2 گزینه ترامپ در برابر برجام

کدخبر: ۱۹۷۱۱۵
ایرنا: امیر علی ابوالفتح، تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا در به دو سناریوی محتمل درخصوص برجام از سوی آمریکا اشاره کرد.
2 گزینه ترامپ در برابر برجام

وی گفت: «در مورد این ضرب‌الاجل و زمان تعیین شده ۱۲۰ روزه برای تمدید تعلیق‌ها دو فرضیه وجود دارد؛ اول اینکه ترامپ بدون توجه به هشدارهای بین‌المللی و مشاوران امنیت ملی کاری می‌کند که در مورد قدس انجام داد و در نهایت تعلیق‌ها را تمدید نمی‌کند و عملا آمریکا را از برجام خارج می‌کند.

این یک الگوی رفتاری است که از شخص رئیس‌جمهور آمریکا شاهد بودیم بدون توجه به اینکه آمریکا چه هزینه‌ای پرداخت می‌کند فقط از این جهت که ترامپ حرف خود را به کرسی بنشاند و بگوید من کسی هستم که به حرفی که زده‌ام عمل می‌کنم. این یک احتمال است و با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در ایران رخ داد مقداری این احتمال افزایش یافته یا توجیهات قوی‌تری پیدا کرده برای اینکه ترامپ آمریکا را از برجام خارج کند.

ابوالفتح در ادامه تاکید کرد: «اما باید این را هم در نظر بگیریم فشار و مخالفت با این رویکرد در آمریکا خیلی زیاد است. در مورد قدس در آمریکا اجماع حزبی وجود داشت. کنگره از این اقدام حمایت کرد چراکه قانون خود کنگره بود و دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان متحدالقول با این موضوع موافق بودند و برای همین بعد از اعلام موضع ترامپ کسی با آن مخالفت نکرد فقط یک سناتور دموکرات تلویحا با آن مخالفت کرد.

اما در مورد برجام حتی دشمنان اصلی برجام در کنگره هم اعلام کرده‌اند که برجام باید به قوت خود باقی بماند. افرادی مثل سناتور کورکر و تام کاتن هم گفته‌اند موافق ادامه برجام هستند. موضع اروپا هم کاملا مشخص است و فشار سنگینی به واشنگتن وارد می‌کنند. بنابراین برخلاف موضوع قدس شاید ترامپ مجبور شود به سیاست گذشته دولت آمریکا ادامه دهد و مجددا تعلیق‌ها را تمدید کند.»

به گفته این کارشناس مسائل آمریکا، البته برای جبران این قضیه ترامپ به حملات لفظی علیه ایران اضافه خواهد کرد، تحریم‌های غیرهسته‌ای را شدت خواهد داد تا حداقل برای حامیان خود پاسخی داشته باشد که اگر برجام را از بین نمی‌برد با اقداماتی مثل نشست شورای امنیت و توییت‌هایی در مورد اتفاقات اخیر و قوانین تحریمی جدید تعادلی ایجاد کنند تا در نهایت برجام بماند اما فشارها علیه ایران هم حفظ شود. این هم یک احتمال است اما اینکه ترامپ در نهایت کدام گزینه را انجام خواهد داد شاید خود ترامپ هم نمی‌داند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید