رویترز: کره‌شمالی برنده مدال طلای دیپلماسی المپیک پیونگ‌چانگ شد

کدخبر: ۲۰۱۴۰۳
رویترز در مطلبی به دیپلماسی کره‌شمالی در راستای تلاش برای ایجاد روابط صلح‌آمیز با کره‌جنوبی و ایجاد اختلاف میان سئول و واشنگتن پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در مطلبی نوشت: کره شمالی خیلی زود در قامت یکی از علاقمندان به کسب مهمترین مدال المپیک زمستانی 2018 پیونگ چانگ ظاهر شد: مدال طلای دیپلماسی.

این ارزیابی کارشناسان و وزرای دولت پیشین کره جنوبی بود که پیونگ یانگ از برگزاری المپیک زمستانی در این کشور به عنوان فرصتی برای ایجاد اختلاف میان سئول و واشنگتن و همچنین کاهش فشار تحریم های موجود علیه کره شمالی استفاده خواهد کرد.

حدود یک ماه پس از اعلام آمادگی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برای اعزام ورزشکاران این کشور به المپیک زمستانی 2018 پیونگ چانگ، رئیس جمهور کره جنوبی تمرینات نظامی این کشور با واشنگتن را متوقف کرد. وی میزبان خواهر کیم جونگ اون در کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی بود و رضایت خود را برای شرکت در نشست دوجانبه در کره شمالی ابراز کرد.

دستیار سابق وزیر امور خارجه کره جنوبی و استاد دانشگاه سئول درخصوص چشم انداز برقراری روابط صلح آمیز میان دو کره اظهار کرد: «به نظر می رسد کره شمالی در حال دستیابی به مدال طلاست. هیئت اعزامی کره شمالی و ورزشکاران این کشور تمامی توجه ها را به سمت خود جلب کرده اند. لبخند دوستانه خواهر کیم جونگ اون در مقابل دیدگان مردم کره جنوبی و جهان حتی برای دقایقی نشان داد کره شمالی یک کشور معمولی و عادی است.»

«مایک پنس»، معاون رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در کنار نمایندگان کره شمالی در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی در کره جنوبی حضور یافت. پنس ایفاگر نقش یکی از تنهاترین مقامات حاضر در این مراسم بود. وی هنگامی که تیم مشترک کره در ورزشگاه حضور یافت، همچنان در جایگاه خود نشست؛ این در حالی بود که خواهر رهبر کره شمالی و رئیس جمهور کره جنوبی به نشانه احترام در هنگام ورود تیم مشترک دو کره از جای خود بلند شدند.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، اظهار کرد چگونگی رفتار پیونگ یانگ پس از المپیک از اهمیت بیشتری برخوردار است. به نظر می رسد کره شمالی تاکنون به آغاز مذاکرات در خصوص برنامه های هسته ای و موشکی این کشور تمایلی نشان نداده است.

«داگلاس پال» یکی از دیپلمات های ارشد سابق آمریکا در این خصوص اظهار کرد در حال حاضر کره شمالی تحت فرصت ایجاد شده در المپیک زمستانی به انجام اقدامات تبلیغاتی خود مشغول است و تحت تاثیر احساسات قرار گرفتن در رویداد المپیک غیرقابل اجتناب خواهد بود. با این حال، وی اظهار کرد چشم انداز تداوم روابط صلح آمیز میان دو کره دور از انتظار خواهد بود؛ زیرا پس از اتمام المپیک متحدان خارجی سئول و مخالفان داخلی پیونگ یانگ در کره جنوبی به رئیس جمهور این کشور گوشزد خواهند کرد که تهدید هسته ای کره شمالی تا چه حد جدی است.

ابراز تمایل دو کره به برقراری روابط صلح آمیز میان دو کشور که در حاشیه المپیک زمستانی پیونگ چانگ به وضوح قابل رویت بود نه تنها به مذاق واشنگتن خوش نیامد، بلکه ژاپن را نیز نگران و خشمگین کرد. ژاپن یکی از متحدان آمریکا در اعمال فشار علیه کره شمالی است.

«شینزو آبه»، نخست وزیر ژاپن که در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی ناراحت به نظر می رسید، میزبانان خود را با این جمله خشمگین کرد: "تمرینات نظامی مشترک کره جنوبی و آمریکا باید فورا پس از اتمام بازی ها از سرگفته شود." کره جنوبی به منظور هموار کردن مسیر حضور کره شمالی در المپیک زمستانی تمرینات نظامی مشترک خود با واشنگتن را تا پایان المپیک به حالت تعلیق درآورد.

یکی از اساتید سیاست بین الملل در دانشگاه توکیو در خصوص احتمال تداوم روابط صلح آمیز میان دو کره اظهار کرد: «این سناریو یک کابوس وحشتناک برای ژاپن خواهد بود. کره شمالی با مهارت تمام در حال ایجاد تفرقه میان آمریکا، کره جنوبی و ژاپن است.» یک مقام ارشد دفاعی ژاپن نیز در این خصوص اظهار کرد: «این سناریو راهی برای دستیابی به زمان کافی برای تکمیل و توسعه برنامه هسته ای و موشکی پیونگ یانگ است.»

با این حال، پنس در مصاحبه ای اظهار کرد واشنگتن و سئول درخصوص تعامل دیپلماتیک بیشتر با کره شمالی به توافق رسیدند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید