنند در لیست تحریم می‌رود و به او ویزای آمریکا نمی‌دهیم و اموالش در آمریکا را تحریم می‌کنیم. مگر فرماندهان و سرداران ما اموالی در آمریکا دارند که بخواهد بلوکه شود، بنابراین آن‌ها هم تحریم‌هایشان جنبه سمبولیک دارد.»

وی در ادامه تصریح کرد که «ما با مجلس هماهنگ هستیم و یک‌صدا داریم و حتماً به‌طور هوشمندانه کار را انجام می‌دهیم و عصبی و احساساتی نخواهیم شد.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در گفت‌وگویی با روزنامه ایران درحالی‌که از پیگیری شکایت ایران در کمیسیون مشترک ایران و 1+5 خبر داده است، تأکید کرد که «ما هدیه خروج ایران از برجام را به آقای ترامپ نخواهیم داد.»

مهدی مطهر نیا، تحلیلگرمسائل منطقه و استاد دانشگاه، در گفت‎وگو با رویداد۲۴ دراین‌باره که کدام‌یک از مسیرها را در رابطه با برجام باید پیش گرفت، آنچه مدنظر دلواپسان  است یا موافقان توافقات هسته‌ای گفت: برجام یک سند بین‌المللی با امضا شش قدرت بزرگ جهانی و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین سرزمین‌های دارای پوز ژئوپلیتیک و ژنم ژئواستراتژیک در جهان است. لذا در بافت موقعیتی ناشی از گذار نظام بین‌الملل از نظم کهن به جدید شاهد اهمیت یافتن فلات ایران و حدفاصل تنگه هرمز خلیج‌فارس هستیم.

وی در ادامه اضافه کرد: به دلیل اینکه فعال شدن ژنم ژئوپلیتیک و ژئو استراتژیک ایران، کشور ما از اهمیت کلیدی در نظام بین‌الملل برخوردار است و در نظام آینده بین‌المللی نقش بسیار به سزایی ایفا خواهد کرد، فلذا ایران با این وضعیت یک سند مهم بین‌المللی را به دست آورده که در پرتو آن توانسته است در مرحله نخست برنامه‌ریزی قدرت‌های بزرگ در جهت پیاده‌سازی کامل تئوری جنگ نامتعادل علیه کشورمان همچون عراق برهم زند و از دام تئوری جنگ نامتعادل با امضا برجام خارج و زمینه‌های ترمیم روابط خود با نظام بین‌الملل را فراهم کند.

مطهرنیا در این رابطه اظهار داشت: در کنار این مسئله ایران توانسته به‌حق انرژی صلح‌آمیز با غنی‌سازی اورانیوم در داخل کشور دست یابد و تحریم‌های مربوط به پرونده هسته‌ای را در جوانب گوناگون از دوش خود بردارد و در تعامل با نظام بین‌الملل در چهارساله اخیر گام‌های قابل قبولی متوجه خود سازد به‌گونه‌ای که امروز موگرینی، مسئول سیاست خارجی کل اتحادیه اروپا خواستار شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران شده است.

این تحلیلگر مسائل منطقه در همین خصوص تأکید کرد: مسئله فوق نشان‌دهنده بازگشت عظمت ایران در تعامل با نظام بین‌الملل و عمق نفوذ استراتژیک آن در این قضایا در پرتو امضا برجام تلقی می‌شود. آنچه آمریکا پست نو محافظه کار ترامپی دنبال می‌کند، ایجاد فضایی است که در سایه آن ننگ خروج از برجام بر پیشانی نظام جمهوری اسلامی زده شود.

وی یادآور شد: آنچه آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند پاره شدن برجام با ایجاد فضای فشار بر ایران پس از خروج از آن است تا اجماع جهانی علیه کشورمان را بار دیگر به وجود آورند و در پرتو این اجماع جهانی در مبارزه با ایران محاصره منطقه‌ای تهران را با کمک اسرائیل و عربستان و همگرایی برخی از کشورهای فرا منطقه‌ای به انجام رساند و تغییر رژیم را در تهران دنبال کند.

این استاد دانشگاه افزود: این امری است که ترامپ به دنبال آن است، اما با توجه به استحکام درونی برجام و اهمیت آن در ایجاد یک فضای مسالمت‌آمیز بین ایران و نظام بین‌الملل متأسفانه شاهد ایجاد فضای موازی در جهت فشار به جامعه ایران به‌ویژه از سوی یک بخش رادیکال موجود در تهران و دیگر شهرهای مرکزی توسط نهادهای فرا دولتی بر دولت در جهت خروج از برجام هستیم تا بتوانند با مهندسی معکوس پاره کردن برجام وارد عمل شوند.

مطهر نیا در ادامه تصریح کرد: رویکرد آمریکایی‌ها درواقع دکترین مهندسی معکوس پاره کردن برجام است. به‌گونه‌ای که تهران تحت‌فشار رسانه‌ای و تبدیل پرونده هسته‌ای و برجام به یک نقطه تفکیک میان جناح‌های سیاسی در داخل زمینه‌های خروج از برجام را فراهم سازد و بدین ترتیب بسترساز و زمینه پرور ایجاد فشارهای بین‌المللی و اجماع جهانی مجدد علیه آن شود.

این تحلیلگر مسائل منطقه در رابطه با تحریم‌های جدید نیز توضیح داد: تحریم‌های جدید تجمیع مجموعه‌های تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در یک سبد در کنار تحریم‌های جدید روسیه و تحریم‌های کره شمالی قرار می‌گیرد. این نکته بسیار اساسی به نظر می‌رسد که تحریم‌ها جدید نیستند بلکه اجماع تحریم‌های گذشته برای تنبیه پیچیده تهران است و این مسئله جهت به‌اشتباه انداختن ایران در فضاسازی برای خروج ازبرجام تصویب‌شده است.

وی دراین‌باره خاطرنشان کرد: درعین‌حال باید بپذیریم ایران درحالی‌که از برجام خروج نمی‌کند باید به‌طرف گفتمانی برود که بتواند به‌عنوان سناریو بدیل، سناریو مهندسی معکوس پاره کردن برجام و تنبیهات پیچیده علیه جمهوری اسلامی را به نفع خود تغییر دهد که این نیازمند بیان گفتمان سلام و صلح است. در درون باید مسائل جناح‌های سیاسی تا سرحد ممکن حل و به سمت یک اتحاد ملی در پرتو سلام و درود بر یکدیگر شکل بگیرد و از طرف دیگر ایران پرچم‌دار صلح در منطقه و نظام بین‌الملل و تعامل سازنده مؤثر مقتدرانه باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید