واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به شروط چهارگانه ترامپ برای برجام

کدخبر: ۱۹۷۷۶۷
بیانیه شب گذشته رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران با واکنش‌های زیادی در داخل و خارج این کشور مواجه شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بیانیه شب گذشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران و تعیین شروط چهارگانه برای اصلاح آن با واکنش‌های زیادی در داخل و خارج این کشور مواجه شده است.

ترامپ شب گذشته (جمعه) پس از تمدید معافیت‌های تحریمی ایران ذیل برجام و تحریم 14 شخصیت حقیقی و حقوقی دیگر به بهانه‌های واهی (اینجا) در بیانیه‌ای عنوان کرد که در صورت اصلاح نشدن توافق هسته‌ای ایران، این آخرین باری است که او تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید می‌کند.

وی در این بیانیه گفت: علیرغم میل باطنی‌ام، آمریکا را هنوز از توافق هسته‌ای ایران خارج نکرده‌ام. اما دو مسیر را مشخص کرده‌ام: یا نواقص فاجعه‌بار این توافق را اصلاح کنید یا آمریکا از آن خارج خواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: حاضرم برای اصلاح توافق هسته‌ای ایران با کنگره همکاری کنم اما هر مصوبه‌ای که در این خصوص امضا می‌کنم باید این ۴ شرط را رعایت کند: اول، باید از ایران بخواهد که به هر سایتی که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی برجام نیاز دارند، دسترسی بدهد. دوم، باید این اطمینان را ایجاد کند که ایران حتی به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک هم نمی‌شود. سوم، مصوبه جدید نباید هیچ تاریخ انقضایی را برای برجام به رسمیت بشناسد. چهارم، این مصوبه باید تصریح کند که از نظر آمریکا برنامه هسته‌ای ایران و برنامه موشکی دوربرد آن قابل تفکیک نیستند و توسعه و تست موشک‌های بالستیک دوربرد مشمول تحریم خواهد شد.

در پی اعلام این سیاست جدید از سوی ترامپ،‌ «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت واشنگتن انتظار دارد دیگر کشورها نیز برای مقابله با «رفتار بی‌ثبات‌کننده و خطرناک ایران» به او بپیوندند! او اضافه کرد: می‌توان تمام اقدامات ایران را خارج از چارچوب برجام بررسی کرد اما اگر اجماع بین‌المللی برای آن حاصل نشود، آنگاه آمریکا توافق هسته‌ای را مانعی برای صلح قلمداد می‌کند.

«استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز مدعی شد: ایالات متحده نمی‌تواند کنار بایستد و نقض حقوق‌بشر در ایران را تماشا کند. ما همچنان برنامه موشکی بالستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران (حمایت از جبهه مقاومت) را هدف قرار می‌دهیم.

«برد شرمن» عضو ارشد دموکرات کنگره آمریکا نیز تحریم‌های جدید ترامپ علیه 14 شخصیت حقیقی و حقوقی مرتبط با ایران را کاملاً منطبق با برجام برشمرد و برای اثبات ادعای خود به صحبت‌های «جان کری» در سال ۲۰۱۵ استناد کرد که در صحن کنگره گفته بود برجام مانع از اعمال تحریم در سایر حوزه‌ها از جمله حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر نمی‌شود.

اما «بن کاردین» سناتور ارشد دموکرات و نفر دوم کمیته روابط خارجی سنا در توییتر خود نوشت: تهدیدات ترامپ و دیکته کردن شروط به مذاکرات احتمالی با کنگره و اتحادیه اروپا، اصلاح برجام را از آنچه که بود، دشوارتر کرد.

«نانسی پلوسی» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت شروط رئیس‌جمهور درباره تمدید تعلیق تحریم‌های ایران خوشایند ایران و بیشتر متحدان ما در 5+1 نیست. شروط ترامپ به ایران راهی برای خروج از توافق می‌دهد.

در مقابل، سناتور «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در واکنش به بیانیه شب گذشته ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: معتقدم همه آمریکا در رابطه با این موضوع که باید جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای گرفته شود، هم‌نظر هستند. افرادی از جمله من و رئیس جمهور با این توافق مخالفیم زیرا معتقدیم که این توافق یک توافق بد بوده است. در برابر ما هم اکنون فرصتی وجود دارد تا بهتر عمل کنیم و نقایص توافق هسته‌ای ایران را بدون اینکه آمریکا تعهدات خود را نقض کند، برطرف کنیم.

در ادامه، وزارت خارجه آلمان در توییتی با اشاره به تعهد این کشور در اجرای برجام نوشت: ما به بیانیه دولت آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران توجه می‌کنیم و با شرکای اروپایی خود درباره گام‌های بعدی گفت‌وگو خواهیم کرد.

سخنگوی اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: ما در اولین گام با سه کشور اروپایی امضاکننده برجام و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به صورت مشترک این بیانیه و پیامدهای آن را ارزیابی می‌کنیم. ما همچنین به ادامه اجرای کامل و موثر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متعهد می‌مانیم.

«ژرار آرو» سفیر فرانسه در آمریکا نیز در حساب توئیتری خود نوشت: فرانسه درباره بیانیه کاخ سفید در خصوص توافق هسته‌ای ایران با شرکای خود مشورت می‌کند . وی اضافه کرد: فرانسه به اجرای کامل و موثر برجام پایبند می‌ماند.

علاوه بر این، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیرخارجه روسیه گفت مسکو موضع اخیر ترامپ درباره برجام را "بسیار منفی" می‌داند و همچنان به این توافق پایبند است. وی در ادامه گفت: روسیه مخالف هرگونه تضعیف برجام است و معتقد است نمی‌توان این توافق را اصلاح کرد.

کارل بیلت نخست وزیر سابق سوئد و رئیس شورای روابط خارجی اروپا نیز در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت (دونالد) ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اعمال فشار به کنگره آمریکا برای اقدام علیه توافق هسته‌ای ایران شکست خورد و اکنون به دنبال اعمال فشار به کشورهای اتحادیه اروپا است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید