تهران برای زلزله فضای امن دارد؟/ آیا زلزله اخیر مسئولان را هم لرزاند

کدخبر: ۱۹۵۶۹۱
باشگاه خبرنگاران جوان: رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران گفت: زلزله اخیر نشان داد که شهر تهران با ساختمان‌های سر به فلک کشیده به قدر پناه گرفتن عده کمی از ساکنانش هم فضای امن ندارد.
تهران برای زلزله فضای امن دارد؟/ آیا زلزله اخیر مسئولان را هم لرزاند

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران در در سی و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران که دیروز برگزار شد، در نطق پیش از دستور خود با طرح این پرسش که آیا زلزله اخیر مسئولان را هم لرزاند، اظهار کرد: زلزله اخیر باور ما را تکان داد و به خاطرمان آورد که آنچه در آمار و احتمالات نگرانش بودیم، هر آینده به ما از خطوط نمودار نزدیک‌تر است.

وی با بیان اینکه لرزش تهران نشان داد که این کلانشهر باعظمت تاب لرزه‌های کوچک را هم ندارد، گفت: حال دیگر انتظاری نیست که تحمل زلزله‌های بزرگ را داشته باشد.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: لرزش تهران نشان داد که این شهر بزک کرده با ساختمان‌های سر به فلک کشیده به قدر پناه گرفتن عده کمی از ساکنانش هم فضای امن و آرام ندارد.

صدراعظم نوری ادامه داد: تهران لرزید و نشان داد این حجم از قانون، مصوبه و دستورالعمل با اولین تکان زمین توان مقاومت خود را از دست می‌دهد و ساز ناکوک بی‌برنامه‌گی گوش فلک را کر می‌کند.

عضو شورای شهر تهران با طرح این پرسش که آیا مسئولان شهری هم از امکان بروز این حادثه بزرگ ملی به خود لرزیدند و به عواقب تلخ آن فکر کرده‌اند؟، گفت: یا اینکه این سوالات و هشدارها هم در کنار همه مطالبات بی‌پاسخ از خاطرمان رفت و جای خود را به روزمرگی و توجیحات بی‌شمار داد؟

وی با تاکید بر اینکه در صورت بروز زمین‌لرزه شدیدتری در پایتخت اساس اداره امور دچار اختلال جبران‌ناپذیری خواهد شد، اظهار کرد: اقدامات غیراصولی و بارگذاری‌های غیر کارشناسی در صحنه‌های خطرناک پتانسیل ریسک بالایی دارند و این شهر را آبستن حوادث کرده است.

وی با اشاره به وجود 979 ساختمان بلند مرتبه در تهران گفت: 480 ساختمان در دهه اخیر ساخته شده و از این تعداد 25 درصد آن‌ها در مناطقی با بافت فرسوده هستند و 95 درصد ساختمان‌ها هم ابتدایی‌ترین تجهیزات ایمنی در حد کپسول آتش‌نشانی را ندارند.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه فاجعه ساختمان پلاسکو به دلیل وسعت فاجعه از یک حادثه منطقه‌ای به یک حادثه ملی تبدیل شده است، گفت: یک زلزله شدید در تهران شبیه هیچ کدام از زلزله‌ها نظیر زلزله سال 57 طبس، 69 منجیل، 82 بم، 91 ورزقان نخواهد بود و احتمالا منحصر به فرد خواهد بود.

صدراعظم نوری با بیان اینکه طبق مطالعات منطقه مرکزی، جنوب غرب و جنوب شرق تهران بالاترین ریسک را دارند، بیان کرد: بر اساس بررسی به عمل آمده از سوی جایکا در سال 2004 در صورت بروز زلزله در تهران به طور متوسط بین یک تا 2 میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه عقل سلیم حکم می‌کند که آمادگی لازم جهت مقابله با زلزله‌های احتمالی در هر سطح را داشته باشیم، گفت: زلزله 29 آذرماه را می‌توان زنگ خطری تلقی کرد که باید سطح هشیاری مقامات و مردم را افزایش دهد.

وی با اشاره به زلزله تهران ادامه داد: پس از این حادثه با تشکیل ستاد مدیریت بحران کارگروه های مختلف مرتبط با مدیریت بحران فراخوانده شدند و هر یک از دستگاه‌های اجرایی از قبیل شهرداری، وزارت نفت‌،‌هلال احمر، اورژانس، آتش‌نشانی اخباری را اعلام و به نوعی اعلام حضور رسانه ای کردند.

صدراعظم نوری با بیان اینکه در اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت بحران و سازمان مدیریت بحران شهر تهران از نگرانی‌ مردم کاسته نشد، خاطرنشان کرد: نحوه اعلام خبر با سطح زلزله رخ داده هماهنگ نبود و اخباری با اعلام هشدار و ناایمن بودن منازل در مراکز امن توصیه شد.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه بعد از وقوع زلزله، سیل صدها هزار خودرو و وسیله نقلیه به سوی جایگاه‌های عرضه بنزین و ترافیک بی‌سابقه بود، اظهار کرد: این وضعیت در حالتی پیش آمد که نفس تهران به خاطر آلودگی روزهای اخیر به شماره افتاده بود.

وی خاطرنشان کرد: واکنش شهروندان تهران که در حدود 40 تا 50 کیلومتر با مرکز زلزله فاصله داشتند، به صورت اضطراب، سردرگمی، هجمه، عدم کنترل اولیه رفتار و ایجاد مشکلاتی در حمل و نقل و هجوم به پمپ بنزین‌ها بود که این موضوع نتیجه ضعف آموزش بود.

صدراعظم نوری با بیان اینکه برخی مسئولان در تلگرام آتش به اختیار بودند، اظهار کرد: فقدان یک فرماندهی واحد که هماهنگی کامل بین دستگاه‌های متولی را ایجاد کند بسیار محسوس بود و اقدامات دستگاه‌ها در حد توصیه به شهروندان سپری شد و لازم است هر یک از دستگاه‌ها گزارش دقیقی از نوع اقدامات عملی به شورا ارائه دهند.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی مراکز عمومی در صورت اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت بحران باید فضاهای خود را در اختیار شهروندان می‌گذاشتند، گفت: در این راستا بسیاری از مدارس، ورزشگاه‌ها، پادگان‌ها، مساجد و فضاهای باز دولتی می‌توانستند به شیوه‌ای شایسته پذیرای همشهریان باشند.

وی تصریح کرد: در شرایطی که از 374 مخزن پیش‌بینی شده در نقاط امن تنها دو مخزن آب اضطراری قابل بهره‌برداری است، گفت: آیا این مقدار محدود پاسخگوی نیاز آب بهداشتی برای بیش از 5.1 میلیون نفر حادثه دیده است.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با آمار 75 درصد بیمارستان‌های فرسوده و ناایمن که بسیاری از آن ها بیش از 50 سال قدمت دارند تا چه حد تاب تحمل زلزله و قابلیت ارائه خدمات را دارد.

وی با بیان اینکه در این شرایط شهرداری تهران مکلف به تامین ضریب آرامستان‌ها و کفن و دفن 500 هزار نفر کشته است، اظهار کرد: در شرایط فعلی تنها خدمت‌رسانی برای 15 هزار نفر کشته وجود دارد و اقداماتی هم برای خرید زمین جهت آماده‌سازی 15 هزار قبر جدید در دستور کار است.

صدراعظم در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه این زلزله را تجربه مانور عملی فرض کنیم، شایسته است درس‌هایی که گرفته ایم را به دور از هر گونه نگاه مغرضانه در بوته آزمون و ارزیابی قرار داده و برای رفع آن هر آنچه در توان داریم به کار گیریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید