آتلانتیک: سرانجام جنگ در کشور فقیر یمن به کجا کشیده خواهد شد؟

کدخبر: ۲۰۰۵۰۹
نشریه آتلانتیک در مطلبی به بررسی اوضاع بحرانی یمن و سرانجام تجاوز برخی کشور‌های منطقه به این کشور فقیر عربی پرداخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه آتلانتیک در مطلبی نوشت: پس از آغاز جنگ و درگیری در یمن، سرنوشت 26 میلیون جمعیت ساکن در این کشور فقیر خاورمیانه ای با چالشی جدی مواجه شد. در حال حاضر 8 میلیون یمنی در معرض قحطی شدید قرار دارند که همین امر اوضاع را بدتر می کند. همچنین شرایط جنگی موجب شده است تمامی عملکردهای اساسی دولت به طور کامل متوقف شود.

در این مقاله آمده است: پیش از شدت گرفتن درگیری ها در یمن، دو سوم مردم این کشور به تعبیر سازمان ملل دچار «فقدان امنیت غذایی» بودند؛ اما در حال حاضر با وخامت اوضاع در این کشور جنگ زده، یک بحران انسانی تمام عیار و خطرناک در حال وقوع است. شیوع وبا و دیفتری نیز بر وخامت اوضاع در این کشور افزوده است. با به پایان رسیدن مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه، در حال حاضر یمن بدترین بحران انسانی را در جهان تجربه می کند.

جنگ یمن تقریبا دوازده کشور مختلف جهان را، که بیشتر آنها متحد عربستان سعودی هستند، درگیر کرده است؛ بیشتر این کشورها با عربستان سعودی در جنگ علیه ایران متحد شده اند. عربستان و هم پیمانانش می‌گویند ایران حامی شیعیان یمن است و برای مقابله با نفوذ تهران در خاورمیانه از هیچ کوششی دریغ نمی کنند. در حالی که نیروهای تحت حمایت امارات و نیروهای تحت حمایت عربستان در مناطق جنوبی یمن دچار اختلاف و درگیری شده اند، برخی از متحدان عربستان سعودی نیز در این فکر هستند که این جنگ تا کجا ادامه خواهد داشت و چه زمانی به پایان خواهد رسید.

جنگ یمن تنها یک نزاع دو طرفه نیست بلکه این کشور منطقه ای است با چندین حکومت که هر یک از آنها در عرصه های مختلف و با درجات متفاوت در حال نزاع با یکدیگر هستند. بیش از 15 سال ارتش آمریکا با استفاده از پهپادهای خود به بهانه هدف قرار دادن شاخه عربی عناصر القاعده، تمامیت ارضی این کشور را نقض کرد. علاوه بر این، تجاوز عربستان به این کشور با حمایت اطلاعاتی و تسلیحاتی آمریکا انجام شد. همین امر موجب شد جان باختن بیش از 8 هزار شهروند بی گناه در حملات هوایی سعودی ها فشارها علیه واشنگتن را افزایش دهد. به راستی باید پرسید آمریکا انتظار دارد عربستان در این جنگ نابرابر به چه دستاوردی برسد؟

در ادامه این مقاله آمده است: پس از قدرت گرفتن شیعیان یمن و پیشروی آنها به سمت جنوب، عربستان سعودی و متحدانش با حمایت آمریکا و انگلیس در 21 مارس 2015 به بهانه مقابله با شیعیان یمن به این کشور گرفتار آشوب و هرج و مرج تجاوز کردند. توفان حملات هوایی سنگین همراه با محاصره زمینی و دریایی یمن آغاز شد. عربستان و امارات به تدریج اطراف عدن را اشغال کردند. حملات ائتلاف سعودی تمامی زیرساخت های اساسی یمن را نابود کرد و شهروندان بی گناه این کشور را با وخیم ترین بحران انسانی در جهان مواجه کرد.

ائتلاف سعودی 10 کشور مختلف را علیه شیعیان یمن بسیج کرد. واشنگتن نیز در عملیات های نظارتی و تامین تسلیحات و خدمات اطلاعاتی از هیچ حمایتی دریغ نکرد. به گفته ریاض، هدف اصلی عربستان از تجاوز به یمن ممانعت از قدرت گرفتن شیعیان در این کشور خاورمیانه ای است. ریاض ادعا می کند شکست ائتلاف سعودی در یمن زمینه را برای نفوذ بیشتر ایران در منطقه فراهم خواهد کرد. به همین دلیل با تمام قوا حملات گسترده ای را علیه این کشور فقیر خاورمیانه ای آغاز کرده است. ماه دسامبر خونین ترین ماه میلادی برای مردم یمن بود. تنها در ظرف ده روز 100 شهروند یمنی در حملات ائتلاف سعودی جان خود را از دست دادند.

در ادامه این مقاله آمده است: تاکنون تنها نتیجه مسلم و آشکار این تجاوز حجم عظیمی از ویرانی و نابودی زیرساخت های اساسی در یمن است. تقریبا یک سوم حملات هوایی ائتلاف سعودی اهداف غیرنظامی از جمله بیمارستان ها، مساجد، فروشگاه ها، تاسیسات آب و برق، انبارهای مواد غذایی و مدارس را نشانه گرفته است.

در حال حاضر کمتر از 45 درصد مراکز پزشکی یمن فعال هستند و باقی آنها در حملات هوایی ائتلاف سعودی تخریب شده یا آسیب دیده اند. از مارس 2015 تاکنون بیش از 100 حمله هوایی ائتلاف سعودی تاسیسات آب و برق یمن را هدف قرار داده است؛ 63 حمله هوایی مراکز پزشکی و 183 حمله نیز فروشگاه ها و مراکز خرید را ویران کرده است. علاوه بر شیوع بیماری های مختلف از جمله وبا و دیفتری و همچنین سطح پایین بهداشت، در پی قحطی و کمبود غذا بهای مواد غذایی نیز به شدت افزایش یافته است.

در این میان چه چشم اندازی برای آینده کودکان یمنی می توان متصور بود؟ در واقع جنگ شرایط تلخ و غم انگیزی را برای کودکان به ارمغان آورده است. با وجود تک تیراندازها در کوچه ها و محلات مختلف نمی توان سر و صدای بازی های کودکانه را در کوچه های شهر شنید. این کودکان هر روز جان باختن دوستان و اعضای خانواده خود را مقابل چشمانشان می بینند.

در انتهای این مطلب آمده است: با تداوم حملات ائتلاف سعودی و درگیری های داخلی، چه آینده ای در انتظار یمن و مردم این کشور است؟ شاید تشکیل یک حکومت فدرال و خودمختاری هر یک از گروه های درگیر در این کشور یکی از گزینه های محتمل باشد. با این حال تشکیل یک دولت یکپارچه برای حکومت بر این کشور جنگ زده دور از انتظار است. علاوه بر این، مردم این کشور از دولت های قبلی دل خوشی ندارند و همواره آنها را دیکتاتورهایی فاسد می خوانند. همچنین تشکیل یک حکومت دموکراتیک در این کشور، آنطور که غربی ها به دنبال آن هستند، کاملا بعید به نظر می رسد. با این حال، آمار بالای فقر و بی‌سوادی در میان مردم این کشور فقیر فکر کردن به گزینه های بهتر را ناممکن می کند. در حال حاضر آب، غذا و برق از ضروری ترین نیازهای مردم در این کشور جنگ زده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید