ترامپ درصدد سپر بلا قرار دادن سایر کشورهای امضا کننده برجام است

کدخبر: ۱۹۸۸۷۷
بوستون گلوب آمریکا نوشت: رئیس جمهوری آمریکا به دنبال اصلاح برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست، بلکه درصدد است در صورت خروج از این توافقنامه، سایر امضا کنندگان برجام را سپر بلای خود کند.

ایرنا؛ این روزنامه آمریکایی در سرمقاله امروز (دوشنبه)، ضمن انتقاد از رویکرد منفی و بدبینانه 'دونالد ترامپ' در قبال توافقنامه هسته ای ایران، نوشت: ترامپ نه می تواند از موضع مبتنی بر اطلاعات غلط خود در قبال این توافقنامه عقب نشینی و نه به قول خود مبنی بر لغو آن عمل کند.

بوستون گلوب با اشاره به گزارش نوامبر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب برجام ادامه داد:

« ترامپ در 12 ژانویه (22 دی) از تایید پایبندی ایران به برجام طفره رفت اما، بار دیگر با تعلیق تحریم های هسته ای ایران موافقت و تهدید کرد، در صورتی که متحدان اروپایی ذی نفع در برجام و کنگره آمریکا ظرف 120 روز آینده این توافقنامه را اصلاح نکنند، آمریکا را از برجام خارج می کند.

بازرسی سرزده از تاسیسات هسته ای، حذف تاریخ انقضای محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته ای ایران، دست نیافتن ایران به بمب اتمی و شمول محدودیت های در نظر گرفته شده در برجام به برنامه موشکی ایران، شروطی هستند که ترامپ در راستای تلاشی حساب شده برای تضعیف برجام مطرح کرده است.

در واقع، ایده اولیه برجام، بررسی آمال هسته ای ایران به عنوان مقوله ای مستقل و مجزا از سایر موضوعات است. آنچه مسلم است، آمریکا نمی تواند مطالبات جدید ترامپ را بطور یکجانبه اعمال کند. سایر طرف های ذی نفع در برجام، این توافقنامه را قبول دارند و دلیلی ندارد این مطالبات را بپذیرند. حتی اگر همه طرف ها، از جمله ایران، مایل به ازسرگیری مذاکرات درباره برجام باشند، این انتظار که مذاکره درباره توافقنامه ای با این گستردگی و پیچیدگی ظرف 120 روز به پایان برسد، بی معناست. از این رو، باید گفت، ترامپ به دنبال راه حل نیست، بلکه در تلاش است تا در صورت خروج از برجام، دیگران را سپر بلا کند.

اگر ترامپ آمریکا را از برجام خارج و تحریم های ایران را دوباره برقرار کند، حضور نداشتن سایر کشورهای ذی نفع در برجام در این روند و یکجانبه بودن اقدام بعید است ایران را مجبور به پذیرش شروط جدید کند. اقدامات ترامپ باعث تضعیف تلاش های مربوط به منع اشاعه هسته ای می شود.

بر این اساس زمان آن است که ترامپ تغییر مشی دهد و پایبندی به برجام را به هر جایگزین مناسب دیگری ترجیح دهد.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید