'برجام و انزوای ترامپ' از نگاه تحلیلگر پاکستانی

کدخبر: ۱۹۸۲۵۴
روزنامه اردو زبان 'دنیا' چاپ پاکستان در مقاله ای به قلم دکتر رشید احمد خان تحلیلگر ارشد این کشور و استاد دانشگاه 'سرگودها' در ایالت پنجاب با نام 'برجام و دونالد ترامپ' به تحلیل اقدامات سیاسی این روزهای رییس حمهوری آمریکا پرداخته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ' رشید احمد خان' تحلیلگر ارشد پاکستانی در تحلیل خود در خصوص ' ترامپ و توافق هسته ای ایران' آورده است: اقدام غیر دیپلماتیک و خارج از عرف دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیام تهدید آمیز و گستاخانه توئیتری خود علیه پاکستان در نخستین روز سال جدید میلادی نه تنها باعث حیرت و نگرانی در محافل سیاسی و نظامی در پاکستان شد، بلکه در آمریکا نیز بسیاری از این اقدام متحر شدند.

'ساجد تارر' معاون ترامپ در امور مسلمانان نیز با اشاره به روابط دیرینه بین آمریکا و پاکستان معتقد است که روابط 70 ساله دو کشور نمی تواند یک شبه از بین برود و دیگر مقامات بلند پایه آمریکا نیز چنین نظری دارند.

ژنرال جوزف وتر فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا از ژنرال های باسابقه آمریکا که ماموریت های زیادی در جنوب آسیا، غرب آسیا و خاورمیانه به وی محول شده است نیز به تازگی در گفت و گو با ژنرال قمر جاوید باجوا اطمینان داده که آمریکا بدون اجازه دولت پاکستان هیچ گاه در خاک پاکستان عملیات نظامی انجام نخواهد داد.

از سوی دیگر مسئولان عالی رتبه وزارت امور خارجه آمریکا نیز در پیام هایی محرمانه از دولت پاکستان خواسته اند که نگران رجزخوانی دونالد ترامپ نباشند.

آنها اطمینان داده اند که کمک های نظامی و امنیتی به پاکستان نیز به صورت موقت قطع شده و دوباره از سرگرفته خواهد شد.

البته حملات ترامپ تنها علیه پاکستان نیست، بلکه وی جمهوری اسلامی ایران را نیز هدف حملات لفظی خود قرار داده است.

روزنامه 'دنیا' در ادامه این تحلیل آورده است: معاهده هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و قدرت های غربی در زمان ریاست جمهوری اوباما دو سال قبل و پس از سال ها تلاش و کوشش خستگی ناپذیر و گفت و گو و مذاکرات سخت و طاقت فرسا بین دیپلماتهای جناحهای مختلف به نتیجه مورد نظر رسید.

این معاهده که جنبه بین المللی نیز دارد در نوع خود بی نظیر است به صورتی که بسیاری از دیپلمات های کارکشته و مشهور آن را می ستایند.

دکتر رشید احمد خان در ادامه این تحلیل نوشته است:بر اساس این معاهده، ایران فعالیت های هسته ای خود را کاهش داد و این چنین نگرانی های اروپا مبنی بر اینکه ایران به دنبال بمب اتمی است برای همیشه از بین رفت. غرب نیز در عوض به تحریم های هسته ای علیه ایران خاتمه داد.

اما زمانی که پس از عقد این معاهده دنیا داشت به سوی امنیت و ثبات حرکت می کرد دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه توانست بر رقیب دمکراتش در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی برسد.

وی در جریان انتخابات ریاست جمهور نیز به شدت با معاهده هسته ای ایران به مخالف برخواسته بود و این معاهده را بدترین معاهده در طول تاریخ خواند.

ترامپ تهدید کرد که برجام را پاره خواهد کرد و مقامات بلند پایه ایران نیز در مقابل تهدید کردند که در صورت نقض برجام از سوی آمریکا دوباره فعالیت هسته ای خود را آغاز خواهد کرد.

تحلیلگر پاکستانی معتقد است که از سوی دیگر با توجه به تاکید و اصرار ترامپ برای خروج از برجام مقامات بلند پایه سیاسی امنیتی و اطلاعاتی آمریکا پس از بررسی برجام به صورت مشترک با ارائه گزارشی از ترامپ خواستند به برجام احترام بگذارد و از نقض آن خودداری کند.

این موضع برای ترامپ غیر قابل تصور بود، شاید ترامپ می توانست مخالفت های احزاب جناح مخالف در اردوگاه دمکرات ها را تحمل کند یا در مقابل اروپا از خود مقاومت نشان دهد، اما زمانی که از اردوگاه خودی یعنی حزب جمهوری خواه از وی خواسته شد که به برجام احترام بگذارد شاید وی بیش از پیش خود را تنها احساس کرد و چاره ای دیگر برای خود ندید.

لذا برای سومین بار به صورت ناخواسته ضمن تایید برجام از اعمال دوباره تحریم های ضد ایرانی صرف نظر کرد.

در ادامه این مقاله آمده است: با توجه به مخالفت های سرسخت اروپا و جامعه بین المللی با سیاست های دونالد ترامپ در خصوص تحولات جهانی و منطقه ای این طور به نظر می رسد که رئیس جمهور آمریکا به شدت در سطح جهان منزوی شده است.

اروپا چین روسیه همگی به شدت با هر نوع اقدام ترامپ در خصوص برجام مخالف هستند، از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران روابط تجاری و اقتصادی خود را با اتحادیه اروپا چین و روسیه از سر گرفته و توانسته است با شرکت های بزرگ جهان قرار دادهایی نیز امضاء کند.

حالا تنها کشوری که در این مسیر ضرر می کند، آمریکا است اما با این حال به نظر می رسد که دولتمردان آمریکایی همچنان خواهان تشدید فشارهای علیه جمهوری اسلامی ایران هستند .

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید