تیلرسون: آمریکا تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا را بررسی می‌کند

کدخبر: ۲۰۰۶۰۰
آمریکا اعلام کرد که علی‌رغم اعمال فشار بر نیکولاس مادورو، هنوز تحریم‌هایی را علیه نفت ونزوئلا وضع نکرده اما اعمال تحریم‌های نفتی را بررسی می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا هم‌اکنون طی سفر خود به آمریکای لاتین، در آرژانتین به سر می‌برد تا جبهه مشترکی را علیه طرح ونزوئلا برای انتخابات ریاست جمهوری که مخالفان آن را غیرقانونی می‌دانند، تقویت کند.

این دیپلمات ارشد آمریکا، پشتیبانی چندین دولت آمریکای لاتین از جمله دولت آرژانتین را به دست آورده است اما برخی از این کشورها در حمایت از این تحریم‌ها محتاط عمل می‌کنند.

تیلرسون در یک نشست خبری مشترک، تایید کرد که گزینه نهایی تحریم بخش نفتی ونزوئلا در نظر گرفته شده است اما واشنگتن نگرانی‌های متحدانش را درک می‌کند.

ونزوئلا که از نفت غنی است و زمانی یکی از ثروتمندترین کشورهای آمریکای لاتین بود، تحت دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور با فروپاشی اقتصادی واعتراضات گسترده روبه‌رو است. آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی‌ای را علیه حامیان مادورو وضع کرده‌اند.

تیلرسون احتمال آسیب دیدن شرکت‌های آمریکایی را که در جنوب این کشور پالایشگاه تاسیس کرده‌اند و نفت خام ونزوئلا را تصفیه می‌کنند، در پی این تحریم‌های نفتی رد نکرد.

تیلرسون با تایید نگرانی‌های خورخه فائوری، وزیر امور خارجه آرژانتین اظهار کرد: واضح است که تحریم نفت یا منع فروش آن در آمریکا چیزی است که آن را پیوسته در نظر خواهیم داشت. همانطور که وزیر امور خارجه آرژانتین گفتند، مخالفت ما با دولت ونزوئلا است و نه با مردم آن. مردم ونزوئلا در شرایط فعلی هم رنج‌های زیادی را متحمل می‌شوند.

تیلرسون افزود، اگر تعیین شود که تحریم‌های نفتی می‌توانند این بحران را سریع‌تر به پایان برسانند، ممکن است این تحریم‌ها گسترش یابند زیرا اگر هیچ کاری برای پایان این شرایط انجام ندهیم، مردم ونزوئلا برای مدت طولانی‌تری رنج خواهند کشید.

وی همچنین اظهار کرد که واشنگتن در پی آن است که چگونه تاثیر این تحریم‌ها را بر منافع تجاری آمریکا کاهش دهد.

فائوری با عقیده تیلرسون مبنی غیرقانونی بودن تلاش مادورو برای برگزاری انتخاباتی بر مبنای قوانین تعیین شده از جانب مجلس موسسان ونزوئلا که از جانب مردم این کشور انتخاب نشده، موافقت کرد و گفت، ممکن است که این انتخابات از جانب آرژانتین رد شود.

وی اظهار کرد: همانطور که فروش نفت و تجارت نفتی مهم است، باید از تعادل متناسب میان نیازهای مردم ونزوئلا و چیزی که رهبران دولت این کشور از آن استفاده می‌کنند، هم مطمئن شویم.

مادورو در ویدئویی که در فیسبوک منتشر شد، گفت: تیلرسون ما را با بایکوت نفتی تهدید کرد. ما آماده‌ایم. هیچ چیز و هیچ‌کس نمی‌تواند ما را متوقف کند.

تیلرسون امروز (دوشنبه) با مائوریسیو ماکری، رئیس جمهور آرژانتین ملاقات می‌کند و پس از آن، در ادامه سفر خود به آمریکای لاتین، به پرو و کلمبیا می‌رود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید