اعتراض بازی احمدی نژادی ها !

کدخبر: ۱۹۹۲۱۷
روزنامه ابتکار - زهره احدی :اعتراض‌های مردم در روزهای نخست دی ماه به پایان رسید اما مسائل پیرامون آن همچنان در عرصه سیاست وجود دارد، در همان ایام مسائلی در خصوص لزوم صدورمجوز برای تجمع‌های اعتراض‌آمیز مطرح شد. در حال حاضرهم اسفندیار رحیم مشائی طی نامه‌ای خطاب به وزیر کشور درخواست مجوز تجمع اعتراض‌آمیز برای برخی مسئولان دولت نهم و دهم را مطرح کرده است.
اعتراض بازی احمدی نژادی ها !

در چنین شرایطی، باتوجه به سابقه دولت دوازدهم و صحبت‌هایی که در خصوص توجه به معترضان بیان کرده است واکنش دولت دوازدهم در مقابل این درخواست از اهمیت بسزائی برخوردار است. 

ماجرای یک نامه

در روز گذشته نامه‌ای از سوی اسفندیار رحیم مشائی خطاب به وزیر کشور منتشر شد که مضمون نامه درخواست صدور مجوز برای تجمع اعتراض آمیز بود. وی در بخشی از نامه چنین نوشته بود:« ما خواستار صدور مجوز تجمع مردمی برای اعلام اعتراض به برخی روندهای جاری در کشور و انتقاد از شرایط بد اقتصادی مردم هستیم.» وی در نامه عنوان کرد: « طی ماه‌های اخیر جمع کثیری از مردم در مناطق مختلف در اعتراض به برخی سیاست‌ها، رفتارها، شرایط بد اقتصادی و نحوه مدیریت بخش‌های گوناگون کشور، اقدام به تجمع و راهپیمایی کردند که در مجموع از سوی مدیران سازمان‌های مخاطب و همچنین نهادهای امنیتی با پاسخ و برخورد مناسبی مواجه نشدند.» رئیس دفتر دولت دهم در ادامه نامه با اشاره به اصل 8 و 27 قانون اساسی اظهار کرد: «بنا داریم که از مردم برای بیان نظرات و اعتراض آرام و قانونمند خود به نحوه اداره کشور توسط قوای گوناگون و برخی از سیاست‌ها و رفتارها به خصوص در امور اقتصادی، قضایی و اجتماعی، دعوت به اجتماع کنیم.» با این اوصاف، با توجه اظهارات رئیس دولت دوازدهم در خصوص لزوم برخورد مسالمت آمیز نسبت به اعتراض‌ها و اهمیت ایجاد موقعیت برای ابراز آن می‌توان چنین برداشت کرد که واکنش دولت مستقر نسبت به این ماجرا از اهمیت زیادی برخوردار است و باید دید که این قضیه برای دولت دوازدهم چه تبعات مثبت و منفی می‌تواند داشته باشد. اسماعیل گرامی مقدم عضو حزب اعتماد ملی در خصوص تجمعات اعتراض‌آمیز درگفت‌وگو با «ابتکار» عنوان کرد: «براساس ماده 27 قانون اساسی اعتراض‌ها و تجمعات در صورتی که بر خلاف موازین اسلام نباشد مجاز و قانونی است. بنابراین دستگاه‌های ذی‌ربط باید همه اعتراض‌هایی که در این چارچوب قرار دارند را به رسمیت بشناسند و امنیت آن را حفظ کنند.» وی در ادامه افزود: «دستگاه‌های حکومتی هم وظیفه دارند که قانون را اجرا کنند، هر حکومتی هم بر اساس کاستی‌هایی که پیش می‌آید اعتراض‌هایی علیه آن صورت می‌گیرد. در جمهوری اسلامی این امکان برای معترضان وجود دارد.» وی با اشاره به ارتباط صدور مجوز با ماهیت اعتراض‌ها عنوان کرد:«معمولا اعتراض‌ها خودجوش هستند و آنها را نمی‌توان این‌گونه مدیریت کرد.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با درخواست اطرافیان احمدی‌نژاد برای تجمع مطرح کرد: «اینکه آقای احمدی‌نژاد این درخواست را داده است، موردی ندارد. آقای احمدی نژاد و مشائی حزبی هم ندارند که این درخواست را از سوی یک حزب بدانیم، بلکه به عنوان یک شهروند این در خواست را مطرح کرده اند و اشکالی ندارد. وزیر کشورهم مسئول این مسئله است و باید در کمیسیون های گوناگون بررسی کند و از نظر کارشناسی این مسئله مورد بررسی قرار گیرد و نقاط قوت و ضعف آن را در نظر داشته باشند و طبق قانون به آن را پاسخ دهد.» وی با اشاره به رویکرد مسالمت آمیز دولت دوازدهم نسبت به اعتراض‌ها بیان کرد: «دولت آقای روحانی تا به امروز نسبت به معترضان خود واکنش مسالمت آمیزی داشته است و در حد توان تلاش کرده که مسائل را پیگیری کند.»

مطالبات احمدی نژاد

در مقابل اظهارات گرامی مقدم برخی چهره‌های اصولگرا هستند که نظر متفاوتی نسبت به این مسئله دارند، حسن بیادی هم یکی از همین افراد است. حسن بیادی فعال سیاسی اصولگرا در رابطه با درخواست مجوز تجمع اعتراض‌آمیز محمود احمدی نژاد و اطرافیانش عنوان کرد: «اگر دولت آقای روحانی واقعا معتقد است که به اعتراض‌های مردم گوش فرا می‌دهد باید نسبت به این قضیه هم واکنش نشان دهد. این هم اتفاقی است که رسانه‌ها باید آن را پیگیری کنند. در این میان لازم به یادآوری است که در این ماجرا تنها تصمیم گیرنده وزیر کشور نیست و نهادهای دیگر هم در این قضیه نقش دارند. اما حقیقت امر این است که وزیر کشور باید در این خصوص تصمیم گیری کند. حال باید دید که نتیجه آن چه می‌شود.» این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص تاثیرات این اتفاق اظهار کرد: «در مجموع این اتفاق تبعات خاصی برای دولت ندارد، یک اعتراضی است که می‌خواهند مطرح کنند. دولت باید نشان دهد که می‌توان به صورت مسالمت آمیز اعتراض کرد .» وی تصریح کرد: «الان هر کسی که اعتراض می‌کند، اعتراض وی تبدیل به یک مسئله سیاسی و امنیتی می شود. اگر کسی نسبت به بانک‌ها اعتراض داشته باشد و پول خود را بخواهد کتک می‌خورد. در حقیقت دولت باید حافظ مال و ناموس مردم باشد. تا به امروز چند نفر از هیات مدیره‌های بانک ها دستگیر شده اند؟ باید حداقل تا سه دوره از هیات مدیره‌های بانک‌ها را دستگیر کنند.» حمیدرضا ترقی هم به عنوان دیگر چهره اصولگرا با ادبیاتی مشابه با بیادی عنوان کرد: «این حق همه مردم است که اعتراض کنند و فرقی نمی‌کند که این فرد کیست و چه سابقه‌ای دارد. اعتراض‌ها یک و یا دو مورد نیست و از اول سال تا به حال نزدیک به سه هزار تجمع اعتراضی صورت گرفته و دولت به هیچ کدام توجه نداشته است. در مجموع ماجرای دولت نهم و دهم هم بستگی به دولت دارد که چه واکنشی نشان می‌دهد.»

سابقه احمدی نژادی‌ها

گفتنی است که زمانی که چهره‌های مطرح دولت نهم و دهم در رابطه با انتقاد و یا هرگونه مسئله مرتبط با آزادی بیان صحبتی مطرح می‌کنند خواه ناخواه بسیاری به یاد برخوردهای این گروه زمانی که قدرت را در دست داشتند، می‌افتند. گرامی مقدم نیز در همین خصوص اظهار کرد: «من از این مسئله متعجب هستم که آقای احمدی نژاد و اطرافیانش که زمانی نسبت به اعتراض‌ها واکنش شدید نشان می‌دادند و دهان مردم را می‌بستند، من نمی‌دانم که چه اتفافی افتاده است که در دولت آقای روحانی آزادی‌خواه شده‌اند و این خود مسئله‌ای است که برای من به عنوان یک فعال سیاسی جای سوال دارد. اما به هرحال بازهم می‌گویم اشکالی ندارد و یک شهروند است.» در این میان لازم به یادآوری است که محمود احمدی‌نژاد در ماه‌های گذشته اقدامات جنجالی بسیاری صورت داد که می‌توان به مواردی همچون بست نشینی و تهدید قوه قضائیه اشاره کرد. در همان زمان هم بسیاری این اقدامات را به حساب تلاش وی برای مطرح کردن خود دانستند. گرامی مقدم نیز در بخشی از صحبت‌های خود درباره این مسئله عنوان کرد:« این افراد همواره به دنبال این هستند که با مطرح کردن خود از یک سو و از سوی دیگر با به چالش کشیدن دولت بتوانند همواره در صحنه سیاسی ایران نقش خود را ایفا کنند.» با این وجود حسن بیادی نظر متفاوتی دارد. بیادی در رابطه هدف رئیس دولت نهم و دهم از چنین درخواستی بیان کرد: «هدف آنها این است که اعتراض‌های خود را قانونی کنند و به دنبال پاسخ‌های خود هستند. اگر کسی اعتراضی دارد همواره به دنبال پاسخ هم خواهد بود. مشکل در این نیست که آقای احمدی نژاد به دنبال حق خود است، درحقیقت، چیزهایی که اشخاص دیگر عرضه آن را نداشته‌اند، آقای احمدی نژاد به راحتی انجام داده است. اگر به خاطر داشته باشید آقای احمدی نژاد نسبت به رویکرد قوه قضائیه اعتراض داشت ودر نهایت آنها را وادار به پاسخگویی کرد.» وی خاطرنشان کرد: «به هرحال، در شرایط کنونی، درست یا نادرستی نحوه آن مطرح نیست به هر حال انسان باید بتواند اعتراض خود را به گوش دیگران برساند و مسئولان هم باید سعه صدر داشته باشند و اجازه این اقدام را به آقای احمدی نژاد و یا هر شخص دیگری بدهند.» 

مردم فراموش نکرده‌اند

اگر این احتمال را در نظر داشته باشیم که محمود احمدی نژاد و اطرافیانش به دنبال این هستند که خود را مطرح کنند. باید این حقیقت را هم به یاد داشته باشیم که این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که مردم آنها را در این تجمع اعتراض آمیز احتمالی همراهی کنند. گرامی مقدم با تاکید بر سابقه خود در عرصه سیاست اظهار کرد: « با توجه به خسارت‌هایی که ایران در زمان دولت 

احمدی نژاد متحمل شد، مطمئن باشید مردم تا سال‌ها روی خوشی به جناح احمدی نژاد نشان نخواهند داد و مردم فراموش نمی‌کنند که چگونه با سیاست‌های تنش‌آفرین در منطقه، کشور را در وضعیت بدی قرار دادند. تیم آقای احمدی‌نژاد باید محاکمه قضائی شود.» وی تصریح کرد: « آقای احمدی‌نژاد بارها گفتند که تحریم‌ها اثری ندارد و کاغذی بیش نیست. با این وجود، ما در مجلس هفتم سعی کردیم که این قضیه را مطرح کنیم که اگر تحریم‌ها شکل بگیرد، خارج شدن از آنها طول می‌کشد. آقای احمدی نژاد پنج سال است که رفته اما در این مدت تمام توان دیپلماسی کشور در جهت کنار گذاشتن تحریم‌ها به کار رفته است اما همچنان در گردابی که آقای احدی نژاد ساخته گرفتارهستیم. بنابراین فکر نمی‌کنم مردم کسانی که بنیان‌گذار این تحریم‌ها بوده اند، را از یاد ببرند.» ترقی هم در خصوص میزان مشارکت مردم در چنین تجمعی عنوان کرد: «ممکن است یکی از اهداف مطرح کردن مجدد خود باشد اما فکر نمی‌کنم مردم چندان حوصله‌ای برای این مسائل داشته باشند.» با این تفاسیر می‌توان چنین برداشت کرد که فارغ از اینکه چه کسی خواهان مطرح کردن اعتراض خود نسبت به شرایط کنونی هستند باید این حق را برای تمامی شهروندان در نظرداشته باشیم و اگر دولت دوازدهم هم می‌خواهد نشان دهد که حقیقتا به دنبال تحقق چنین امری است، این اتفاق بهترین فرصت است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید