ایندیپندنت: ترامپ برای دستیابی به صلح در خاورمیانه باید روابط خود با ایران را بهبود ببخشد

کدخبر: ۱۹۳۲۹۷
روزنامه ایندیپندنت در مطلبی به لزوم گفتگوی آمریکا با ایران به جای تنش‌آفرینی در منطقه غرب آسیا به خصوص در موضوع قدس اشغالی تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در مطلبی نوشت: هفته گذشته مملو از اتفاقاتی بود که منطقه خاورمیانه را بیش از پیش درگیر هرج و مرج و آشوب کرد. مهمترین اتفاق هفته گذشته اعلام تصمیم نسنجیده دونالد ترامپ درخصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و جابجایی سفارت آمریکا به این شهر مورد مناقشه بود؛ تصمیمی که هفت دهه تلاش های بین المللی محتاطانه را برای دستیابی به توافقی همه جانبه میان اسرائیل و فلسطین نقش بر آب کرد. مرگ علی عبدالله صالح و پیچیده تر شدن اوضاع جنگ در یمن نیز اتفاق دیگری بود که بر تنش ها در منطقه خاورمیانه افزود.

در ادامه این مقاله آمده است: تصمیم ترامپ در خصوص قدس از سوی محافل بین المللی و تقریبا تمامی کشورهای جهان محکوم شد. حتی کشورهای عربی منطقه که منافع خود را در تداوم رابطه با آمریکا می بینند، از این اقدام ناشیانه و تحقیرآمیز ترامپ استقبالی نکردند. با وجود تلاش های بسیار این کشورها برای دستیابی به توافق صلح میان اسرائیل و فلسطین، این اقدام ترامپ روند صلح در منطقه را به خطر انداخت.

اوضاع کشورهای منطقه خاورمیانه به اندازه کافی پیچیده است. اگرچه گروه تروریستی داعش در قلمروهای تحت تصرفش شکست خورد، هنوز گروه های تروریستی در این منطقه فعال هستند. تحت فشار قرار گرفتن قطر از سوی چهار کشور عربی منطقه و تداوم اختلافات میان آنها نیز از دیگر مسائل حال حاضر در منطقه خاورمیانه است. علاوه بر این، عربستان سعودی با تقویت روابط خود با اسرائیل به دنبال مقابله با ایران است. در حال حاضر ایران در مرکز سیاست های منطقه ای عربستان قرار دارد.

ایندیپندنت در ادامه نوشت: در پی اقدام نظامی ایران علیه تروریست های داعش، نفوذ این کشور در منطقه خاورمیانه بیش از پیش شده است. در واقع دولت بشار اسد برای بقای خود به شدت به ایران وابسته است. نفوذ ایران در لبنان و عراق نیز بر کسی پوشیده نیست.

حقیقتا چه چیز موجب ایجاد این تنش ها در منطقه خاورمیانه شده است؟ باید گفت اینجا پای آرمان ها و اعتقادات در میان است. ایران خود را مروج اندیشه شیعه می داند و از اقلیت های شیعه در منطقه حمایت می کند. از سوی دیگر، عربستان سعودی نیز ادعای دفاع از اسلام در مقابل «تجاوز ایران» را دارد. اسرائیل نیز مسلما با هر نوع جنبش نظامی که بر پایه اعتقادات شکل گرفته باشد در ستیز است. ترامپ نیز با تکیه بر گرایش های صهیونیستی خود در دامن زدن به تنش ها در این منطقه نقش پررنگی دارد.

یک محرک قوی دیگر نیز مسئله دفاع از خود است. ایران با از سر گذراندن تجربه تلخ جنگی هشت ساله و مقابله با تجاوز نیروهای نظامی صدام به این باور رسیده است که تنها با تقویت قوای نظامی خود و اتحاد راهبردی با عراق و سوریه می تواند خود را در برابر تجاوزهای احتمالی در آینده مصون بدارد. اما عربستان سعودی این دفاع پیشگیرانه را نوعی تجاوز قلمداد می کند و درصدد مقابله با آن است و همین فرمولی کلاسیک برای آغاز جنگی خانمان سوز است. از سوی دیگر اسرائیل نیز با وجود حزب الله لبنان، ایران را تهدیدی جدی برای خود محسوب می کند. تهدیدهای مکرر اسرائیل علیه تهران، ایران را به تقویت قوای نظامی خود تشویق کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است: اما واقعیت چیست؟ آیا به راستی ایران موجودیت اسرائیل را به خطر می اندازد؟ آیا اسرائیل تهدیدی جدی برای ایران است؟ آیا درگیری میان ایران و کشورهای عربی منطقه اجتناب ناپذیر است؟ آیا راه حل دیگری برای حل و فصل این تنش ها وجود ندارد؟

ایندیپندنت در ادامه مقاله خود نوشت: کارشناسان امنیتی اسرائیل معتقدند باید با ایران وارد مذاکره و گفتگو شد. آنها خواستار آغاز مذاکرات با تهران هستند. کارشناسان و تحلیلگران آمریکایی نیز خواستار پایان بخشیدن به جنگ نابرابر علیه ایران هستند. دولت آمریکا باید پیشنهاد رئیس جمهور ایران برای حل و فصل دیپلماتیک تنش ها را فرصتی مغتنم بشمارد و کنگره از اعمال تحریم های بیشتر علیه این کشور اجتناب کند. به عربستان سعودی نیز باید در خصوص تلاش برای بر هم زدن امنیت منطقه گوشزد کرد. دولت های اروپایی نیز باید تلاش کنند با تمام توان از توافق هسته ای ایران حمایت کنند.

در انتهای این مطلب آمده است: قدرت های خارجی باید مسائل خاورمیانه را درک کنند. آنها باید بدانند تامین امنیت و صلح بین المللی با اعمال تصمیمات خودخواهانه، نسنجیده و بدون نظر گرفتن منافع مردم این منطقه غیر ممکن است. ترامپ به جای تنش‌افزایی در خاورمیانه با اعلام به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل باید، تلاش کند روابط خود با ایران را بهبود ببخشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید