اتهام افراد مسلح ایزدی به انجام عملیات های انتقام جویانه در سنجار

کدخبر: ۱۹۵۷۳۳
سازمان دیدبان حقوق بشر گروهی از افراد مسلح ایزدی را به انجام عملیات های انتقام جویانه علیه قبایل «متیوت» و «جحیش» متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «سازمان دیدبان حقوق بشر» با صدور بیانیه ای در پایگاه رسمی خود مدعی شده است که گروهی از افراد مسلح ایزدی عراق شماری از اعضای قبیله متیوت در عراق را ربوده و تعدادی را نیز به قتل رسانده اند.

یکی از نزدیکان قربانیان این اقدامات که تعداد آنها به ۵۲ نفر رسیده است به دیدبان حقوق بشر گفته که در ژوئن سال ۲۰۱۷ افراد مسلح ایزدی مردان، زنان و کودکان ۸ خانواده از قبیله متیوت که در پی درگیری نیروهای امنیتی عراق با تروریست های داعش فرار کرده بودند را به قتل رسانده اند.

این گزارش ادعا می کند که این گروه مسلح ایزدی همچنین تعداد دیگری از اعضای خاندان متیوت و قبیله جحیش را اخیرا ربوده اند. «لما فقیه» مدیر بخش خاورمیانه در سازمان دیدبان حقوق بشر گفته که با محدود شدن عملیات های ضد داعش در عراق، نیروهای امنیتی حالا باید بر جلوگیری از انجام عملیات های انتقام جویانه در عراق و اجرای قانون در این کشور تمرکز کنند.

سازمان دیدبان حقوق بشر در این گزارش به سخنان یکی از  اعضای  نیروهای اطلاعاتی حشد شعبی عراق استناد کرده که گفته بعد از مراجعه به روستای محل سکونت این قبیله چندین گور دسته جمعی یافت شده است که اجساد برخی قربانیان این قبیله در این گورها شناسایی شده است و به گفته اهالی روستا افراد مسلح ایزدی دست به اعدام این افراد زده اند.

در اوایل سال ۲۰۱۷ شماری از افراد مسلح ایزدی دو گروه «لالش» و «ایزدخان» را تشکیل داده بودند که به نیروهای حشد شعبی عراق پیوسته بودند. دیدبان حقوق بشر به نقل از دو تن از رهبران ایزدی گفته که برخی اعضای گروه ایزدخان در اقدامات انتقام جویانه مذکور دست داشته اند.

در همین راستا یکی از اعضای بخش اطلاعاتی حشد شعبی اعلام کرده که او مأموریت داشته تا در خصوص این ادعاها تحقیقاتی انجام دهد و با کمک اهالی ایزدی سنجار موفق شده ۴ گور دسته جمعی را در دسامبر گذشته کشف کند و جسد دست کم ۴ کودک در میان این قربانیان کشف شده است.

برخی ایزدی ها اعضای قبیله متیون و جحیش را به همکاری با داعش در آگوست سال ۲۰۱۴ متهم کرده و اعلام کرده اند که این قبیله ها هنگام حمله داعش به سنجار، با این گروهک تروریستی در جریان عملیات نسل کشی ایزدی ها همکاری کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه عراق هم به نمایندگان دیدبان حقوق بشر گفته که بر اساس تحقیقات صورت گرفته نتایج اولیه حاکی از آن است که نیروهای مسلح ایزدی در این عملیات های انتقام جویانه دست داشته اند و دولت عراق بنا دارد با این افراد مقابله کند و آنها را مجازات کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۴ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید